"כמו הטבע גם לספורט ארבע עונות", כך (בערך) כתב ושר (גם כן בערך) אביב גפן. שנת 2023, שמסתיימת עלינו לרעה היום בחצות, הבליטה כמה אירועים ומגמות בספורט העולמי בכלל והישראלי בפרט, עם השלכות שילוו אותנו גם בתקופה הקרובה, אולי כמה שנים קדימה. בואו נבדוק חלק מהן, לפי עונות השנה.
חורף סעודי. לפני שנה פחות יום, ב־30 בדצמבר 2022, חתם כריסטיאנו רונאלדו באל־נאסר הסעודית ונתן את האות לכוכבים נוספים לעשות את המעבר לכסף הגדול שמקורו בתת־קרקע (כמו שקוראים לזה היום) של מדינות המפרץ – ובקיצור, נפט. כבר לא מדובר בכוכבים מזדקנים, שמגיעים להעביר שם את שנות הפנסיה שלהם, אלא בשחקנים שנמצאים בשיאם כמו קארים בנזמה, אנגולו קאנטה, קאלידו קוליבאלי, רוברטו פירמינו ואפילו עומר אצילי, שחתם בקבוצה מאיחוד האמירויות. השתלטות הכסף מהמפרץ על הספורט נמשכה עם הזכייה בצ'מפיונס של מנצ'סטר סיטי, שנשלטת על ידי שייח'ים מאבו־דאבי, והשיא היה ההכרזה שסעודיה תארח את מונדיאל 2034.
אביב ישראלי. הסנונית הראשונה הייתה ענבר לניר, שזכתה במאי באליפות העולם בג'ודו, ואחריה הגיעו גולשת הרוח שחר טיבי, נבחרת ההתעמלות האמנותית והמתעמל ארטיום דולגופיאט, שזכו ביחד בארבעה תארים עולמיים, יותר מבכל שנה אחרת בתולדות המדינה. אחרי ארבע המדליות באולימפיאדת טוקיו, אפשר לקוות למספר אפילו גדול יותר בקיץ הקרוב בפריז.
קיץ צעיר. פעם אחת זה מקרה, אבל פעמיים ברציפות זו כבר מגמה: קודם ארד במונדיאליטו ואחר כך ההגעה לחצי גמר יורו הצעירות וזכייה בכרטיס לאולימפיאדה. מעבר לכבוד וליוקרה, זה אמור להזניק את הכדורגל שלנו קדימה – ויש כבר תוצאות. חלק מגיבורי המסע הזה – אוסקר גלוך, סתיו למקין, דניאל פרץ ועומרי גאנדלמן – קיבלו כבר חוזים בחו"ל ואחרים קיבעו את מעמדם בליגה הישראלית – רוי רביבו, ענאן חלאילי, איתן אזולאי ועוד. את הנבחרת הבוגרת זה עדיין לא הקפיץ, אבל אולי עוד שנה־שנתיים.
סתיו מלחמתי. הטבח ב־7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו ישפיעו עוד שנים קדימה על המדינה בכלל ועל הספורט בפרט. מבחינת יחסי הכוחות בכדורגל הישראלי לא היה שינוי, החזקים נשארו חזקים והחלשים נותרו חלשים, ואפילו הקבוצות שחששו מהחזרה לפעילות לא נפגעו יותר מדי – אבל האירועים עשויים להשליך על החתמת זרים. בכדורסל המכה קשה יותר, כי הוא מבוסס על זרים, וראינו אפילו מרד של שחקנים במכבי ת"א, אולי האגודה המסודרת בארץ. יש שיאמרו שהמלחמה חיסלה את סיכויי נבחרת הכדורגל להגיע ליורו, לדעתי היא לא הייתה עולה גם ככה. היא פשוט לא מספיק טובה.