האם ישראל תהיה מחר המדינה המערבית הראשונה שתודיע על הפחתת הריבית הבסיסית במשק בשנת 2024?
הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תתכנס היום לישיבה מכרעת לקראת ההודעה שתמסור מחר אחר הצהריים, והדעות במגזר הכלכלי חלוקות אם אכן הגיעה השעה לנקוט את הצעד הזה לראשונה אחרי משבר הקורונה והאינפלציה העולמית שפרצה בעקבותיו, בין השאר על רקע המלחמה אוקראינה.
1 צפייה בגלריה
yk13738450
yk13738450
(החלטה גורלית ראשונה בקדנציה השנייה. הנגיד פרופ' אמיר ירון)
מחר, 1 בינואר, יהיה על בנק ישראל לקבוע את מדיניות הריבית שלו לששת השבועות הראשונים של השנה החדשה, והדילמה תהיה הפעם קשה מתמיד. אין ספק שהלבטים בקרב ששת חברי הוועדה המוניטרית, בראשות הנגיד, פרופ' אמיר ירון, יהיו רבים. מה שידאיג אותם הוא קבלת הכרעה שבסופו של יום לא תיטיב עם המשק בעת מלחמה קשה וארוכה.
בתקופה של האטה משמעותית בענפים רבים במשק - הן בשל היעדר תיירות, השבתה חלקית של ענפים כמו הבידור, מיעוט הוצאות לקראת נסיעות לחופשות בחו"ל וחוסר מצב הרוח של האזרחים לבצע קניות לא חיוניות - הפחתת ריבית תוכל לעזור לעסקים ולמשקי הבית שנקלעו למצוקה. הוועדה תצטרך לקחת בחשבון בעיקר את העובדה שמאות אלפים עדיין מגויסים למילואים, רבים מהם נעדרים כבר שבועות ארוכים מהעסקים שנקלעו לקשיים. לכן הפתחת ריבית מתבקשת כעת, וחלק מהאנליסטים סבורים שאכן כך תפעל הוועדה המוניטרית.
מצידו האחר של הניתוח הכלכלי הקר והפחות מתחשב במלחמה והשלכותיה מצויות עדיין סיבות ברורות לאי־הפחתת הריבית, כמו שקורה לפי שעה במדינות המתקדמות האחרות: האינפלציה עדיין גבוהה, ובישראל היא חורגת מהיעד שקבעה הממשלה, 3.3% לפי מדד חודש נובמבר, לעומת יעד של 1% עד 3%. ויש את מתקפות החות'ים הנמשכות שגרמו לעליית מחירי הנפט, חומרי גלם ואלפי מוצרים, והמשך המלחמה עלול לגרום להיחלשות מחודשת של השקל ולעליית מחירי היבוא.
ענפים שלמים במשק מצויים כעת בקיפאון ומלבד הפסקה מוחלטת של התיירות, שחידושה נראה רחוק מאוד, ענף הבנייה מצוי במשבר קשה, על רקע אי־הכנסתם של הפועלים הפלסטינים ובשל בריחת אלפי פועלים זרים. הגעתם של כמה מאות פועלים ממלאווי ומסרי־לנקה לא מבשרת עדיין על שיפור בענף התקוע, ואין ספק שמצוקת הקבלנים תוקל מעט אם הריבית במשק תופחת, כפי שדורשים הקבלנים בראשות נשיא התאחדות ראול סרוגו. גם נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, ונשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, לצד נשיא לשכת רו"ח חן שרייבר ונשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, מודאגים ממצב העסקים וסבורים שעל בנק ישראל להפחית כעת את הריבית במשק לפחות ברבע אחוז ולהמשיך בהפחתה דומה כבר בפברואר ובאביב.

הגזירות שבדרך

הנגיד ירון יוביל מחר את ההחלטה הראשונה בקדנציה השנייה שלו ויהיה חופשי לחלוטין לבצע כל מהלך שיחשוב לנכון. מה שברור כבר הוא שירון יעיר לממשלה כי עליה לשנות לחלוטין את מבנה התקציב לשנת 2024, במציאות הקשה שבה מתנהלת כיום המדינה, ולבצע מהלכים לא פופולריים של העלאות מסים וקיצוצים משמעותיים, כולל סגירת משרדי ממשלה מיותרים, שעליהם ממליץ אגף התקציבים באוצר, בראשות יוגב גרדוס. לפי שעה, כאשר בנק ישראל מבחין בהמשך מדיניות הממשלה, בהובלת בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', כאילו אין מלחמה כעת, וגידול עצום בגירעון שעלול להוביל להורדת דירוג האשראי - ספק רב אם בנק ישראל יוכל להודיע מחר בארבע אחר הצהריים על הפחתת ריבית ראשונה מאז תחילת משבר הקורונה באפריל 2020.
סביר יותר, לפי רוב החזאים (שגם טעו בעבר לא פעם) שהריבית הבסיסית תישאר לפחות עד אמצע חודש פברואר על שיעור של 4.75% וריבית הפריים תמשיך להיות גבוהה מאוד - 6.25%.