מיזוג ראשון בענף ההדרים בעקבות המשבר החריף בתחום, שאינו קשור למלחמה, אלא לתחרות זולה יותר משווקי חו"ל. חברת גרנות, הארגון הכלכלי של 43 קיבוצים במרכז הארץ, והדרי ניצנים, שותפות בין קיבוץ ניצנים וארגון "משקי הדרום" שבבעלות 59 קיבוצים בדרום, ממזגים פעילות.
גרנות סגרה את בית האריזה שלה להדרים בפרדס חנה, שהעסיק למעלה מ־100 עובדים. רובם יפוטרו ומעתה האריזה תהיה בבית האריזה של ניצנים בדרום. ניצנים תחדל לשווק בעצמה את ההדרים ותשווק בארץ ובחו"ל באמצעות גרנות.
1 צפייה בגלריה
yk13749079
yk13749079
(באדיבות מועצה אזורית מרחבים)
המיזוג יטפל ב־23,000 טונות הדרים. ההתייעלות מקפלת מאחוריה את המשבר העמוק בענף ההדרים שפעם היה ממובילי היצוא של ישראל תחת המותג הבינלאומי "ג'אפה". אחרי שבתחום התפוזים ישראל כבר מזמן הפסידה בתחרות, התקווה הייתה כי זן קלמנטינות משופר שפותח בארץ על ידי מכון וולקני ומוגן בפטנט בשם "אור" ישמש כתחליף ויכבוש את שווקי חו"ל. מדובר בקלמנטינה ללא גרעינים בעלת נראות וטעם משופרים. בפועל, השווקים בחו"ל לא היו מוכנים לתמחר את המחיר הגבוה של קלמנטינת אור ביחס לקלמנטינות הזולות ממרוקו, מצרים וספרד.
עדות לכך ניתן היה לראות בדוחות לרבעון השלישי של 2023 שפירסמה חברת מהדרין (שנרכשה לאחרונה על ידי יצחק תשובה) שבבעלותה ההיסטורית כ־5,000 דונם פרדסים. החברה דיווחה על מחיקה בסך 160 מיליון שקל בגין פעילות ההדרים שלה.
גיורא מרום, מנכ"ל חקלאי גרנות, אמר ל"ממון": "בעבר חשבו שזן אור יכבוש את השווקים. בסוף הוא מתקבע כמוצר פרימיום במחיר גבוה שאנחנו מאמינים כי יש לו מקום. הלכנו לשותפות כדי להתייעל במטרה לנסות ולהרוויח. המיזוג יוצא דופן כי לאורך השנים המגמה הייתה הפוכה. משווקים ובתי אריזה רצו לפעול עצמאית, אבל המציאות לא הצדיקה זאת".