ביקורת גדולה על מתווה החזרה לתושבי העוטף המפונים. מלבד סוגיית הביטחון, ישנה ביקורת גם על כך שמבקשים להחזיר ילדים כאשר אין כלל מערכת חינוך. בנוסף יש את הבעיה שלפיה מי שחוזר לביתו, לא יוכל לשוב למלון.
לפי ההחלטה, שהתקבלה בעקבות המלצת שר הביטחון, הממשלה מאריכה את שהותם של התושבים בבתי המלון עד 29 בפברואר וכן קבלת מענק אכלוס עצמאי עד תאריך זה, אך במקביל היא מאפשרת לתושבים המעוניינים בכך לחזור לעיר ובתמורה לכך תעניק להם "מענק שיבה הביתה לצורך הסתגלות והתארגנות בבתיהם". אותם תושבים שישובו לעיר לא יוכלו להכניס את ילדיהם למסגרות חינוכיות בעיר, כיוון שאין כאלה.
1 צפייה בגלריה
yk13742327
yk13742327
(“החזרה מאוד מורכבת”. טוהר צוברה־עוזיאל ובנותיה)
טוהר צוברה־עוזיאל (32), תושבת שדרות, נמצאת על הקו בין הבית של סבא וסבתא במרכז שפירא לשדרות. עוזיאל היא אם לשתי בנות, בנות שנה ו־3 חודשים ו־9. בנוסף, היא מגדלת את ששת הילדים של בעלה, בני 7 עד 19. עוזיאל סיפרה כי "החזרה מאוד מורכבת. אנחנו לא ממש פה כי מסגרות החינוך לא פה. המסגרות נמצאות בעין צורים, ולשדרות אני מגיעה כל יום כדי שהילדות יהיו בבית וישחקו פה. אני שומעת שיש עוד תושבים שרוצים לחזור אבל אין עדיין אפשרות לחיות פה. יש חשש, אי־אפשר לחזור לאותה מציאות".
ראש העיר שדרות אלון דוידי העביר ביקורת קשה על מתווה החזרה לתושבים וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו: "גנוז את ההחלטה ההזויה על פיתוי התושבים לחזור לבתיהם ללא מערכת חינוך וללא ביטחון. מדובר בהחלטה הזויה. לאיזו מציאות אני מחזיר את התושבים? אם יהיו בשכונות בצפון הרצועה תושבים אז יהיו שם גם מחבלים ואז יחזור האיום של ירי נ"ט. מי שיחזיר אותם כבר חתום עכשיו על האסון הבא של מדינת ישראל".
דוידי הוסיף: "הנחיות פיקוד העורף לא מאפשרות לפתוח מסגרות חינוך, בעצם אומרים להם 'תביאו את הילדים שיישארו חודשיים בתוך ממ"דים'. מדובר בהחלטה מטומטמת".