את הבשורה העסקית המשמחת ביותר בקריירה שלו קיבל מרט מעיין, 54, מנכ"ל הסטארט־אפ הישראלי "איירוביישן" (Airovation), דווקא בפאתי עזה, תוך כדי לחימה. מעיין, סא"ל בדרגתו, משרת עדיין במילואים כמנהל לחימה ביחידת "יהלום", שלוחמיה מתמחים בטיפול במנהרות ובמטענים ועומדים כיום בחזית המאמץ להשמדת תשתיות חמאס.
על הקו היה נציג "הליברטון" (Halliburton Labs), תאגיד בינלאומי ענק בתחום האנרגיה. הוא שמח לבשר למעיין כי הסטארט־אפ שלו נבחר לתוכנית עולמית יוקרתית של התאגיד לשילוב חברות סטארט־אפ המקדמות אנרגיה נקייה בשוק העולמי העצום. "איירוביישן" היא אחת מתוך שבע חברות שנבחרו לכך מתוך מאות מכל רחבי העולם ויזכו לסיוע צמוד בשוק האמריקאי ולמענק של 100 אלף דולר. החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית לפתרון בעיית התחממות כדור הארץ: ייצור מימן מגז טבעי ללא פליטות פחמן דו־חמצני וייצור דשנים ומינרלים בתהליכים המפחיתים את פליטות גזי החממה.
2 צפייה בגלריה
yk13744954
yk13744954
(אלון לביא, מנכ"ל גארדז)
מעיין הוא אחד ממאות הבכירים והמייסדים של חברות סטארט-אפ ישראליות, שגוייסו למילואים, לא אחת כשהם מותירים מאחור חברות בצעדי הגיוס הראשונים שלהן, או רגע לפני פריצת דרך. רבים מהם ממשיכים בלית ברירה לעסוק בענייני החברות שלהן גם במהלך השירות. אלון לביא, למשל, אחד משני מייסדיו של הסטארטאפ הישראלי גארדז (Guardz), שמשרת במילואים בגבול הצפון בצו 8, ניצח לאחרונה מהשטח על תהליך גיוס מורכב של 18 מיליון דולר בזמן הפוגה בפעילות השוטפת ובעזרת נדיבותו של תושב האזור שאירח אותו בביתו, כדי לקיים שיחות בזום עם המשקיעים ולחתום על חוזים.
בין המנכ"לים והמייסדים שנקראו למילואים ניתן למצוא גם את איתמר פרידמן, מייסד ומנכ"ל סטארט־אפ הבינה המלאכותית CodiumAI, פיי גולדשטיין מ־Folio, מאיה אוטמזגין אשכנזי מ־Maolac ורבים אחרים. אוטמזגין אשכנזי, למשל, נאלצה לבטל את השתתפותה בכנס שבו אמורה הייתה להשיק את המוצר של החברה.
2 צפייה בגלריה
yk13744959
yk13744959
מרט מעיין, מנכ"ל "איירוביישן" (Airovation)
על פי דוח מכון SNPI, המלחמה פגעה בחברות סטארט־אפ קטנות שעובדיהן משרתים במילואים. רשות החדשנות מסייעת לסטארטאפים הנזקקים לכך בעזרת סכום נכבד של 400 מיליון שקל שהועברו ממשרד האוצר. סא"ל (מיל') מרט מעיין, לפחות, לא מודאג. "זו אמנם תקופה קשה. ערב המלחמה היינו במגעים עם משקיעים מיפן ועם קרן מדובאי, אך הם דחו את המגעים עד שהמצב יירגע. הבחירה לתוכנית הבינלאומית באה בזמן".