גם אם אינכם יודעים שזה קורה, יש סיכוי טוב שגם אתם חורקים שיניים בחודשים האחרונים.
חריקת שיניים והידוק הלסתות והשיניים הם חלק מהתופעות השכיחות ביותר בזמנים של סטרס ומתח – כך אומר ד"ר חגי סלוצקי, מנהל מרפאות "כללית סמייל" בכללית ומומחה ברפואת שיניים.
לדבריו, "בתקופות של לחץ אנשים גם חורקים שיניים וגם מהדקים שיניים, וזה קורה גם בזמן השינה וגם בזמן ערות. כיוון שעכשיו כל המדינה בסטרס, אנחנו רואים עלייה בתופעה הזו גם אצל מי שהייתה להם נטייה קודמת, וגם אצל מי שלא סבלו מהתופעה בעבר".
ידוע שכאשר אנחנו נמצאים בדריכות אנחנו מכווצים שרירים, ומתברר שזה כולל גם הידוק שרירי הלעיסה.
ד"ר סלוצקי מציין שתופעה דומה נצפתה גם בשנה הראשונה של מגפת הקורונה, אז הייתה עלייה במקרים של הידוק שרירי הלעיסה וחריקת שיניים.
"מחקרים שנעשו באוניברסיטת תל־אביב בזמן מגפת הקורונה הראו שיש הרבה יותר תופעות של הידוק וחריקת שיניים כתוצאה מהמתח שנגרם בגלל החשש מהלא־ידוע, עסקים שנפגעו, מבוגרים שלא יצאו לעבודה, התלמידים שאיבדו את השגרה ועוד".
1 צפייה בגלריה
yk13730084
yk13730084
(צילום: שאטרסטוק)
ומה קורה עכשיו?
"בחודשיים האחרונים אנחנו רואים הרבה יותר מקרים של חריקת שיניים ושל הידוק שיניים ולסתות. לכן, אנחנו נכנסים עכשיו למחקר על כמות החריקות בקהלים שונים. למשל, אנחנו עורכים השוואה בין מידת החריקות אצל אנשים שיש להם ילדים, בני זוג, או קרובי משפחה אחרים שנלחמים בחזית עזה או לבנון ־ לבין מי שלא; בין מי שפונו מבתיהם לבין מי שלא, וכדומה. אני משוכנע שאצל המפונים ואצל משפחות הלוחמים, שנמצאים במתח גבוה יותר מאנשים אחרים, זה יבוא לידי ביטוי בהידוק השיניים", הוא אומר.
איך תזהו שאתם חורקים שיניים?
  • כאשר קמים מהשינה ומרגישים לחץ באזור הרקות, שם נמצא השריר שמופעל כשמהדקים שיניים.
  • כאשר מרגישים עייפות של שרירי הלעיסה, זה סימן לכך שאנחנו חורקים שיניים בלי שנרגיש.
  • כאשר מרגישים עייפות של שרירי הפה, גם זה מעיד על הידוק הלסתות, כי אלה שרירים שעובדים חזק מאוד אצל אנשים שמהדקים ושוחקים שיניים, בטח כאשר מדובר בהידוק שנמשך שעות ביום ובלילה.
  • נסו לשים לב – האם אתם מהדקים שיניים גם כשאתם מרוכזים בפעולה מסובכת?
ומה הבעיה, בעצם? מה הסיבוכים וההשפעות של חריקת השיניים והידוק הלסתות?
"לחריקת השיניים והידוק הלסתות עלולים להיות סיבוכים רבים, מסדקים ושברים בכותרות השיניים או בשחזורים של כתרים, סדקים בשורשי השיניים כתוצאה מהפעלת הלחץ, ועד הגדלה ונפיחות של השרירים המתאמצים, לפיהם אפשר גם לזהות את חורקי השיניים", אומר ד"ר סלוצקי.
"אם תסתכלו על אנשים חורקים תזהו שהפנים שלהם מקבלות מראה מעוגל", הוא מסביר, "זה קורה כתוצאה מניפוח השריר תוך כדי הידוק הלסתות. השריר ממש מתנפח מרוב עבודה. ויש עוד דרך לזהות את הבעיה: פשוט לפתוח את הפה ולראות במראה איך השיניים של "השוחקים" הופכות להיות שטוחות ומאבדות את האנטומיה הייחודית של כל שן".
אוקיי. אז מה עושים כדי להימנע מחריקה, או מהנזקים של החריקה? אפשר כמובן להעביר את עצמנו לחיים על אי בודד ולעשות יוגה ותרגילי נשימות מהבוקר עד הלילה, בלי חיבור לחדשות ולעולם החיצוני בכלל.
הבעיה היא שלא כל הדאגות שלנו מגיעות מבחוץ. יש גם אנשים שאצלם הסטרס קיים תמיד, בלי קשר לנסיבות החיצוניות.
ולכן, הרופאים אומרים שהפתרון המוביל הוא סד הלילה. "הסד עוזר בשתי צורות", אומר ד"ק סלוצקי, "קודם כל, הוא מונע את השחיקה של השיניים כתוצאה מההידוק שלהן אלה באלה. הסד הוא כמו בולם זעזועים, שסופג את הכוחות של שריר הלסת ומונע מהם לסדוק או לשבור את השיניים. הוא גם מחלק את הכוח שמופעל ומפזר אותו שווה בשווה בחלל הפה. בהיעדר סד, הכוח מתרכז בעיקר באזור האחורי של הפה, שם נמצא השריר שלוחץ הכי חזק – שריר הלסת הצמוד לאוזן, שמפעיל לחץ בשיניים הטוחנות. בנוסף, הסד גורם לאנשים לוותר על הלחיצות. אנחנו רואים אנשים עם סד שמתרגלים ללחוץ פחות".
כמה זמן מחזיק הסד?
"כשמדובר במי שמפעילים לחץ רב, אחרי שנה נמצא אותו אכול לגמרי וצריך לעשות להם חדש", אומר ד"ר סלוצקי.
עבור מי שמפעילים לחץ גבוה על השיניים, הוא אומר, יש טיפול נוסף שניתן במקביל לשימוש בסד הלילה: זריקות של בוטוקס לשריר הלסת האחורית, ממש כשם שמזריקים בוטוקס לשרירים אחרים שרוצים להרפות.
"ההקפדה חייבת להיות על מינון נמוך של בוטוקס, כזה שלא ישתק את השריר, כי אנחנו עדיין רוצים שהמטופל יאכל וילעס, אבל הבוטוקס מחליש את במעט את השריר וכך הנזק של הלחיצות פוחת", הוא מבהיר.
למרות שהטיפול מקובל, לרבים אין אומץ לעשות אותו. ד"ר סלוצקי מניח שככל שיותר רופאי שיניים יעסקו גם בהזרקת בוטוקס, הפתרון הזה ירווח – "אבל חייבים לזכור שבוטוקס לבד לא יפתור את העניין, ושהוא חייב לבוא רק כתוספת לסד".
ומה עם הרומנטיקה? נתעורר בבוקר ונראה את בני הזוג עם סד על השיניים?
"ראשית, הסד שקוף ודקיק ומי שצריך אותו – צריך. אין ברירה. בלי הסד מצטבר נזק שאחרי זה קשה לתקן. ואם אתם נמצאים עכשיו במתח ובסטרס גבוהים, עשו סד לפחות לתקופה הקרובה. זה עדיף בהרבה על סדקים בשורשים, צורך בעקירת שיניים שנשברו או בהחלפת שתלים שניזוקו בגלל הלחיצות, ועוד כל מיני צרות אחרות".
איך אדע אם אני שוחקת?
"תהיי ערנית לכאבים בפנים, ברקות, בלסתות וליד האוזניים. או שפשוט תלכי למרפאת שיניים, ושם יגידו לך די מהר אם את שוחקת וצריכה סד. בכל מרפאת שיניים הרופאים יודעים להתקין סד".
ואם הייתה לי פלטה מסיליקון, אפשר להשתמש בה במקום הסד?
"לא. הן דקות מדי ולא נותנות את האפקט של בולם הזעזועים".

גם משקאות מוגזים וממותקים גורמים לשחיקה

ויש נקודה נוספת שצריך לציין כאשר מדברים על שחיקת שיניים: צריכה של משקאות מוגזים וממותקים. ד"ר חיים אבשלום, מומחה לשיקום הפה ולשיקום שיניים, אומר כי, "אחד הגורמים השכיחים לשחיקת שיניים, חוץ מכמובן לחץ וחריקת שיניים, הוא צריכה של משקאות ממותקים ומוגזים. כאן השחיקה היא על רקע של חומציות, ולא של פעילות יתר של שרירי הלעיסה".
לדבריו של ד"ר אבשלום, "גורם נוסף שיכול לגרום לשחיקה של השיניים הוא צחצוח חזק מדי".