אלא אם יקרה משהו יוצא דופן בצורה קיצונית, רוברט לבנדובסקי כבר לא יזכה לעולם בכדור הזהב, פרס שחקן השנה בעולם של המגזין פראנס פוטבול, הגביע הקדוש של כל כדורגלן. החלוץ הפולני בן ה־35 דועך השנה בברצלונה, ויכול להיות שבעונה הבאה כבר נראה אותו עושה קופה בסעודיה.
בעולם מתוקן, הוא היה כבר מוריד אבק בבית משני כדורי זהב. ב־2020 וב־2021 הוא סיים עונות מטורפות, ונראה כמו הזוכה הבטוח: בראשונה הוא היה חוד החנית של באיירן מינכן שזכתה בכל ששת התארים שעליהם התחרתה, כשהוא מבקיע שיא קריירה של 55 שערים ב־2019/20. הטקס בוטל באותה שנה בגלל הקורונה; שנה מאוחר יותר זה שוב היה בכיס שלו, עניין תיאורטי בלבד, ואוהדי כדורגל בכל העולם תפסו את הראש כשלאו מסי השאיר את לבנדובסקי במקום השני וזכה בפעם השביעית מתוך שמונה בקריירה. בעניין הקורונה לא הייתה אפשרות אחרת - אבל הזכייה של מסי נראתה שערורייתית, וייתכן שאכן עומדת שחיתות מאחוריה.
1 צפייה בגלריה
yk13748068
yk13748068
(צילום: איי-פי, Christophe Ena)
על פי פרסום בתקשורת הצרפתית במהלך סוף השבוע, חקירה שנפתחה ב־2022 העלתה כי הבוסים של פ.ס.ז' עשו מאמצים לדאוג לכך שהתכשיט שלהם יהיה הזוכה. על פי פירוט מסמכים שחשפה המשטרה, אנשי הנהלה מפריז (למשל, נשיא המועדון נאסר אל־ח'לאיפי) עמדו בקשר צמוד עם עורך פראנס פוטבול באותה תקופה, פסקל פרה, והעבירו לו בקביעות מתנות שונות. בין השאר מדובר בכרטיסים יוקרתיים למשחקי הקבוצה בפארק דה פראנס, וטיסה הלוך ושוב במחלקה ראשונה מתנת "קטאר איירווייז" - כשהמטרה שמוזכרת בדיווחים היא דאגה לכך שמסי יקבל את כדור הזהב של 2021.

מהסחיטה ועד לחקירה

בחקירה עלו שמותיהם של שלושה אנשי המפתח בפרשה: מנהל התקשורת של פ.ס.ז' לשעבר ז'אן־מרסיאל ריב - שהאחריות שלו הייתה להשיג כרטיסים נחשקים עבור בכירים שונים בצרפת, עובד המועדון מאליק נאיט־לימן והלוביסט הצרפתי־אלג'יראי טייב בנעבדרחמן. האחרון מרתק במיוחד: הוא התלונן נגד אל־ח'לאיפי, בטענה שגרם לחטיפתו ולמעצרו בקטאר ב־2020, שם עבר לכאורה עינויים; הוא עצמו נחקר בחשד לכך שסחט את נשיא המועדון, ככל הנראה על רקע מסמכים רגישים וטלפון עם סרטוני סקס שבהם החזיק, שהיו עלולים לסבך את אל־ח'לאיפי בפלילים.
מהפרטים שפורסמו, עוד לא ברור איך פרה השפיע על ההצבעה, אם בכלל. אגב, מאז התקנון שונה, המצביעים הם רק הנציגים של 100 הנבחרות הראשונות בדירוג העולמי (עיתונאי, מאמן וקפטן הנבחרת), כשהפרס מוענק עבור עונה ולא שנה קלנדרית, והקריטריונים החדשים שמים דגש נרחב יותר על יכולת אישית מאשר על תארים קבוצתיים. החל מהטקס הבא יחל שיתוף הפעולה עם אופ"א, שתהיה אחראית לארגונו.
אבל מאחורי הקלעים הכל יכול לקרות, במיוחד עם כוחו של פרה. עוד באותו ערב של הזכייה, וגם בימים לאחר מכן, הרשתות החברתיות התמלאו בביקורת ארסית על הזכייה של מסי, שנחשבה לשנויה ביותר במחלוקת מבין השמונה שלו. החקירה מחזקת כמה תיאוריות קונספירציה שמסתובבות בעולם, בעיקר בנוגע לכוח של המערכת שעומדת מאחורי מסי, אבל הדבר הגרוע הוא הנדבך הנוסף בבניין השחיתות של הספורט הקטארי, שלא בוחל באמצעים כדי לשחד את מי שצריך בדרך למטרה. זה כבר הוכח במקרה של הזכייה באירוח מונדיאל 2022, וגם אם הלחץ על פרה לא השפיע על אותה הצבעה - החקירה מראה שוב את קו המחשבה ודרך הפעולה של האנשים שעושים צחוק מהכדורגל ויוצאים נקיים בגלל ההשפעה שעבורה שילמו.