הדי־ג'יי אפרת בהט ליבנה (בת 50, ואמא לבת 17 וחצי) היא אחת הדמויות המוכרות ביותר בתרבות הטרנס בישראל. אפרת, או בשם הבמה שלה מון־סטון, היא אחת מהראשונות בעולם שניגנה מוזיקת טרנס ונמצאת בסצנה הזו כבר 22 שנה. יש לה ליין מסיבות טרנס לנשים בלבד, "נשים עושות שמח", היא מגישה את "תדר טרנס" ברדיו קול הגליל העליון, ומעבירה את ההרצאה "מיומנה של די־ג'ייאית", שמספרת על תרבות הטרנס דרך עיניה כאמא למתבגרת וכמי שנשואה לדי־ג'יי. וחוצמזה, היא גם מאמנת אישית.

1 צפייה בגלריה
yk13750586
yk13750586
אפרת בהט ליבנה
לתרבות הטרנס נחשפנו לעומק בנסיבות הכי איומות ומטלטלות שיכולות להיות: בעקבות הטבח בפסטיבל "נובה" בשבת השחורה. מחבלי הנוח'בה הארורים רצחו 364 מבאי המסיבה, צעירים ומבוגרים, נשים וגברים, רבים מהם חברים קבועים בקהילת הטרנס הישראלית. הם גם חטפו 40 נוספים, שחלקם שוחררו, אבל רבים מהם עדיין נמצאים בשבי בעזה.
"אנחנו קהילה שבטית, שהתגלתה במלוא תפארתה בימים המאתגרים והכואבים האלה, ולצערנו הפכה להיות סמל של כאב ואובדן", אומרת בהט ליבנה, ומסבירה כי "הטרנס הוא תרבות גדולה וענקית שקיימת בישראל כבר 30 שנה. ישראל בכלל נחשבת למעצמה בתחום, שמייצאת אמני טרנס מבין המובילים בעולם, אבל בארץ כמעט ולא מכירים את התרבות הזו ומקשרים אותה אוטומטית עם סמים".
טוב, הקשר בין טרנס לסמים קיים. הוא לא בדמיון שלנו.
"נכון. מוזיקת הטרנס נולדה לפני עשרות שנים בגואה, מקום שמגיעים אליו כדי להתנסות בסוגים שונים של סמים, ולכן נוצר הקשר הישיר בינה לבין הסמים הפסיכודליים. ובכל זאת, צריכת הסמים במסיבות היא עניין של בחירה אישית. זה כמו להיכנס לים כשאין מציל. יש כאלה שעושים את זה ולוקחים על עצמם אחריות, ויש כאלה שלא משתמשים בסמים במסיבות, אלא פשוט באים לרקוד וליהנות. ראינו את זה גם בנובה: היו שם חיילים ואזרחים, נשים וגברים בכל הגילים, כי טרנס זה לא אוטומטית סמים. הגיע הזמן שיפסיקו להסתכל עלינו כעל מפגע סביבתי שמסוכן לציבור".
זה מה שאתם מרגישים?
"כן. ככה תופסים אותנו. מציגים אותנו כמסוכנים לציבור, אנשים פרועים, לא אחראים, וזה לא נכון. יש פה קהילה מאוד אחראית, שתוך 24 שעות התגייסה כל כולה לטפל בניצולים, לטפל במשפחות של החטופים והנעדרים, לטפל אחד בשני. כולנו התגייסנו ועברנו מבית לבית, משבעה לשבעה. כל הטרנס מושתת על ערכים של אהבה וקבלה ושמחה וחופש וטבע, ומה שקרה בתוך המסיבה הוא מכה בבטן הרכה שלנו. הקהילה הזו מדממת עכשיו, אוספת את השברים, וכל מה שאנחנו רוצים זה לחזור למקום של שפיות, לחזור לרקוד.
למה התדמית המסוכנת דבקה דווקא בכם ולא במי שרוקדים למשל סלסה, או היפ־הופ?
"שאלה מצוינת. עם זאת, זה נכון שהיו בתחילת הדרך מסיבות שבהן השתמשו בהרבה סמים, והיו ויש גם מקרים שבהם אנשים מתו במסיבות האלה בגלל שימוש בסמים. לזה אני לא יכולה להתכחש".
אז איך את רוצה לנרמל את הטרנס בתוך מה שאת מספרת?
"אני לא רוצה לנרמל את הטרנס, אלא רוצה שאנשים יתייחסו אל התרבות הזו קודם כל כאל תרבות של מוזיקה, ולא כתרבות של סמים. כי יש היום המון אנשים שצורכים מוזיקת טרנס ולא צורכים סמים, אפילו לא מעשנים גראס".
אבל במסיבה בנובה היו הרבה אנשים שכן צרכו סמים.
"לא כולם. בתרבות הטרנס יש אנשים בכל הגילים, גם אנשים בני 50 שהגיעו לנובה רק כדי לרקוד, ואפילו יותר מבוגרים. לא כולם צרכני סמים אבל כולם אוהבי טרנס. והשיחה הזו עוזרת לי להבין משהו מאוד חשוב: שאנחנו, אנשי הטרנס, צריכים לעשות הכל כדי לגרום לציבור להבין שמדובר בתרבות של מוזיקה ולא בתרבות של סמים. כאשר נצליח להסביר את זה – כל היחס אלינו ישתנה".
על איזה יחס את מדברת?
"אפילו על היחס של הרדיו. את יודעת שאין בכל הרדיו בישראל אף תוכנית שמוקדשת לטרנס, חוץ מהתוכנית שלי? והיחס שמתבטא בכך שבכל פעם שיש מסיבת טרנס מתנפלים עלינו? תמיד יש לנו את הפחד שגם אם נתנו לנו אישור לעשות מסיבה, יכולים בדקה ה־90 לבטל אותה בטענה שאנחנו מסוכנים לציבור. וזה קורה. למה? למה אומרים עלינו שאנחנו עושים מסיבות מסוכנות?"
היחס הזה קיים רק בארץ? או גם בעולם?
"בעולם אין חשדנות גדולה כלפי הקהילה שלנו כמו שיש בישראל. בארץ לא מבינים שהטרנס הוא תרבות של מוזיקה מאוד ענפה, כשבכל העולם היחס המפרגן בא לידי ביטוי בפסטיבלים של עשרות אלפי אנשים שבאים לרקוד, לשמוח ולאהוב. בעולם מכירים את השמות של הדי־ג'ייז המובילים מישראל – כמו למשל בליס, אסטריקס, סקאזי שכבר עבר למיינסטרים, אייס ונטורה שהוא בעצם יוני אושרת שגר היום בחו"ל והוא אחד המובילים בעולם, קפטן הוק וכמובן אסטרל פרוג'קשן – הרכב שקיים כבר 30 שנה ויצא עכשיו לטראק עם יהורם גאון במיצג של הנובה – אבל בישראל רובם אלמונים בציבור הרחב, וכולם מייחסים לתרבות הטרנס רק קשר ישיר לסמים פסיכדליים. נכון שהקשר הזה היה הדוק מאוד בעבר, אבל מאז עברו 30 שנה וקרו הרבה דברים בסצנה".
ועדיין, מדברים על סמים ש"תידלקו" את המשתתפים בנובה, בחלק מהמקרים עזרו להם לברוח, אבל במקרים אחרים גרמו לאנשים לא להבין את הסיטואציה.
"כן, היו אנשים שעשו סמים בנובה, אבל היו במסיבה גם אנשים שלא עשו סמים. אנשים שפשוט באו לרקוד. השימוש בסמים קיים בעולם ובארץ בכל מקום, ולא מתחולל רק בסצנה של הטרנס. אבל בישראל מייחסים לתרבות הטרנס קשר מיידי לסמים, ואת זה אנחנו חייבים להבין ולנתק. לא כל מי שנמצא בסצנת הטרנס עושה סמים. יש אנשים שסתם באים לבלות ולרקוד".