שר אוצר הוא מאז ומעולם תפקיד כפוי טובה, בעולם כולו וגם במדינת ישראל. מעטים שרי האוצר שיצאו מהמשרד הזה מלווים בתשבחות על פועלם ואהובים על ידי תושבי המדינה ובעיקר על ידי ציבור הבוחרים.
את העובדה הזאת ידעו כל מי שביקשו להתמנות לתפקיד הכלכלי הבכיר ביותר ואחד החשובים ביותר בכל מדינה, ובוודאי במדינת ישראל. למרות זאת, אילו התקיים משאל בין הפוליטיקאים איזה תיק הוא הנחשב ביותר שהיו רוצים להגיע אליו בקריירה הפוליטית שלהם, התשובה בישראל הייתה מסתכמת כנראה בשני תיקים בלבד – שר הביטחון ושר האוצר.
1 צפייה בגלריה
yk13695183
yk13695183
(צילום: שלו שלום)
לכן לא פלא הוא שתמיד מפלגת השלטון מבקשת להחזיק בתיק האוצר היוקרתי ועתיר הסמכויות ובעל האפשרות "לחלק" כספים לכל מי שהשר חפץ ביקרו. ופחות מפתיע הוא שכל מפלגה קטנה, שרק יכולה לסחוט את תיק האוצר, במגעים להקמת קואליציה, מהמפלגה שזכתה בבחירות – תעשה כל מאמץ לשלוט במשרד האוצר.
כך עשו בעבר, למשל, משה כחלון ראש מפלגת "כולנו", יאיר לפיד מנהיגה של מפלגת "יש עתיד", אביגדור ליברמן ראש מפלגת "ישראל ביתנו", ובממשלה הנוכחית בצלאל סמוטריץ' ראש רשימת "הציונות הדתית".
חוסר הפופולריות בציבור של שרי אוצר רק גדלה כאשר היו שרי אוצר שנאלצו להטיל גזירות על הציבור. יובל שטייניץ נאלץ להטיל מסים גבוהים על הדלק והסיגריות, אך היה ממפלגת השלטון ועשה כן, בגיבוי ראש הממשלה נתניהו, ללא חשש. לפיד היה חייב להטיל מסים רבים לכיסוי הגירעון. וליברמן החליט להטיל מיסי בריאות (על משקאות ממותקים) ולמען איכות סביבה (על כלים חד־פעמיים).
אולם, קיים הבדל עיקרי אחד בין שר אוצר חזק, שמצליח להטיל גזירות, בלית ברירה, ולנהל מדיניות כלכלית נכונה, לבין שר אוצר, שמצב מפלגתו מתערער, מעמדו לא יציב והוא שייך למפלגה שדווקא "מציקה" למפלגת השלטון.
ובדיוק כזה הוא שר האוצר הנוכחי, בצלאל סמוטריץ'. מפלגתו מתנדנדת לאחרונה מתחת לאחוז החסימה, מה שלא היה מצבם של שטייניץ, לפיד, כחלון או ליברמן. סמוטריץ' נאלץ לקבל כעת, לטובת עתידו הפוליטי, החלטות פופוליסטיות ולנהל מדיניות כלכלית מסוכנת למשק ולתקציב המדינה.
מכאן לא קשה להסיק שחלק ממדיניות הזיג־זג שבה נקט בימים האחרונים נבעה בדיוק ממצב הסקרים: הוא ביטל את העלאת המס על המשקאות הממותקים, הוא ביטל החלטה מוטעית שקיבל כדי לחסוך כסף לתקציב (לקזז לעצמאים שגויסו למילואים את תשלומי הפיצויים לעסק), הוא מתעקש להמשיך להעביר מיליארדי שקלים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, והוא מסרב גם לסגור שורת משרדי ממשלה מיותרים לחלוטין.
לכן, אין כלל ספק שמצב שבו מפלגה בראשות שר האוצר שנמצאת בסקרים מתחת לאחוז החסימה – משפיע על החלטותיו. באגף התקציבים באוצר, כמו גם באגפים אחרים, מבינים כבר שתקציב 2024 ייבנה כולו מתוך פופוליזם של השר, שיסרב לקצץ תקציבים, להעלות מסים, לבטל כספים קואליציוניים ולנהל מדיניות אחראית ונכונה.
הבעיה היא שאת זה רואים גם ארגונים כלכליים בינלאומיים וחברות דירוג האשראי, שכבר הורידו את התחזית של ישראל לשלילית. לכן הנזק שעלול להיגרם מהחלטות חסרות אחריות של שר אוצר במצוקה פוליטית עלול להוביל להורדת הדירוג, לעלייה בריבית ואולי אפילו, חלילה, לצמצום הסיוע של ממשלת ארה"ב לישראל. זאת, מחשש שחלק מכספי הסיוע שלה יגיעו למטרות שארה"ב ממש מתנגדת להן ושעלולות לערער את יציבות כלכלת ישראל.
חומר למחשבה אדוני שר האוצר, לפני שתקבל החלטות לא אחראיות בתחום הכלכלי בעת הקרובה.