אחרי שראינו בשמיים לא מעט טילים בתקופה האחרונה, מרענן להרים עיניים למעלה ולראות גם ציפורים. יוזמה מעניינת מזמינה את הציבור לקחת חלק בספירת הציפורים שמשייטות בארצנו בימים אלה ובתיעוד המדעי של המינים השונים.
1 צפייה בגלריה
yk13752199
yk13752199
(צילום: דוד סרנוב)
מהיום ועד 31 בינואר תתקיים, בפעם ה־19, ספירת הציפורים השנתית בשטחים עירוניים ובנויים, המנוהלת על ידי המרכז הישראלי למדע אזרחי במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל־אביב, החברה להגנת הטבע והמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר. הציבור מוזמן לתעד ולדווח על מיני הציפורים הנצפים באזור מגוריו.
מטרות הספירה הן לקבל תמונת מצב עדכנית על המינים, לזהות שינויים בתפוצתם ולאסוף נתונים שיהוו בסיס מדעי למחקרים ולקידום מיזמים המיטיבים עם הציפורים. מבחינתכם זו יופי של דרך להתחבר לטבע.
כדי לקחת חלק בספירה, לומדים לזהות את ציפורי העיר באמצעות אלבום הציפורים הנפוצות בישראל באתר החברה להגנת הטבע, מורידים את אפליקציית eBird, נרשמים ומתרגלים את אופן השימוש. מתמקמים במרחב וסופרים במשך עשר דקות בנקודה אחת, עדיפות לשעות הבוקר (10:00-7:00), ומדווחים ב־eBird על המינים שזוהו בראייה או בשמיעה ומספר הפרטים מכל מין.
בספירה ב־2023 השתתפו מאות צופים ודווחו 1,224 ספירות. הנתונים העלו שהציפור הנפוצה ביותר בצפון הארץ ובמרכזה היא עורב אפור. בדרום – דרור הבית. המטרה השנה היא להרחיב את מספר המשתתפים, הדיווחים והאזורים הנסקרים. / תהל בלומנפלד