לא מעט מהעובדים בישראל מעדיפים לקחת הלוואה מהמעסיק בגלל הריבית הנמוכה שנגבית בגינה ותנאי הפריסה הנוחים. אלא שהשנה, ככל הנראה בשל המלחמה והשפעתה השלילית על תזרים המזומנים של עסקים רבים בישראל, חלה ירידה חדה של 31% במספר העובדים שקיבלו הלוואה מהמעסיק, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גם גובה ההלוואות צנח בחדות, בשיעור ממוצע של 29%.
דיווח על הלוואה שניתנת לעובד מופיע במסגרת תלוש השכר וחברת עוקץ מערכות, שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם ובכלל זה גם תוכנות לחישוב שכר, סקרה לאחרונה 4,102 תלושי שכר של עובדים ועובדות המועסקים ב־166 חברות במגזר הפרטי, בחודשים אוקטובר ונובמבר השנה. הנתונים הושוו לסקרים זהים שנערכו על ידה גם בשנתיים הקודמות.
על פי נתוני הסקר גובה ההלוואה הממוצעת שהסכימו המעסיקים להעמיד לרשות עובדים שמשתכרים שכר מינימום עומד השנה על 2,300 שקלים - נתון שמשקף ירידה בשיעור של 30% מהנעשה בשנה שעברה. בה בעת, שיעורם של העובדים בקרב קבוצה זו שנטלו הלוואה בחודשים אוקטובר ונובמבר השנה צלל בשיעור של 41% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
ירידה בשיעור של 37% נרשמה ביחס לגובה ההלוואה שקיבלו השנה העובדים ששכרם מגיע ל־6,000 שקלים, שעומדת השנה על 2,700 שקלים בממוצע. שיעור מקבלי ההלוואה בקרב קבוצה זו צלל אף הוא ב־32%. שינוי דומה (-38%) נרשם גם בגובה ההלוואה שלקחו המשתכרים עד 8,000 שקלים, שעמדה בחודשים אוקטובר נובמבר השנה על 3,500 שקלים. שיעורם של אלו שקיבלו הלוואה ירד ב־31%.
הדבר חוזר על עצמו גם בקרב משתכרי שכר שגבוה מ־8,000 שקלים.
לדברי חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות: "ישנם לא מעט מעסיקים במשק שבקושי מצליחים לשלם את שכר העובדים, לא כל שכן, להעמיד לרשותם הלוואה".