על רקע העלייה הצפויה במחירי החשמל של כ־3%, מתברר שיש דרך לחסוך בחשבון החשמל, אבל רוב הישראלים לא מודעים אליה. שנה לאחר שהושקה רפורמת החשמל בישראל, המאפשרת לצרכן מעבר מחברת חשמל, לספק אחר זול יותר, מתברר שהמודעות לאפשרות הזו עדיין נמוכה ומחצית הציבור לא שמע עליה. לשליש מהציבור אין עדיין מונה חכם, התנאי הנדרש כדי לעבור ספק ולהוזיל את עלויות החשמל.
ומדובר בלא מעט כסף. בהתחשב בכך שחשבון חשמל ממוצע עומד על כ־500 עד 700 שקל לחודש, הרי שבמונחים שנתיים, במסלול האחיד, החיסכון יכול להגיע ל־550 שקל לשנה. סקר שעשתה חברת אמישרגז, שלצד גז ביתי מספקת גם חשמל, מעלה כי 52% מהישראלים לא שמעו על הרפורמה ועל האפשרות לעבור לספק חשמל חדש שיוזיל את חשבונותיהם. מבין אלה שכן שמעו - 56% מודעים לאפשרות הניוד לחברה אחרת, אבל רק 34% ידעו כי יש צורך במונה דיגיטלי חכם על מנת לבצע את המעבר.
3 צפייה בגלריה
yk13747840
yk13747840
(צילום: עמית מגל)
על השאלה לגבי מעבר צרכנים פרטיים לספק אחר בעקבות הרפורמה ענו 47% שהם לא יעברו, 27% אולי יעברו ורק 26% ענו בחיוב, שהם שוקלים לעבור ספק חשמל. על פי הסקר, החסם העיקרי למעבר הוא העדר מונה חשמל דיגיטלי, שהוא התנאי למעבר לספק אחר.
רפורמת החשמל בישראל יצאה לדרך בינואר 2023 לאחר תהליך חקיקה ארוך שבו הוחלט על יישום שינוי במשק החשמל במדינה. הרפורמה פתחה את שוק החשמל לתחרות כך שחברות נוספות פרטיות, מלבד חברת החשמל, יוכלו לספק חשמל לצרכנים. התחרות הביאה את החברות שרצו להעביר אליהן את הצרכנים להציע מחירים זולים יותר ממה שמציעה חברת החשמל. משמעות המהלך היא חיסכון שיכול להגיע עד מאות שקלים בחודש למשקי הבית. אולם, לצורך המעבר לספק אחר חייבים מונה חכם. חברת החשמל התחייבה להתקין מונים חכמים ללקוחות בחינם, אך לא מיידית. בשנת 2023 התקינה החברה 400 אלף מונים בלבד. אם אתם לא בתוכנית הפריסה הקרובה של חברת החשמל תיאלצו לשלם 265 שקל עבור ההתקנה המוקדמת, כאשר חברת החשמל מתחייבת להתקינו עד חודשיים מזמן ההזמנה. כרגע רק חברת אמישרגז - אם תעניקו לה ייפוי כוח - מוכנה לקחת על עצמה את תהליך הבקשה מחברת חשמל. הספקיות הנוספות, הוט, סלקום ואלקטרה, לא מעניקות שירות דומה. הסקר מלמד שהציבור בישראל רחוק מלהטמיע את הרפורמה ונרתע מהמורכבות שבמעבר. כשנשאלו מהן הסיבות לא לעבור לספק חשמל אחר 35% מהנשאלים ציינו שהם לא עוברים ספק כי הם לא מכירים עוד אנשים שעברו, 34% ציינו שהם לא עוברים ספק כי אין להם מונה חכם, 25% לא עוברים כי הם גרים בשכירות, 24% ציינו כי המעבר נראה להם מסובך מדי, ו־14% אמרו שהם סומכים רק על חברת החשמל.

בהקשר הזה חשוב להבין שגם לאחר המעבר לספק אחר, הלקוח ממשיך להיות מחובר לרשת של חברת החשמל כפי שהיה עד היום, והספק החדש מתחשבן למעשה מול חברת חשמל. במקרה של תקלות הטיפול ימשיך להיות ממוקד 103 של חברת החשמל וגם משירות התיקונים של חברת החשמל. כל ההבדל מתמקד למעשה בכך שחשבון החשמל מגיע מהספק החדש שמציע בדר"כ מחירים נמוך יותר.
על מנת להבין כמה בדיוק אפשר לחסוך יש להיכנס לאתרי הספקים ולמצוא את המסלול שמתאים לכם המציעים תעריפים שונים לשעות צריכה שונות. לדוגמה: אלקטרה מעניקה הנחה של 8% במסלול שבו הצריכה המוגברת צריכה להתבצע בין השעות 23:00 עד ל17:00 למחרת, או מסלול מ־23:00 עד 07:00 בבוקר שמעניק הנחה של 10%. אבל אם תחרגו משעות ההוזלה תשלמו "קנס" של מחיר גבוה יותר ממחיר חברת החשמל.


חישוב פשוט יותר הוא במסלול התעריף האחיד בכל השעות, שמוצע על ידי כל הספקים. "אמישראגז" למשל מציעה במסגרת כניסתה לתחום אספקת החשמל הנחה קבועה של 6.5% על רכיב החשמל בכל שעה ובכל ימות השבוע, לרבות בשעות העומס. משמעות ההצעה היא חיסכון של מאות ואלפי שקלים לכל משק בית. ההנחה ניתנת מהשקל הראשון של צריכת החשמל, ללא התניות, כך שהצרכנים אינם צריכים לערוך חישובים מתי עליהם לצרוך חשמל כדי ליהנות מההנחה. הניוד לשירותי החשמל של אמישראגז נעשה ללא צורך בביקור טכנאי והטיפול בתקלות ימשיך להיות ממוקד 103 של חברת החשמל. חברת הוט מציעה 5% הנחה ובסלקום תזכו ל־6% הנחה במסלול האחיד.