הכרזתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא יועלו מסים בשנה הקרובה, תחייב, כדי לעמוד בה, לשנות שורה ארוכה של חוקים, ולמעשה לא נותר זמן לכנסת להתערב ולבטל חקיקה או לתקן אותה בעשרת הימים שנותרו לסוף שנת המס.
מדובר בשורה של חוקים, חלקם מורכבים, שנחקקו לפני שנים במסגרת מתווים שנקבעו למספר שנים. אלה יגרמו לשינויים מהותיים בשורה של מסים, בהם מהעיקריים במשק. בין השאר מדובר במספר הטבות, כמו זיכויים נוספים ממס הכנסה להורים עובדים.
החוקים שייכנסו לתוקף ב־1 בינואר הם מעבר לשורת ההצעות להעלאות מסים וביטול פטורים ממס שמציעים בימים אלה ראשי האגפים במשרד האוצר, כדי לנסות ולצמצם במיליארדי שקלים את הגירעון העצום הנוסף בשל עלויות המלחמה, שעלול להגיע ליותר מ־100 מיליארד שקל בשנת התקציב 2024.
אלה השינויים במסים שצפויים להיכנס לתוקף כבר בחצות של 31 בדצמבר, יום שני, בעוד 10 ימים:
מיסוי רכב: מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ־20% ל־35% ומס קנייה על רכב פלאג אין יעלה מ־55% ל־83%. עליית מס הקנייה צפויה לייקר את המכוניות הללו באלפי שקלים.
רפורמת עסק זעיר: עסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל יוכלו לנכות הוצאות בשיעור נורמטיבי של 30% מבלי להציג חשבוניות, כפי שנדרש עד היום.
רפורמת חשבוניות ישראל: רשות המסים תנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות בעסקאות של עד 25 אלף שקל. יישום החלטה זו נדחה כבר מינואר ל־1 באפריל. יצוין כי הצגת מספר הקצאה היא תנאי לקיזוז מע"מ. ההוראה הזאת תחייב כל עסק לבקש מראש אישור מרשות המסים לביצוע עסקה (בין עסקים, לא בקנייה על ידי צרכן) בהיקף העולה על 25 אלף שקל. בעבר רשות המסים דרשה שהאישור יידרש מ־5,000 שקל, אך בעקבות התנגדות נמרצת של המגזר העסקי והעצמאים, הועלה הסכום ל־25,000 שקל.
נקודות זיכוי להורים: הורים לילדים בגילים 18-12 יהיו זכאים לנקודת זיכוי נוספת במס (1 לאב ו־1 לאם). נקודת הזיכוי עומדת כיום על 235 שקל, והיא תועלה בחודש ינואר על פי חישוב שייעשה בביטוח הלאומי, על סמך נתון האינפלציה הסופית של שנת 2023.
רכב דו־גלגלי: מס קנייה על רכב 400-125 סמ"ק יעלה מ־40% ל־50%. תוקפה של ההפחתה במס לרכב של עד 125 סמ"ק, מ־40% ל־25%, יוארך ל־3 שנים.
טרקטור משא: מס קנייה על טרקטור משא חשמלי יירד מ־20% ל־12% (כפוף לעמידה בתנאים בחוק). המס על טרקטור משא המונע בבנזין יישאר 12%.
ההנחה על המס הנגבה על דלק צפויה להסתיים בראשית 2024. החלטה סופית על כך תתקבל בשבוע הבא.
ברשות המסים אמרו אתמול ל"ממון" כי שינויי המס הללו מבוססים על ההנחה שלא יתקבלו יוזמות חקיקה חדשות בכנסת ברגע האחרון ושיוזמות החקיקה שפורסמו עד כה לא ישונו. ברשות המסים הדגישו כי טרם התקבלה החלטה בנוגע להמשך מדיניות ההנחות על מיסוי בנזין. ברשות ובאגף התקציבים תומכים בהפסקת הסבסוד במס, שכבר עלה לתקציב המדינה 3 מיליארד שקלים, באופן מיידי.

פגיעה לא סבירה

בהתייחס להעלאת המס על רכב חשמלי התבטאו שלשום מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "העלאת המס שמתכנן משרד האוצר תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור והיא אינה סבירה".
הדברים נאמרו בדיון ועדת הכספים של הכנסת בנושא העלאת המס על כלי רכב חשמליים המתוכננת לתחילת שנת 2024. גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, קובי בליטשטיין, מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, ומשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, שיגרו בעניין זה מכתבים דחופים למשרד האוצר ולחברי ועדת הכספים, לאחר תקופה ארוכה של דיונים בין הצדדים לגבי הנושא.
הם ציינו בפנייתם כי בשנים האחרונות מקדמים המשרדים אימוץ של המנגנון להפחתת פליטות הנהוג באירופה וארה"ב, המחייב יבואנים לשלב כמות הולכת וגדלה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם. לעמדת המשרדים, "עד שלא יאומץ המנגנון אין מקום להעלאת מסים שתביא לעיקור התמריץ לרכישת כלי רכב חשמליים".

לצמצם את הגירעון

במשרד האוצר דנים בימים האחרונים בגיבוש תקציב המדינה החדש לשנת 2024, ובמסגרת התייעצויות הוצעו מספר רב של העלאות מסים כדי לצמצם את הגירעון העצום בתקציב המדינה. זאת בעת שאין כוונה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לצמצם באופן משמעותי את העברות כספי ההסכמים הקואליציוניים ולסגור, כדרישת אגף התקציבים, לפחות שישה משרדי ממשלה המוגדרים כ"מיותרים".
הצעות בלי סיכוי
יצוין כי לרוב ההצעות להעלאות מסים אין שום סיכוי, בעיקר בעת מלחמה – רבות מהן נדונו כבר פעמים רבות בעבר, גם לא בעיתות מלחמה, ונדחו כולן על הסף. מדובר בביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות; ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות; הטלת מס על קרנות ההשתלמות; הארכת החיוב לתשלום מס שבח; העלאת שיעור המע"מ בישראל באחוז ל־18%; הורדת המס על רווחים כלואים; חיוב במס של 10% על השכרת דירות מהשקל הראשון; דחיית מתן נקודות זיכוי להורים לילדים מגיל לידה עד 3.
הצעות עם סיכוי
לגבי ביטול הפטור ממע"מ על יבוא לארץ בחבילות עד סכום של 75 דולר, הרי שלהצעה זאת יש סיכוי להתקבל, אף כי בשל פופוליזם של חברי הכנסת היא עלולה שלא להיות מאושרת בכנסת. סיבות ביטול הפטור הן מחד גידול בגביית המסים ומאידך עידוד רכישת מוצרים מחנויות ומבתי עסק בארץ.
הטלת מע"מ על שירותים דיגיטליים לרכישות של תכנים ותוכנות של חברות בינלאומיות מחו"ל: המס, המכונה "מס נטפליקס", כבר תוכנן בעבר וקיים סיכוי שיאושר במהלך שנת 2024.
לגבי דחיית מתן נקודות זיכוי להורים לילדים מגיל 12 עד 18: להצעה יש סיכוי מסוים, אף כי בוועדת הכספים של הכנסת יתנגדו לה בתקיפות.
גורמים שונים, בהם נשיאת לשכת רו"ח לשעבר איריס שטרק, הציעו לרשות המסים לחדש את הליך הגילוי מרצון של החזקת כספים מחוץ למדינה ושל השכרת דירות ומטבעות וירטואליים. להצעה זו יש סיכויים.