ענף האופנה ממשיך להתכווץ בעקבות המשך הירידה בביקושים שהחמירה עם פרוץ המלחמה. קבוצת גולף, בשליטת כלל תעשיות, הודיעה אתמול על סגירת 20 חנויות, כולל ששת חנויות עדיקה (החברה מפעילה גם אתר און־ליין שהמשך הפעלתו תלוי ברמת הביקושים בהמשך). כמו כן תופסק ההתקשרות בהסכם שכירות של המרכז הלוגיסטי של עדיקה, ומרבית עובדיה יפוטרו. בנוסף יפוטרו כ־60 עובדים, 30% מעובדי המטה של הקבוצה, שהעסיק כ־200 עובדים.
בעקבות המצב מתכננים בגולף לצמצם הזמנות מלאי, כולל הזמנות שכבר נעשו לעונת הקיץ הבאה וכעת חלקן יבוטלו. החברה מציינת כי בעקבות המלחמה רשמה ירידה של 67% במכירות בשבוע הראשון של אוקטובר, והוציאה 22% מעובדיה (440 עובדים) לחל"ת, שאת חלקם היא מתחילה להחזיר עקב התאוששות המכירות. במקביל מנהלת החברה מו"מ עם בעלי הנכסים שהיא שוכרת להפחתת שכר הדירה (גולף מפעילה את רשת גולף, גולף אנד קו, אינטימה, פולגת ועדיקה).
2 צפייה בגלריה
yk13731569
yk13731569
(צילום: יובל חן)

תוכנית התייעלות

המשבר פגע גם בקבוצת קסטרו, שהודיעה רק לפני שבועיים על תוכנית התייעלות וצמצום של 20 עד 30 סניפים מפסידים, מתוך 108 סניפים שמפעילה הרשת. במקביל לניסיון לשפר את תנאי השכירות בשאר חנויותיה, קסטרו נקטה במהלך כל השנה שעברה צעדי התייעלות, בראשם צמצום מלאים על ידי מבצע "כסאח" של 3 פריטים ב־100 שקל, הפחתת הוצאות אחסון ועוד.
גם הראל ויזל לא הצליח להתחמק מהמשבר בענף ועל פי הפרסומים הוא מתכנן לצמצם סניפים של רשת הספורט דרים, שמסבה הפסדים לקבוצה, כמו גם את סניפי רשת יאנגה. ענף האופנה סבל עוד טרם המלחמה מחולשה, בעקבות ההאטה הכלכלית בארץ שפגעה בכוח הקנייה של הצרכן, ובשורת הרווח של עסקי האופנה. מלחמת עזה תרמה לפגיעה נוספת בענף (בחודש אוקטובר דיווחה חברת ריס, האוספת נתוני קופה מחנויות אופנה, על ירידה ממוצעת של 40% במכירות הענף), ולאי־ודאות כלכלית שתלויה גם במשך המלחמה ובתוצאותיה. אי לכך, החברות שחוששות מהלא־נודע נדרשות להתאים את רמת ההוצאות שלהן לירידה בביקושים.
בכיר בענף האופנה אמר ל"ממון": "מזל שהגיע החורף והגשם, שמוציא קונים לחנויות. למי יש מצב רוח לקנות בגדים כשמתחילים את הבוקר עם רשימת החיילים הנופלים? אנשים חשים לא בנוח לבוא 'לבלות' בקניות, שלא לדבר על משפחות החיילים והמילואימניקים, שדואגות ליקיריהן".
לדברי הבכיר, "עוד טרום המלחמה, בגלל חוסר הוודאות הכלכלית שהביאה הרפורמה המשפטית והחשש של הצרכנים ממה יהיה, החלו לצמצם בקניית בגדים. מזל שכולם בארץ עכשיו, אין קניות בחו"ל וכאמור הגשם שמביא קונים, אז החודש ראינו עלייה לעומת אוקטובר. כשהמכירות שלי יורדות חלקו היחסי של שכר הדירה מסך כל המכירות עולה, במיוחד בחוזים שנחתמו בתקופה כשעוד עמדתי בתור לחנות בקניון. אם אני רוצה לשרוד אין לי ברירה, אני חייב להתאים את ההוצאות ולהפחית שכר דירה, או לסגור חנות מפסידה. האווירה כעת אצל כל הקמעונאים היא אפס סובלנות לחנות מפסידה".
2 צפייה בגלריה
yk13732128
yk13732128
ידיעות אחרונות

בעיות בקניונים

המשבר בענף האופנה מורגש היטב גם בקניונים. הצורך של עסקי הצריכה להתייעל במטרה לצמצם הוצאות גורם לבעיה, כי אם בעבר התרגלו שם לביקושים לשכירת מקום שבאו לידי ביטוי ברשימת המתנה, ולנכונות שוכרים חדשים לשלם דמי פינוי גבוהים עבור פינוי חנות עבורם, כעת המצב שונה. לצד הרשתות הגדולות ישנם גם שוכרים קטנים שיוצאים, והקניונים, וגם בעלי נכסים מסחריים, נאלצים להתאמץ לשווק שטחים ולהתגמש בשכ"ד.
לדוגמה, כפי שפורסם ב"ממון", חנות גולף אנד גו (לשעבר חנות עדיקה) בקניון עזריאלי ת"א מתפנה, והשוכר החדש הוא מחסני חשמל, שבעבר התנגד לכניסה לקניונים בגלל שכ"ד הגבוה בהם. במחסני חשמל החליטו להיכנס לקניון כעת בזכות דמי שכירות נוחים שבעבר לא יכלו להשיג.
גם חנות הענק של תמנון שהייתה אמורה לצאת מקניון עזריאלי בת"א ובעליה הכריז כי לא יישאר בשכ"ד הקיים, נשאר לבסוף, לאחר ששוכר חילופי לחנות - מותג זר - נסוג מכניסה לישראל, והקניון נאלץ להציע לתמנון שכר דירה מופחת כדי שיישאר, בשל הקושי לשווק חנות בסדר גודל כשלו.
רשת גוד פארם של רמי לוי והיזמים אוהד סנדלר ואדם פרידלר, התגאתה לאחרונה בכך ששכרה שתי חנויות בדיזנגוף סנטר בחזית מול הרשת המתחרה BE של שופרסל, וזאת ללא שנדרשה לתשלום דמי פינוי ובשכ"ד נמוך לדבריהם ב־30% מבעבר, ולמרות שמדובר בפריים לוקיישן.

"הפסדים לעדיקה"

אייל גרינברג מנכ"ל קבוצת גולף אמר אתמול ל"ממון": "הרבעון השלישי התאפיין בירידה במכירות, הנובעת מפעילותה ההפסדית של עדיקה, שהגדילה את ההפסד במגזר ההלבשה ב־5 מיליון שקל והקטינה את הפדיון למטר במגזר זה ל־1,274 שקל למ"ר. פרוץ המלחמה והשפעותיה הכוללות על החברה הובילו להחלטתנו לצמצם משמעותית את פעילות עדיקה, כך שהפגיעה בגינה צפויה להיפסק במהלך 2024 לאור תוכנית ההתייעלות שהתחלנו בה כבר בחודשים האחרונים, כולל סגירת רשת חנויות עדיקה, פינוי המרלו"ג והיפרדות ממרבית עובדיה. הקטנו משמעותית את מטה החברה וצימצמנו הוצאות שיווק ופרסום. כמו כן אנו פועלים לסגירת חנויות הפסדיות ולהתאמת הסכמי שכירות. צעדים אלו יסייעו לשיפור ברווחים ב־2024. ההתמקדות בעסקי הליבה תוביל להאצה במהלך ההשבחה הכולל הקמת מרכז לוגיסטי בקיסריה ופתיחת חנויות קונספט חדשות".