"אוקטובר היה שוק טוטאלי, המכירות שלנו התרסקו, הייתה דיפרסיה כללית. בנובמבר המצב השתפר אבל לא בהיקף הרגיל". כך אומר ל"ממון" אסף סוויסה מנכ"ל ערד טקסטיל, ספקית מוצרי טקסטיל הגדולה בישראל למגבות ומצעים לבית ולשוק המוסדי – בתי מלון ובתי חולים. בנוסף, בבעלותה רשת ערד טקסטיל למכירת מוצריה המפעילה 30 סניפים. החברה היא בבעלות גרי היימן משקיע יהודי אמריקאי.
סוויסה מתאר את המצב המורכב: "אנחנו חברה שמשרתת את המגזר המלונאי שהפסיק הזמנות. מאז אכלוס המפונים, השירות במלון עבר להחלפת מצעים ומגבות רק פעם בשבוע ונפגענו גם בתחום זה. התפירה, בעיקר בתחום המלונאי, נעשית בישראל עם מתפרות ביו"ש שאנחנו מצליחים לשמר את העבודה איתם, אנחנו נחשבים מפעל חיוני כי אנחנו ספקים של מוצרים חיונים לבתי חולים".
1 צפייה בגלריה
yk13730068
yk13730068
(אסף סוויסה, מנכ"ל ערד טקסטיל)
מה שמטריד אותו בעיקר הוא ההתייקרות בהובלת הסחורה דרך הים. סוויסה: "הבעיה כעת היא שרוב היצור שלנו מתבצע באסיה. מה שקורה מאז מתקפות החות'ים והפגיעה בחופש השיט בים האדום הוא מצב הזוי. נראה לי שחברות הספנות חזרו להתאהב בדוחות הכספיים עם רווחי העתק, מהקורונה, כי יש פה ניצול הזדמנויות מצידן. בתחילת המלחמה מכולה מהודו עלתה 1,200 דולר והיום רצו ממני 6,500 דולר. סיבוב דרך אפריקה לא מצדיק עלייה של פי חמישה במחיר. אם עד עכשיו המדינה הצליחה לבלום את האינפלציה, ולא הגענו לדו־ספרתית, עכשיו נראה אותה חוזרת, ביג־טיים".
לדברי מנכ"ל ערד טקסטיל, "אנחנו חברה בינונית, מה יגידו חברות ענק שמביאים מאות מכולות כל חודש. כל אחד מהאזרחים ירגיש את זה בכיס. לא תהיה ברירה, העלויות יגולגלו לצרכן והמחירים יעלו. יש שתי חברות ספנות שכבר העבירו לנו עליית מחיר ועוד חברה שביטלה לנו פשוט את ההפלגות מהודו. המדינה חייבת להידרש לנושא, אם רוצים לעצור את עליות המחירים. מדוע לא מזמנים את ראשי חברות הספנות, את מנכ"ל צים שהיא חברה ישראלית, ואומרים להם תנו כתף".
סוויסה מסביר כי יש צעדים שאפשר לעשות מול חברות הספנות. "כשהיו התייקרויות מחירי המזון בסופרים הייתה העברת מסרים מאוד אגרסיבית של שרי הכלכלה והאוצר ליצרנים. אפשר לקחת חברה אחת או שתיים, בהן צים, ולהבטיח להן סוג של הטבות כדי למנוע את העלאת מחיר דרמטית".
לדבריו, "חייבים למצוא בינתיים פתרון לנושא המחירים. המסר שאני מקבל הוא שתזמינו מהר כי המחירים עוד יעלו. אני כבר רואה בדרך את מחיר ה־10,000 למכולה, זה יגיע לכל בית כי אנחנו מדינה שרוב מוצריה מיובאים, לא רק בטקסטיל, אלא גם מחומרי בניין ועד למזון".