קבוצות המסחר הגדולות עזריאלי, מליסרון ושופרסל מודות בכשלון אתרי הסחר (מרקט פלייס) שהקימו במגוון רחב של מוצרים ומדווחות על סגירה תוך הפסד של עשרות עד מאות מיליוני שקלים ופיטורי עובדים.
אתמול הודיעה קבוצת מליסרון בשליטת ליאורה עופר כי תסגור בינואר הקרוב מחוסר כדאיות כלכלית את אתרי הסחר המקוון GROO (לשעבר גרופון) ובאליגם. האתר הוותיק שמכר קופונים שהבטיחו הוזלות בשלל תחומים של פנאי, תיירות ומוצרי צריכה. גרופון נרכש על ידי מליסרון בשנת 2021 לאחר שהחליטה להשקיע 100 מיליון שקל בפיתוח זרוע דיגיטלית לקבוצת הקניונים לה.
כעת הודיעה מליסרון כי GROO תמוזג לתוכה ורק פעילות הפיתוח של "המעטפת הדיגיטלית" לקניונים ו"הקניון ההיברידי" תישאר ואילו כל פעילות הסחר תחוסל. בהודעה נכתב כי מליסרון תעשה שימוש בטכנולוגיה שפותחה אבל "הפעילות המסחרית שמוקדה בעולמות הפנאי והתיירות חסרת כדאיות כלכלית וסבלה משינויים בסביבה העסקית, בפרט בתחום התיירות שנפגע במלחמה".
מליסרון מצטרפת לקבוצת עזריאלי שהודיעה בתחילת השבוע על סגירת "עזריאלי.קום", שנחשב הבייבי של דנה עזריאלי בעלת השליטה. הסגירה באה לאחר שש שנות פעילות והפסדים של למעלה מ־300 מיליון שקל. הקמת עזריאלי.קום בוצעה על רקע החשש מתחרות מצד אתרי הקניות על חשבון הרכישות בקניונים, במיוחד מהפרסום שאמזון מתכוונת להיכנס לישראל.
מדובר בתקופה בה ניבאו המומחים שהרכישות באתרי סחר מקוון יחסלו את הקניונים, מה שלא קרה, והציבור הוכיח כי אינו מוותר על יציאה מהבית וביקור בקניון.
בהקמה נאמר כי האתר נועד להשלים את פעילות הסוחרים בקניוני עזריאלי. בפועל רשתות האופנה, העדיפו לעבוד באמצעות אתרים משלהם ולעזריאלי.קום לא היו מוצרים ייחודיים או כאלו שלא ניתן היה להזמין בעלי אקספרס ובאתרים דומים מחו"ל, במחיר זול יותר.
גם שופרסל הודיעה השבוע על סגירת אתר הסחר המקוון שהציע מגוון מוצרים של מוכרים חיצוניים. בדומה לעזריאלי.קום, שופרסל סיפקה רק את הפלטפורמה הדיגיטלית. ההיגיון היה שהאתר והסוחרים שמשתמשים בשירותיו, ייהנו מחשיפה לתנועת הלקוחות הגדולה של שופרסל אונליין, הגדול מסוגו בישראל. בדף הבית שלו הופיעו גם מבצעים והכוונות למוצרי המרקט פלייס שחלק ניכר מהם היה מוצרי חשמל.
כפי שפורסם לראשונה ב"ממון", שופרסל החליטה לחסל את פעילות ממכר מוצרי החשמל בסניפים ובכך למעשה נסתם הגולל על האתר שגרם לה הפסדים.
יש לציין, כי המכנה המשותף של כל החברות שסגרו את אתרי הסחר הוא שהן גילו כי הפעילות הזו היא לא בעסקי הליבה שלהן, ועלויות התפעול שלה גבוהות מאוד בגין שינוע המוצרים, המלאים, ההחזרות, התלונות הרבות על שירות ובעיקר היקף המכירות.
המכנה המשותף לעזריאלי, שופרסל ומליסרון שסגרו את אתרי הסחר המקוון: החברות גילו כי הפעילות הזו היא לא בעסקי הליבה שלהן, ועלויות התפעול שלה גבוהות מאוד