שנת 2023 הייתה שנת משבר להייטק הישראלי, ולא רק בשל מלחמת חרבות ברזל – תרמו לכך גם המיתון העולמי והסערה הציבורית סביב המהפכה המשפטית. היא התאפיינה בשפל של שנים בהשקעות, בהתרחקות של קרנות זרות מהשקעה בחברות ישראליות, ובהתרחבות הפער בהייטק ביחס לארה"ב.
כך עולה מהדוח השנתי של מכון המחקר SNPI המתמקד בחדשנות וטכנולוגיה. לפי הדוח, המתפרסם הבוקר, ב־2023 נרשמו צניחה של כ־60% בהשקעות בהייטק הישראלי וירידה של 40% במספר סבבי הגיוס, בעיקר המוקדמים, ביחס ל־2022. ההשקעות ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו ב־1.3 מיליארד דולר – הנתון הנמוך מאז 2017. מתוך כלל הקרנות הזרות שהשקיעו בהייטק הישראלי ב־2022 – 42% לא חזרו להשקיע ב־2023. גם בקרב קרנות ישראליות ניכרת ירידה בהשקעות.
לפי מחברי הדוח, התאוששות אפשרית ב־2024 תלויה בשאלות עד כמה יפגע המצב הביטחוני בהשקעות, האם תשתלב ישראל במהפכת ה־AI, האם יגדל מספר העובדים ומה תהיה המדיניות הממשלתית בתחום.
יו"ר SNPI, פרופ' יוג'ין קנדל ומנכ"ל המכון, אורי גבאי: "אנו קוראים למקבלי ההחלטות לא להתעלם מנורות האזהרה הבוהקות – ולפעול באופן מיידי להקמת כוח משימה כלל־ממשלתי. ללא הייטק מוביל, לא יהיה לישראל חוסן כלכלי ולאומי".