עד כמה הכדורגל נזיל ומשתנה אפשר ללמוד מהסיפור של מכבי נתניה וגיא צרפתי. ב־21 בדצמבר נרשמו פיטורי מאמנים בשני מקומות שונים. בסרביה היו אלה ברק בכר ועוזרו גיא צרפתי, שפוטרו מהכוכב האדום בלגרד בעקבות סדרת תוצאות מאכזבות ובשיאן הפסד בדרבי לפרטיזן בלגרד. באותו יום נרשם זעזוע גם בישראל, שם פוטר רן קוז'וך ממכבי נתניה אחרי פתיחת עונה גרועה כשעל תקן הקש משמש הפסד ביתי לבית"ר ירושלים. בנתניה עוד הספיקו להיעזר במאמן הנוער דן רומן במחזור הבא (הפסיד להפועל חיפה) לפני שמינו ב־24 לחודש מאמן קבוע: גיא צרפתי.
2 צפייה בגלריה
yk13748893
yk13748893
(צרפתי | צילום: עוז מועלם)
מאותו רגע ותוך פחות משבועיים, רשם המאמן הטרי ארבעה ניצחונות בארבעה מחזורים, 100 אחוז הצלחה עם הפרש שערים 3:10. מחבורה מדוכדכת שמדשדשת בתחתית פתאום הפכה מכבי נתניה לקבוצה מגובשת שרצה קדימה וחולמת על צמרת.

איש של אנשים

צרפתי הגיע למכבי נתניה כשהיא בתחתית ובמצב מנטלי רעוע. יש סגל טוב, ציפיות גבוהות, אבל התוצאות גרועות, הקבוצה מתקשה לייצר גולים והאוהדים על הגדרות, מוסיפים ללחץ. צרפתי שהכיר ואהב את המשבצת של העוזר, התייעץ עם בכר לפני שסגר רשמית. זה זיהה שיש פוטנציאל גדול בנתניה, הבין שעבור צרפתי מועדון כזה הוא כמו כפפה ליד מבחינת הסגל הצעיר, הקהל והמיקום ונתן לו את ברכת הדרך למהלך, דבר שלגיא היה מאוד חשוב. וכך, בגיל 44 הפך צרפתי למאמן ראשי במועדון בו הספיק לככב גם כשחקן וממנו אף הגיע לנבחרת ישראל.
2 צפייה בגלריה
yk13749976
yk13749976
עם ברק בכר בבלגראד | צילום: Crvena zvezda
השבועיים האינטנסיביים של צרפתי בנתניה כללו ניצחונות על מ.ס אשדוד, הפועל חדרה, בני ריינה ובשבת האחרונה על הפועל ת"א. אם בהתחלה למזל ולאפקט הזעזוע היה חלק בסיפור, ממשחק למשחק אפשר לראות את השינויים שהכניס, האנרגיה החדשה והעובדה שהוא מוציא מהשחקנים יותר מקודמו. זה בולט אצל שחקני התקפה כמו מקסים פלקושצ'נקו ועוז בילו, אבל גם אצל ההגנתיים כמו נאסים וואמו וג'ואל אבו חנא.
צרפתי נחשב לאיש כדורגל מוערך, אחד שאוהב ללמוד, להתקדם וגם מאוד אהוב בקרב השחקנים. ביומיום ובאימונים הוא טיפוס מאוד רגוע, אך יחד עם זאת מאוד אמוציונלי על הקווים. לא פעם בתפקידו כעוזרו של בכר במכבי חיפה הוא התעמת עם שופטים וספג עונשי הרחקה, אך בדרך כלל שחקנים מאוד מתחברים לאישיות שלו. דווקא בהפועל באר־שבע הוא לא היה מהדמויות האהובות במיוחד, כך על פי גורם במועדון שסיפר שצרפתי תמיד חסה בצלו של בכר ולא הצליח לבנות לעצמו אוטוריטה משל עצמו.
במכבי חיפה זה כבר השתנה. בהצלחה הגדולה של ברק בכר במועדון הירוק יש לצרפתי חלק משמעותי וגדול והוא זוכה שם להערכה רבה. במתחם בבת גלים הוא הפך לדומיננטי יותר ויותר, קיבל מבכר קרדיט גדול ובפועל שימש באימונים כמאמן לכל דבר. בכר סמך עליו, נתן לו יד חופשית בהעברת אימונים ולדעה שלו היה משקל לא קטן בהחלטות המקצועיות של המאמן הראשי.
גורם במכבי חיפה סיפר: "מדובר באדם מאוד חרוץ, הוא עשה אצל ברק את כל האימונים. גיא מאוד אהוב, מאוד לויאלי למערכת, והוא אישיות שכל אחד רוצה לראות אצלו במועדון. הוא אמביציוזי מאוד, שואף להתקדם מקצועית ובשבילו השמיים הם הגבול".
גורם אחר במכבי חיפה איפיין: "יש לגיא שתי תכונות שמגדירות אותו: בכל מקום שהוא יעבוד שחקנים יעופו עליו, הוא איש של אנשים. בנוסף הוא מבין כדורגל ולמד אצל הטוב ביותר. שחקנים מעריצים אותו וזה מה שיעשה אותו למאמן מצליח. ניהול חדר הלבשה – זה היתרון הגדול שלו".
מנכ"ל עירוני קריית־שמונה יוסי אדרי, שם צרפתי עבר חלק נכבד מהקריירה כשחקן, סיפר: "גיא בחור מאוד אינטליגנט, יש לו כושר מנהיגות מדהים, הוא ידע לחבר סביבו שחקנים וחדר הלבשה. הוא גם מאוד ווינר, אדם שמאוד רוצה להצליח וזה בא לידי ביטוי באימונים ובמשחקים".

המוקש והדיפלומטיה

את האינטליגנציה הרגשית עליה מספרים בחיפה ובקריית־שמונה נדרש צרפתי להפעיל כבר עם נחיתתו בנתניה לתוך סיטואציה מורכבת וטעונה. פיטוריו של קוז'וך, כמו גם החתמתו שלו, נעשו על ידי הבעלים אייל סגל ומעל ראשו של המנהל המקצועי אלמוג כהן, עימו הבוס הנתנייתי לא ממש מתקשר. צרפתי, שנשאל על כך במסיבת עיתונאים, עקף בדיפלומטיות את המוקש וסיפר כי הוא משתף פעולה עם כהן בצורה מצוינת.
לכולם ברור כי המנהל המקצועי לא היה שותף למהלך החתמת המאמן – דבר שפגע מאוד בסמכותו – אבל גם כהן וגם צרפתי משדרים אווירת עסקים כרגיל וכמעט אידיליה מקצועית.
אלמוג וגיא נפגשים מדי בוקר לשעה של שיחה, מתכננים את האימון, צופים יחד בווידיאו ומספרים כי מערכת היחסים ביניהם מצוינת. כהן: "גיא הביא אנרגיה חדשה, וייב אחר. לפני שהוא הגיע הווייב היה לא טוב. הוא התחיל הכל מאפס. לא חשבתי שיהיה לי איתו כזה חיבור, זה ברמה כמו עם בני לם ורן, לא מרגיש שום דבר אחר. הוא בראש של מאמן צעיר שכל כך רוצה להתקדם, הוא הביא ידע, צבר ניסיון עם ברק והיה סוג של מאמן איתו. הוא מביא כדורגל מאוד מודרני וחדשני, השחקנים מאוד מחוברים אליו וזה מרגיש שהכל הולך חלק איתו. הוא נותן יותר חופשיות לשחקני ההתקפה לנוע לאן שהם מרגישים, זה מורגש מאוד".
גורם במכבי נתניה סיפר: "גיא אדם נעים שמדבר לכולם בכבוד, הוא רוצה להקשיב לכולם, מאחרון המנקים עד השחקן הכי בכיר. הגיעו חיילים לבקר שחקנים והוא היה הכי פשוט, הכי משלנו, בגובה העיניים ושחקנים התחברו אליו. הוא מקצוען, עבר משהו בכדורגל והיה ברמות הכי גבוהות בכדורגל שלנו. הוא חרוץ מאוד, מאוד מרוכז במקצוע, כשקובעים איתו זמן הוא מדויק מאוד, זה קודש אצלו, אין חיפוף. בניגוד לכל מה שאמרו, יש ירח דבש בינו לבין אלמוג, הם התחברו מצוין".
לצרפתי היה חלק משמעותי בצוות של ברק בכר. הוא קיבל ממנו קרדיט גדול, בכר סמך עליו ונתן לו יד חופשית בהעברת אימונים, ולדעה שלו היה משקל לא קטן בהחלטות של המאמן