חברת הספנות הסינית קוסקו, הרביעית בגודלה בענף המכולות, מפסיקה לשוט לישראל. בהודעה ללקוחותיה נאמר "לצערנו ועד להודעה חדשה לא נוכל להציע שירות לישראל", ללא הסבר. לקוסקו יש גם שת"פ עם צים בקו סין־ישראל, שייפסק כעת. גורמים מקומיים בענף, מעריכים כי לא מדובר באיום מהחות'ים, אלא במדיניות העוינת של ממשלת סין כלפי ישראל מאז פרוץ המלחמה. נציגות קוסקו בישראל סירבה להגיב.
הפרדוקס שהמכולות של קסקו נפרקו בישראל בנמל בחיפה שהסינים זכו במכרז להפעילו כחלק ממאמצי אמיר שני הוא סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים.
1 צפייה בגלריה
yk13749191
yk13749191
(צילום: יאיר שגיא)
מה המשמעות של הפסקת השיט?
שני: "קוסקו משנעת לא מעט לישראל. ציוד בנייה, טקסטיל, צעצועים. זה לא שאנחנו לא יכולים בלעדיה. הבעיה היא בהשפעה של המהלך על יוקר המחיה. ברגע שיוצא שחקן, התחרות מצטמצמת ובדרך כלל הפועל היוצא הוא עליית מחירים אצל המתחרים".
מארסק הודיעה בעקבות הקמת הקואליציה הימית שתחזור לשוט דרך המְצרים. עוד חברות חזרו?
שני: "כל חברות הספנות כעת עוקפות דרך אפריקה. גם מארסק כבר חזרה בה, לאחר שבשבוע שעבר חטפה טיל. לצערנו, רוב חברי הקואליציה שהאמריקאים אירגנו נעלמו לה. הבעיה הורחבה גם להודו וחברות הספנות הודיעו כי הם מעלות את מחיר השינוע של יצוא מהודו לכל המדינות כולל ישראל בין 100% ל־200%".
מה הנזק המצטבר?
שני: "זה נזק מתגלגל. בגלל התארכות משך הגעת הסחורות מהמזרח, היבואן הישראלי צריך להגדיל את האשראי הבנקאי שלו ליצוא, כי הפער בין התשלום שהעביר לספק בחו"ל עבור הסחורה, לבין מכירתה ללקוחות בישראל וקבלת מזומנים תמורתה, התארך בלפחות ב־18 יום עד חודש. בנוסף בגלל שזמן ההגעה מתארך ואתה עלול למצוא עצמך עם מדפים, אתה צריך להיערך שונה, ולהביא יותר מלאי בבת אחת. ההובלה התייקרה ממחיר שפל של 2,000 דולר למכולה עד ל־7,000 דולר. זה ישפיע על מחיר המכוניות החשמליות מסין. הכל יתורגם בסוף למחיר ללקוח ואולי גם בחוסרים במוצרים כתוצאה מזמן השיט שמתארך".