יוסף באו, שנולד ב־1920 בקרקוב שבפולין ונפטר ב־2002, נחשב לאנימטור ולקופירייטר הראשון בישראל. הוא אף כונה "וולט דיסני הישראלי" הודות לסרטי האנימציה שיצר. באו הוא מגדולי המעצבים של כותרות לסרטי קולנוע, בהם "סאלח שבתי" ו"קזבלן". כמו כן הוא עבד עבור חברות פרסום ועיתונים, כתב ספרים ועיצב שורת גופנים שבהם משתמשים גם כיום.
באו התחיל ללמוד אמנות פלסטית בגיל 18 באוניברסיטת קרקוב, אבל מלחמת העולם השנייה קטעה את לימודיו. לאחר כיבוש קרקוב על ידי הנאצים, נשלחו יהודי העיר לגטו ורובם נרצחו. באו שרד בזכות כישרונו האמנותי, שאותו ניצלו הנאצים לצורכי זיוף מסמכים, שרטוט תוכניות ועוד. באו הצטרף למחתרת היהודית ולאוסקר שינדלר, ובמהלך המלחמה סייע להציל אלפי יהודים באמצעות מסמכים שזייף עבורם. במחנה הריכוז פלאשוב הכיר את רבקה. השניים נישאו בחשאי במחנה הנשים, שאליו התגנב יוסף מחופש לאישה ומצויד בטבעת מאולתרת שיצר מכפיות שהתיך. החתונה הונצחה בסרט "רשימת שינדלר".
2 צפייה בגלריה
yk13752189
yk13752189
(צילום: ארכיון בית יוסף באו)
באו עלה לארץ ב־1950, ובדירה קטנה ברחוב ברדיצ'בסקי בתל־אביב הקים סטודיו שכלל מכונת אנימציה, מכשיר להעתקת מסמכים וגם בית קולנוע. את כל המכשירים בנה בעצמו. והיה לו צד נוסף, שלא היה ידוע לאיש, גם לא למשפחתו הקרובה, והתגלה כמעט במקרה לאחר מותו: לאחר עלייתו ארצה גויס באו על ידי המוסד, ובמשך שנים הכין מסמכים מזויפים עבור סוכני המוסד, ובראשם אלי כהן, וכן עבור הצוות שלכד את אייכמן בארגנטינה. חלק גדול מעבודתו במוסד עדיין חסוי.
בנותיו, צלילה והדסה, הפכו את הסטודיו ברחוב ברדיצ'בסקי למוזיאון לתולדות חייו ופועלו. כפי שהן מגדירות את המקום: "זהו המוזיאון היחיד מסוגו בעולם המשלב אנימציה, קולנוע, גרפיקה, פרסום, צילום, ריגול, אהבת הארץ והשפה העברית, שואה, סיפור ושירה – והכל בהומור". ב־2023 בחר אתר TripAdvisor בבית כאחת האטרקציות המדורגות באחוזון העליון בעולם. המוזיאון הוא חלק מארגון הגג של המועצה לשימור אתרים.
2 צפייה בגלריה
yk13752186
yk13752186
יוסף באו ז"ל | צילום: ארכיון בית יוסף באו
בית יוסף באו, ברדיצ'בסקי 9, תל־אביב, 054-4301499, 054-4212730. יש לתאם מראש.
מידע נוסף על אתרי מורשת באתר ובדף הפייסבוק של המועצה לשימור אתרים.