וף השנה כבר כאן, וזה זמן טוב – גם אם אתם שכירים ובמיוחד אם אתם עצמאים – לשפר את מצב החסכונות הפנסיוניים שלכם – קרן פנסיה וקרן השתלמות – תוך הנאה מהטבות מס. באמצעות רן קלי, יו"ר קבוצת הפיננסים קלי, ועו"ד ליאת סעדון לוי, שותפה במשרד גדעון רובין ושות' המתמחה בדיני עבודה ופנסיה, גיבשנו כמה דגשים ועצות.
3 צפייה בגלריה
yk13731430
yk13731430
(איור: גיא מורד)

עצמאים

הפקדות משלימות לקרן השתלמות:
קרן השתלמות נחשבת לאחד מאפיקי ההשקעה האיכותיים ביותר לעצמאים ולשכירים, ואולם עבור עצמאים – שמנהלים את הפקדותיהם ואת חסכונותיהם לגמרי לבד – זהו ערוץ חשוב במיוחד כהשלמה לחיסכון הפנסיוני. רן קלי מסביר: הפקדות לקרן ההשתלמות נהנות מיתרון של נזילות – אפשר למשוך מהן בקלות החל מתום שש שנות ותק, הן פטורות ממס רווחי הון בעת המשיכה, והן יכולות להיות מנוכות כהוצאה מוכרת במס הכנסה. הפקדות עצמאים בשיעור עד 4.5% מהכנסתם השנתית החייבת במס, ועד 12,776 שקל בשנה (תקרת המס בשנת 2023) – יוכרו כהוצאה מוכרת במס הכנסה.
3 צפייה בגלריה
yk13725845
yk13725845
עו"ד ליאת סעדון לוי | צילום: רמי זרנגר
אשר להפקדה המקסימלית הפטורה ממס רווחי הון, זו עומדת על 19,920 שקל ב־2023, והיא יכולה להתבצע ממש עד ליום האחרון של השנה, כלומר 31.12.2023. בדקו האם הגעתם לתקרת ההפקדה המזכה בהטבות, ואם לא הגעתם, מומלץ להפקיד את היתרה המותרת. אם אתם עצמאים ואינכם מחזיקים בקרן השתלמות, כדאי מאוד לפתוח קרן כזו.
הפקדות משלימות לקרן פנסיה:
החל מ־2017 מחויבים העצמאים בישראל להפריש נתח מהכנסותיהם לקרן פנסיה, כדי להבטיח שגם למי שאינו שכיר ואינו נהנה מהפקדות קבועות יהיה די כסף ביום הפרישה. המדינה קובעת מינימום הפקדה חודשית ושנתית לעצמאים, אבל הם יכולים להפקיד יותר. מכיוון שקרן פנסיה היא אפיק חיסכון איכותי ביותר שנהנה מהטבות מס, מומלץ לעשות זאת. קלי: "תכנון הפרישה לפנסיה וחישוב החיסכון הדרוש יכול לעשות את ההבדל בין פרישה ברווחה לבין קצבה קטנה מדי בעתיד".
3 צפייה בגלריה
yk13725846
yk13725846
עו"ד רן קלי | צילום: Tomer L. Makiyes
על פי החוק, עצמאי שהכנסתו היא עד 5,935 שקל לחודש (מחצית מהשכר הממוצע במשק, העומד כיום על 11,870 שקל) חייב להפקיד 4.45% ממנה לקרן הפנסיה. מעל להכנסה זו, חובה להפקיד 12.55% על היתרה שמעל 5,935 שקל. מי שמרוויח למשל שכר כמו הממוצע במשק – 11,870 שקל – יחויב להפקיד 4.45% ממחצית משכרו, ו־12.55% מהמחצית השנייה. בסך הכל 1,009 שקל בחודש, שהם 12,108 שקל בשנה. כאמור, כדאי להפקיד יותר, בהתאם לרמת ההכנסות וההוצאות – ואם אתם לא בטוחים כמה בדיוק, התייעצו עם סוכן ביטוח או יועץ פנסיוני.
לדברי קלי, עצמאים נהנים גם משתי הטבות מס שניתנות על הפקדות לקרן פנסיה: התייחסות להפקדה כהוצאה מוכרת, כלומר הקטנת ההכנסה החייבת במס; וכן זיכוי שמפחית עוד את תשלום מס ההכנסה השנתי.

שכירים

הפקדות משלימות לקרן פנסיה:
עובדים שכירים מפקידים באופן אוטומטי לפנסיה במסגרת מקום העבודה, אך גם הם יכולים לשפר את מצבם. עבור רוב השכירים, השכר הפנסיוני (השכר המהווה בסיס להפקדות הפנסיוניות, או "שכר הבסיס") נמוך מהשכר ברוטו, כיוון שהברוטו כולל רכיבי שכר נוספים כמו שעות נוספות, החזר הוצאות, שווי רכב, עמלות וכד'. מה שרוב האנשים אינם יודעים, הוא שכל עובד שכיר רשאי להפקיד באופן עצמאי לפנסיה מתוך אותם רכיבי שכר נוספים.
קלי: "שכיר יכול להפקיד באופן עצמאי 16% משכרו הלא־מבוטח (כלומר שאינו שכר הבסיס), וליהנות מזיכויים ומניכויים במס". לדוגמה, עובד ששכר הבסיס שלו הוא 10,000 שקל, ורכיבי שכר נוספים מהווים עוד 5,000 שקל, הפקדה במעמד 'עמית עצמאי' של 800 שקל בחודש (16% מ־5,000 שקל) תזכה אותו בהחזר מס בשיעור 35% מההפקדה, כלומר החזר של 280 שקל בחודש. זו השקעה כדאית מאוד. את הטבת המס ניתן לקבל אוטומטית דרך תלוש השכר, במקומות עבודה שבהם המעסיק מאפשר זאת, או באמצעות הגשת דוח שנתי למס הכנסה.
מעקב שההפקדות לקרן נעשות כסדרן:
כדאי לבדוק שהמעסיק מפריש עבורכם את הסכום הנכון, על ידי בדיקת הדוחות הנשלחים מדי רבעון מקרן הפנסיה/ביטוח המנהלים/קרן ההשתלמות, והשוואתם למה שמסוכם בהסכם ההעסקה שלכם. עו"ד ליאת סעדון לוי: "בדוחות הרבעוניים מצוין באופן ברור מהי המשכורת שעל בסיסה מבוצעות ההפקדות ומהם הסכומים שהופקדו בכל אחד מהרכיבים – פיצויים/תגמולים. באמצעות חלוקת סכום ההפקדה בסכום המשכורת נקבל את שיעור ההפקדה באחוזים, ונוכל לבדוק האם הוא תואם את השיעור הקבוע בהסכם ההעסקה.
במקביל, מומלץ לבחון גם את תלוש השכר ולהשוות בין הנתונים בתלוש לנתונים בדוחות הרבעוניים. כמו כן, בדוחות הרבעוניים והשנתיים של קרן הפנסיה או של ביטוח המנהלים מצוין השכר המשמש לביצוע ההפקדות ולחישוב הפנסיה, וניתן להשוות ולוודא שהוא אכן השכר הקובע המצוין בהסכם ההעסקה ובתלוש השכר. ניתן תמיד להיעזר ביועץ פנסיוני או בעורך דין העוסק בדיני עבודה".
לדברי עו"ד סעדון לוי, אם המעסיק לא העביר את מלוא הסכומים כמתחייב – האחריות חלה עליו לתקן זאת. עם זאת, לקרן הפנסיה/חברת הביטוח יש אחריות כלפי העובד לוודא שההפקדות מבוצעות כסדרן, ואם מתעוררת בעיה, עליה לפעול מול המעסיק כדי לתקן, והודעות בעניין נשלחות גם לעובד. אם ההפקדות הועברו על ידי המעסיק, אולם קרן הפנסיה או חברת הביטוח לא שייכה אותם לקופה הנכונה, היא האחראית לתיקון הטעות ולנזק שנגרם לעובד.
במקרה שגיליתם שהמעסיק לא מפקיד כספים לפנסיה במועד, יש לפנות אליו בדחיפות ובכתב ולדרוש תיקון מיידי וביצוע ההפקדות במועד. ניתן לפנות גם לקרן הפנסיה/חברת הביטוח ולדרוש את טיפולה בעניין. מומלץ לעקוב אחר המשך ההפקדות ולוודא שהן מבוצעות באופן הנכון. אם האיחורים נמשכים – יש לפנות לבית הדין בתביעה מתאימה. יש לציין שבהתאם לחוק הגנת השכר, אם המעסיק ניכה את חלק העובד משכרו אך לא העביר אותו לקרן הפנסיה – הדבר מהווה גם עבירה פלילית.