המהפכה הטכנולוגית שהכניסה לחיינו את הטלפונים החכמים לא פסחה גם על תחום הכושר והבריאות. יש כיום עשרות שעוני כושר ואפליקציות כושר שבונים עבורנו תוכניות אימונים, מודדים את הביצועים הגופניים שלנו, עוקבים אחר איכות התנועה, נותנים משוב על ביצועים ואפילו "מעודדים" את המתאמנים לפני, תוך כדי ואחרי האימונים. חלק מהאפליקציות אף מאפשרות לערוך אימון "קבוצתי" בחברת אנשים נוספים.
אין ספק שעבור מתאמנים בעלי רקע וידע בתחום הכושר הגופני, שגם ניחנים במוטיבציה גבוהה, טכנולוגיה זו מהווה פתרון זמין, יעיל וזול. למרות שהדעה הרווחת היא שאימון עם פרטנר מדרבן אותך להשקיע יותר, מחקרים שנערכו בקרב ספורטאים מקצועיים וחובבים, כולם בעלי כושר גופני גבוה, לא מצאו הבדלים משמעותיים בביצועים הגופניים ובתחושת הקושי הסובייקטיבית של הנבדקים כשאלה ביצעו את האימונים לבד או בחברת מישהו אחר. לעומת זאת, מחקרים שעקבו אחרי מתאמנים מתחילים שנעזרו בשעונים חכמים הראו שהאמצעים הטכנולוגיים אמנם הגבירו בהתחלה את דרגת הפעילות הגופנית של המשתמשים, אבל לאורך זמן הם לא התמידו בתוכנית אימונים.
1 צפייה בגלריה
yk13727414
yk13727414
(צילום: שאטרסטוק)
עד כאן הצד הגופני. אולם בשנים האחרונות הוכח שההשפעה של אימון גופני על המצב הבריאותי רחבה הרבה יותר מאשר האפקט על מערכת הלב־ריאה, השרירים והעצמות. לאימון יש גם השפעה פסיכולוגית עצומה, שיכולה לבוא לידי ביטוי בשיפור מצב הרוח, הפחתת חרדה, שיפור של תפקודים קוגניטיביים ושיפור בביטחון העצמי ובתחושת המסוגלות. ההבנה שמדובר בהרבה יותר מ"רק אימון" גורמת לאנשים רבים שלא היו עד כה פעילים גופנית וסובלים מתסמינים פסיכולוגיים שונים לנסות לבצע פעילות גופנית כדי לשפר את איכות חייהם – פיזית ונפשית.
עבור קבוצת אנשים אלה, מתברר, המסגרת היעילה ביותר היא אימון קבוצתי. במחקרים שנערכו בקרב מחלימים ממחלת הסרטן נמצא שהשתתפות בקבוצת אימון, לעומת אימון שנערך באופן עצמאי, גרמה לשיפור גדול בהרבה במצב הרוח, לירידה בתחושת הקושי הפיזי של האימון, והם גם נהנו יותר. כל אלה הם מרכיבים חשובים לא פחות מאשר השיפור בכושר הגופני בקרב אנשים שאינם מאוד פעילים גופנית בדרך כלל. לאורך זמן, האימון הקבוצתי גם משפיע גם על דרגת הכושר הגופני באופן דרמטי. מאחר שהמתאמנים נהנים גם מהפעילות וגם מתחושת הביחד, רבים מהם מגדילים בהדרגה את מספר האימונים השבועיים שלהם, משקיעים באימונים יותר ויותר זמן, והתוצאה היא שיפור משמעותי בכושר הגופני וגם במצב הנפשי.
כדי למקסם את היתרונות, צריך לבחור את הקבוצה הנכונה, כזאת שתעניק לכם ערך מוסף, ולזכור שבחירה בקבוצה לא מתאימה עלולה לגרום דווקא להשפעה שלילית.
באופן עקרוני, קבוצות שהמשתתפים שלהן היו יותר "הומוגניים" נמצאו כבעלות השפעה חיובית יותר על המשתתפים מאשר קבוצות שבהן המשתתפים היו שונים מאוד זה מזה. כן, מתברר שלהתאמן עם אנשים שטובים ממך בהרבה זה די מדכא, וגם כשהרמה נמוכה מדי עבורך זה לא להיט. אז למה חשוב לשים לב בבחירת קבוצת אימון? התשובות לפניכם.

לאילו פרמטרים יש לשים לב בבחירת קבוצת אימון?

גודל הקבוצה: אחד המרכיבים החשובים ביותר הוא מספר המשתתפים באימון. נכון, ישנם אילוצים שונים, אבל בגדול, קבוצה שמונה כעשרה מתאמנים משיגה את ההשפעה הטובה ביותר. גודל זה איפשר למתאמנים ליצור קשרים חברתיים, שגורמים להתמדה ולהנאה מהפעילות. לעומת זאת, קבוצות גדולות מדי מגדילות את תחושת "הלבד" של המתאמנים. גם קבוצות קטנות של שניים־שלושה מתאמנים יכולות להיות בעייתיות: כאשר למצטרף אין היכרות קודמת עם המשתתפים, הוא מתקשה להשתלב בדינמיקה של הקבוצה, מה שמגדיל את שיעור הנשירה.
גיל: ככל שגיליהם של משתתפי הקבוצה דומים יותר, כך יעילות הפעילות בקבוצה עולה. הסיבה ברורה: למשתתפים קל יותר לייצר אינטראקציות חברתיות עם שאר המשתתפים כשהם בערך בגילם. עוד מתברר כי היעילות הגדולה ביותר של האימון הקבוצתי קיימת בעיקר בקצוות הגילים, בעיקר בקרב ילדים ובאוכלוסייה המבוגרת. הסיבה: בגיל מבוגר קיימת ירידה בכמות הקשרים החברתיים, ואימון קבוצתי בהחלט עונה על הצורך זה. בגיל צעיר, למרות שהילדים נמצאים כל הזמן במסגרות קבוצתיות בלימודים, עדיין קיים הצורך להיות בקבוצה.
מגדר: מתאמנים חובבנים משני המינים יכולים לרוב לבצע אימונים די דומים, אולם יש כאן השפעה לחסמים פסיכולוגיים שמבוססים על דעות קדומות. למשל, שאימוני כוח "מתאימים" יותר לגברים ואימוני פילאטיס לנשים – למרות שמבחינה פיזיולוגית הם משפיעים באופן די דומה על שני המינים. יש גם מתאמנים ומתאמנות שמרגישים "לא נוח" לבצע פעילות גופנית בחברת אנשים מהמין השני. לכן בחירת קבוצה על פי המגדר גורמת לשיפור בתוצאות של האימון הקבוצתי.
רקע רפואי: מחקרים הוכיחו כי יש יעילות רבה לאימון גופני שעורכים אנשים בעלי רקע רפואי דומה. במצבים אלה הקבוצה, באופן לא רשמי, הופכת גם לקבוצת תמיכה. גם העובדה שאתה רואה מולך אנשים עם אותה בעיה מבצעים בהצלחה את האימון גורמת לירידה בתחושת הקושי ולשיפור בתחושת המסוגלות.
דרגת הכושר הגופני: בסוף, מדובר באימון גופני ולא במפגש חברתי. אם הכושר הגופני של משתתף נמוך מדי ואינו תואם את קצב הקבוצה, הוא עלול להרגיש מבוכה בשל העובדה שהוא מאט את האחרים ומצריך התייחסות מיוחדת. הדבר עלול לגרום לירידה בתחושת המסוגלות ולהוביל לנשירה מהירה מהאימון הקבוצתי.