ענף הבנייה והתשתיות נקלע למשבר מהחמורים שידע בעקבות המלחמה בעזה, על רקע המחסור של כ־80 אלף פועלי בניין פלסטינים ועזיבתם של כ־15 אלף עובדי בניין זרים כתוצאה המצב הביטחוני. מרבית הפעילות בענף משותקת, לאחר שבמהלך אוקטובר רק 15% מאתרי הבנייה היו פעילים בעקבות סגירת השערים לפועלים מיו"ש, הנחיות פיקוד העורף ומגבלות שהטילו רשויות מקומיות, ובנובמבר פעלו פחות ממחציתם.
1 צפייה בגלריה
yk13735163
yk13735163
(צילום: אלעד גרשגורן)
בחודשים האחרונים הזהירו הקבלנים מפני קריסת הענף, בעיקר של חברות ביצוע וחברות בינוניות וקטנות, ולאחרונה החליטה המדינה להגדיל את מכסת העובדים הזרים מ־20 אלף ל־50 אלף עובדים בהסכמים בילטרליים, ולהביא 10,000 עובדים זרים בהסכמים פרטיים על ידי המגזר העסקי על מנת לקצר בירוקרטיה. אולם ההערכות הן שבחודש הבא יגיעו בשלב זה רק כמה מאות עובדים ראשונים, ובינתיים הקיפאון נמשך.
גורמים בענף שעימם שוחחנו מציעים לשלב עובדים ישראלים גם בעבודות הליבה באתרי הבנייה, שמזוהות בעיקר עם העובדים הפלסטינים והזרים, ובכך להוות פתרון למחסור בידיים עובדות. הרוב המוחלט של עובדים ישראלים בענף מועסק בעיקר בשלבי גמר הבנייה (עבודות חשמל, מיזוג אוויר, גבס, חיפויים חיצוניים, נגרות, שיש ועוד) ובניהול אתרים ופרויקטים. אולם כל אלה מתנהלים לאחר עבודתם של פועלי "העבודות הרטובות" (עבודות הקשורות בשלד המבנה כגון טפסנות, ברזלנות, רצפות, טייחות והכנת תשתית).
השכר החודשי לפועלי הבניין
פלסטינים – 6.5 עד 10 אלף שקל
זרים – 13 עד 15 אלף שקל (כיום השכר טיפס ל־15 עד 20 אלף שקל)
ישראלים – 11 עד 15 אלף שקל

עבודה מאתגרת

"ענף הבנייה לא התאים את עצמו לשוק העבודה המודרני – 8־9 שעות עבודה ביום, 5 ימים בשבוע, עבודה קשה שלא מתאימה לישראלים. אבל הוא משלם מצוין, ואם נצליח להכשיר חיילים משוחררים או סטודנטים צעירים, הם יוכלו להרוויח כפול ממה שהם מרוויחים במלצרות או במשלוחים", אומר ערן בן דוד, בעלי חברת קבלנות ביצוע במרכז הארץ. "נכון, זאת עבודה מאתגרת ונראה לנו כמעט בלתי אפשרי שישראלי יעבוד בעבודת כפיים. אבל העבודה תהיה איכותית, הכסף לא יברח לחו"ל ולא נהיה תלויים בגורמים מבחוץ. בשביל לקדם את היוזמה הזאת המדינה צריכה לתמוך בה".
בדיקת "ממון" מעלה כי בתחילת החודש עלה לרשתות החברתיות קמפיין ראשון מזה שנים לגיוס עובדים ישראלים לענף, בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, שהקימה אשתקד את האקדמיה למקצועות הבנייה. הממשלה הציבה תקציב של כ־20 מיליון שקל להכשרות. בהתאחדות ובקרן אומרים שזו "התחלה טובה, אך יש להרחיב את התקציב משמעותית". על פי ההתאחדות, בתום שבועיים מאז עלה הקמפיין לאוויר נרשמו להכשרות בענף מעל 1,000 ישראלים.
השכר ההתחלתי לישראלי בעבודות רטובות בענף הבנייה הוא כ־11 אלף שקל בחודש ויכול להגיע בהמשך עד ל־15 אלף שקל. בנוסף לכך יש גם את כל החבילה הסוציאלית, עם קרן השתלמות.

"מיומנות מנטלית"

לדברי עמית גוטליב, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ וראש אגף כוח אדם, "השכר שענף הבנייה משלם יחסית לענפים אחרים מאוד גבוה, וחיילים משוחררים יכולים להצטרף ולהתפרנס בכבוד. העניין הוא שהעבודה דורשת לא רק מיומנות אישית, אלא גם מיומנות מנטלית, הרבה פעמים באופי הישראלי זה פחות עובד. בניגוד לענף החקלאות, שבו כל אחד יכול להגיע ולסייע, בענף הבנייה צריך ללמוד מקצוע. אבל כן צריך להגיד שהישראלים הם שחקנים מאוד חשובים בענף במספר הרבה יותר גדול מהעובדים הפלסטינים והזרים – מעל 200 אלף איש – רק שהם אינם מנותבים למקצועות הרטובים".
גוטליב מוסיף כי בשנים האחרונות ניכר שינוי במגזר החרדי, וגברים חרדים מעוניינים לעבוד בענף. "יש נכונות לעבוד, הם מאוד אוהבים את ענף הבנייה כי הם לא פוגשים שם כמעט נשים. זה עובד בשיטת חבר מביא חבר. יש תנאים מצוינים בעבודות הרטובות, שכר כפול משכר המינימום, קרן השתלמות, ימי חופשה, ימי הבראה. ואם רוצים להתקדם – הדלת פתוחה".
לדברי ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מה שנעשה עד כה עדיין לא מספיק. "מאז תחילת המלחמה ענף השיפוצים נמצא בקריסה טוטלית, ובקמפיין הארצי לקריאה לעובדים ישראלים נרשמו לענף השיפוצים רק 14 איש. ללא התערבות המדינה והכנסת היד עמוק לכיס, כולל תמריצים כלכליים קבועים, עידוד כניסה לענפי הבניין והשיפוצים ותקצוב אקדמיות לבנייה ושיפוצים, ייווצר צוואר בקבוק של עבודות שיפוצים ובנייה".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, אמר ל"ממון" כי "המשרד פועל כל העת במטרה להגדיל את כוח האדם בענף הבנייה במגוון אפיקים, ונושא זה נמצא בראש סדר העדיפויות של השר והמנכ"ל בתקופה האחרונה. המשרד לוקח חלק בתוכנית לעידוד תעסוקה מקומית עם כלל השותפים הממשלתיים, ובשיתוף פעולה עם הקרן לפיתוח ענף הבנייה והתאחדות הקבלנים פורסם קמפיין גיוס עובדים במסגרתו אלפי אזרחים פנו לקבלת מידע".
"גברים חרדים מעוניינים לעבוד בענף, הם לא פוגשים שם כמעט נשים. זה עובד בשיטת חבר מביא חבר. יש תנאים מצוינים בעבודת הבניין ואם רוצים להתקדם – הדלת פתוחה"