בימים אלו, כשנתב"ג משווע לנחיתות והמראות, יש לנו דווקא מסת תיירים עצומה, שנחתה פה בלי דרכונים ואשרות כניסה. עשרות אלפי ציפורים מאירופה מתארחות בגסט האוס העצום, שמשמש אכסניה מזינה ומאירת פנים. הציפורים הללו מחכות לכם בפארקים, במצפורים ובאגמונים. בשישי הקרוב יחול החג הלאומי של הציפורים - מסורת אמריקאית שנולדה ב־1894 ויצאה משם לרחבי העולם ובמסגרתה יוצאים רבים אל הטבע כדי לצפות בציפורים, ללמוד עליהן ואפילו לאמץ ולהציל אותן. אז הנה לכם ההזדמנות להצטרף למסורת. אספנו שמונה מוקדי צפרות בארץ מדרום לצפון, רק זכרו להצטייד במשקפת ובמצלמה עם עדשת זום.

1. פארק הצפרות, אילת

אילת מארחת בימים אלו מפונים רבים מעוטף ישראל, ופארק הצפרות שבה התגייס להעניק להם הסחת דעת ותקווה בעזרת שלל ציפורים, שגם הן מתגוררות כעת בעיר. מכאן הן יעופו כ־3,000 ק"מ - ללא עצירה - עד לאפריקה.
2 צפייה בגלריה
yk13738923
yk13738923
(צילומים: גילי מצא, יואב פרלמן, גיא שירי, נועם וייס, רוני לבנה)
מה רואים: עשרות פלמינגואים ואין־ספור ציפורי חוף מעניינות כגון חופמי צווארון, חופית קטנה ואלפינית, ביצניות, ירוקת רגל, אדומת רגל, לבנת כנף, לבנת בטן ולפעמים גם מנומרת. בתוך הצמחייה אפשר לאתר אנפות מסוגים שונים. בפארק הצפרות גרות דרך קבע גם עשר חסידות שחורות. השנה נחת בפארק אורח נדיר - פפיון זיתי שמגיע מיערות העד של סיביר. לרוב הפפיונים מבלים את החורף בהודו, אך הפעם כמה מהם בחרו באילת. סיורי התצפית בפארק הם ללא תשלום. ניתן לשכור משקפת במחיר 25 שקל בחנות הפארק וגם להיעזר במדריך מקצועי ולראות ציפורים מקרוב בעזרת טלסקופ.
מתי להגיע: בשישי נערכים סיורי בוקר מוקדמים, בשני מתקיימים סיורי ערב ותצפית בציפורי לילה, בשלישי - סיור בדגש נדידת ציפורים ושעת סיפור, ברביעי - ביקור בבריכות הפלמינגו. בחמישי - חוויית "צפר ליום אחד" בשעות הבוקר. הפעילויות יתקיימו עד 31 במארס. הסיורים החינמיים מחייבים הרשמה באתר "101 חוויות" של תאגיד התיירות אילת. לפרטים: eilatbirds.com.

2. פארק אגם, ירוחם

אגם ירוחם מקבל מים גם ממרכז טיהור השפכים של ירוחם, והפארק שבו נמצא האגם כולל גם חורשות, בוסתנים, ואדיות וגבעות. זהו אתר צפרות עם פינות מסתור הפרוסות לאורך הטיילת שבו, המושך אליו, לדברי יורם צביק, מנהל מרכז הצפרות במקום, כ־370 מינים.
מה רואים: בשטח האגם תוכלו לאתר אנפות, ברווזים, אגמיות וסופיות. באזור ישנם גם ירגזים וירקונים, שחור הזנב, סלעית לבנית. בחורף מגיעים לכאן סוגים שונים של נחליאלי וקורמורנים, עלוויות ודוכיפת.
מתי להגיע: לקבלת הדרכה במקום כולל צפייה בטיבוע ציפורים ופעילות לקבוצות ומשפחות יש לפנות למרכז צפרות "דוכיפת" בירוחם, בטלפון: 054-4761761.

3. פארק ראש ציפור, תל־אביב

מרכז הצפרות בפארק ראש ציפור, הנמצא בפארק גני יהושע שבתל־אביב, יושב על מפגש הנחלים איילון וירקון ומשתרע על פני כ־32 דונם של עצים, שטחים ירוקים ונחלים. הפארק הוקם ב־2017 כדי לחזק את המגוון הביולוגי וליצור מרחב המחבר בין הטבע לעיר.
מה רואים: הפארק מציע מגוון בתי גידול המהווים מוקד משיכה לעופות מים, ציפורי שיר ובעלי חיים נוספים. הוא גם משמש כתחנת מעבר לציפורים נודדות, כחלק מרשת אתרי הצפרות הישראליים הפרוסים מאגמון החולה ועד לפארק הצפרות באילת.
מתי: הפארק פתוח למבקרים בשעות האור לאורך כל השבוע. הכניסה בחינם. למגיעים ברכב - מוטב להגיע מרחוב רוקח ברמת־גן.

4. אגמון פולג

האגמון נחנך ליד מושב אודים ב־2019. שביל אגמון פולג ובריכת אודים עוברים סביב אגם קטן שבקרקעיתו מחצבת כורכר עזובה. האטרקציה במקום היא מצפור המצוק ומצפור הביצה הצופים מצוק הכורכר על האגם ועל יישובי הסביבה.
במקום יש שביל הליכה מעגלי (באורך קילומטר וחצי, מונגש לעגלות תינקות ולכיסאות גלגלים) ולאורכו יש ספסלים, נקודות תצפית ושלטי הסבר על עולם החי, הצומח והדומם.
מה רואים: בחורף מגיעים לפארק הצפרות נוטריות ועופות מים. בסבך הצמחייה תוכלו לחפש קנית קטנה, קנית פסים ושרון מצוי. בגדות הנחל ובמים יש בעלי כנף כמו אנפה אפורה, לבנית קטנה, לבנית גדולה, ביצנית לבנת כנף וביצנית לבנת בטן. וסביב האגמון - עפרוני מצויץ, עקב חורף, שרקר מצוי, שלדג לבן חזה ובז מצוי.
מתי: המקום פתוח כל הזמן והכניסה ללא עלות.
2 צפייה בגלריה
yk13738922
yk13738922
צילומים: גילי מצא, יואב פרלמן, גיא שירי, נועם וייס, רוני לבנה

5. מצפור ויקר

מצפור ויקר, הממוקם במאגר של קיבוץ משמר השרון, הוא אתר צפייה חביב לעופות מים, בעיקר לשקנאים שנמצאים בו עד שלהי הסתיו. המצפור הוא למעשה מרפסת מוצלת גדולה, המתנשאת מעל המאגר המגודר. מסביב למאגר ניטעה גינת נוי, מדשאה ופרחים.
מה רואים: את השקנאים הרבים והעופות המתגודדים בציפייה לאוכל.
מתי: מומלץ להגיע מוקדם בבוקר או בעת השקיעה. בכל יום יש שעות האכלה (לרוב ב־11:00). הכניסה חופשית.

6. אגמון חפר

אגמון חפר נחנך ב־2017, ומימיו מגיעים מנחל אלכסנדר וממאגר המים הסמוך לאגמון. האגמון נולד ביוזמת קק"ל והמועצה המקומית עמק חפר, שביקשו להפוך את בריכות הדגים הנטושות של קיבוץ עין החורש לבית חי לציפורים. מסביב לאגמון יש שביל הליכה היקפי, לטיול של כשעה. יש פה מספר עמדות לתצפית במבני עץ עם חלונות צפייה ושביל צף עם שילוט והסברים על החי והצומח במקום.
מה רואים: באגמון ששטחו הוא כ־300 דונם נצפו כ־53 סוגי ציפורים, כמו מגלנים, טבלנים, שרשירים, קורמורנים, סופיות, אגמיות, סיקסקים, שלדג לבן חזה, מיני אנפיות, שקנאים ואפילו פלמינגואים.
מתי: הדרך הקלה ביותר להיכנס לאגמון היא דרך קיבוץ עין החורש. אפשר להגיע גם דרך צומת חפר, בשביל המיועד בחורף לרכב גבוה, כי הוא משובש ובוצי. הכניסה חופשית.

7. מעגן מיכאל

אחד מאתרי הצפרות הוותיקים בארץ נמצא בבית ספר שדה חוף הכרמל, בסמוך לקיבוץ מעגן מיכאל. הסיור מתחיל בתצפית על רכס הכורכר, בריכות הדגים וחוף הים, והוא כולל הסבר על ייבוש ביצות הכבארה והקמת בריכות הדגים. משם יוצאים לסיור רגלי בליווי מדריך של החברה להגנת הטבע בין הבריכות. בימים אלו מוקם בבריכות הדגים של מעגן מיכאל פארק צפרות, שהוא פרי שיתוף פעולה בין החברה להגנת הטבע לבין הקיבוץ. הבריכות עוברות תהליך של "התפראות" במטרה לייצר סביבה טבעית ומוגנת לציפורים נודדות וציפורים יציבות, שבה יוכלו לנוח, למצוא מזון ולקנן.
בריכות הדגים מספקות הצצה ייחודית לאורחות חייהם של עופות מים, שמגיעים גם לחוף הים, ומאפשרות היכרות עם עבודת גידול הדגים בבריכות.
מה רואים: שקנאים, קורמורנים, חסידות, אנפות, שחפים וחופמאים. גם ציפורי שיר רבות נהנות מהצומח השופע בגדות הבריכות, ועופות דורסים, כמו זרון סוף.
מתי: פרטים על הסיורים שמפעיל בית ספר שדה חוף הכרמל תמצאו באתר החברה להגנת הטבע. למידע על סיור של מרכז הצפרות הישראלי במעגן מיכאל ומעיין צבי בפברואר: eventbuzz.co.il/mayanzvi5124.

8. פארק המעיינות, למרגלות הגלבוע

פארק המעיינות, הנמצא למרגלות הגלבוע, עובד, החל מחודש דצמבר, במשך כל השבוע במתכונת חורפית, ומציע לכם ליהנות מהפוגה בטבע הבטוח והירוק שבעמק. בפארק ישנם 15 ק"מ של שבילים סלולים העוברים על פני בריכות דגים, וגם ארבעה מעיינות צלולים, בטמפרטורה של 25 מעלות (גם בחורף), שדות חקלאיים ומטעים.
הכניסה לפארק ללא תשלום (גם החניה בחינם), וכרגע בגלל המצב אין סיורים מודרכים. ניתן גם לשכור רכב גולף חשמלי לטיול לפי זמן מוגדר או לשכור אופניים לטיול בן שלוש שעות.
מה רואים: שקנאים, אנפות, ברווזים, תמירונים, שלדגים וחסידות שחורות. בשדות הסמוכים אפשר לצפות באלפי הדיות והעיטים שקבעו כאן את משכנם עד לחודש מארס.
מתי: פרטים באתר התיירות של ניר דוד: nirtours.co.il.
ואם הגעתם לעמק המעיינות נסו גם את "מקור החסידה" - מרכז צפרות בקיבוץ כפר רופין, המשלב לינה בחדרי אירוח וסיורי צפרות לקבוצות. לפרטים והזמנות: 050-5395856.
גילי מצא היא עיתונאית־צלמת ובעלת הבלוג "לטייל עם גילי", הנותן השראה לטייל סולו בעולם עם נישה "נהנית לבד", עמוד אינסטגרם מגוון מהארץ ומחו"ל