שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע אתמול כי לא יאריך את הפיצוי המלא לעסקים בטווח של 7 עד 40 ק"מ מגבול הרצועה גם לחודש דצמבר, כפי שפורסם ב"ממון". לצד זאת, השר אישר רק עכשיו את מתווה הפיצוי המלא לאותם עסקים לחודש נובמבר, כך שעל נובמבר יינתן פיצוי מלא כפי שהיה בחודש אוקטובר ובדצמבר, יינתן פיצוי בהתאמה למתווה הכלל־ארצי.
המשמעות היא שכל העסקים בערים באר־שבע, אשדוד, אופקים, נתיבות ועוד לא יקבלו על דצמבר פיצוי מלא על הפסדיהם, אלא יקבלו פיצוי מוקטן כמו בכל שאר חלקי הארץ, למרות שהם קרובים לרצועה והירי עליהם נמשך לסירוגין בחודש האחרון יותר מאשר על רוב יישובי מרכז הארץ. העיר אשקלון נכללת במלחמה ביישובי הספר, והעסקים מקבלים פיצוי מלא.
המתווה המורחב שיזמו במשרד האוצר למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות מלחמת חרבות ברזל אושר לפני מספר שבועות. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, ועסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק כקבוע בחוק, וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.
על פי המתווה הקיים, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף שקל עד 400 מיליון שקל כאשר קיימת ירידה במחזור של מעל ל־25% לדיווח חד־חודשי או 12.5% לדיווח דו־חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023.