כבר באזעקה הראשונה של השבת ההיא, יוני ארבוב מרעננה חשש שעליו להיפרד מהחלומות היפים שליוו אותו ב־11 שנות חייו. "אולי התחלתי לפתח סיוטים מרוב הפחד מפני הסיוטים, לא חקרתי את התופעה", הוא אומר, "אבל הוקל לי כשגיליתי שאני לא הילד היחיד שסובל מנדודי שינה. רבים מהחברים שלי נימנמו בכיתה".
הבעיה האמיתית שלו התעוררה בימי חמישי ("היום האהוב עליי בשבוע!"), כשעיניו נעצמו מאליהן גם במהלך חוג הקוסמות של ישראל קליוסטרו, שנושא בתואר הקוסם הצבאי הראשון. "בסוף המפגש ישראל ניגש אליי ושאל אם הכל בסדר איתי ומה קורה. סיפרתי לו שאני לא ישן טוב בלילות בגלל חלומות מפחידים".
1 צפייה בגלריה
yk13752770
yk13752770
(צילום: אלי דסה)
לא חששת לשתף אותו?
"במה אני צריך להתבייש? כולם יודעים שלמלחמה יש השפעות והשלכות בתחומים שונים. כשהתחלנו לדבר על חלומות האימה, כבר ידעתי שהרבה ילדים בגילי סובלים מהם, וגם ידעתי שאחת הדרכים להשתחרר מהם היא לדבר עליהם. הכי גרוע זה לשמור בבטן ולנסות להסתיר. וחוץ מזה, על קליוסטרו אני סומך בעיניים עצומות. הוא המורה שלי כבר שלוש שנים".
איך ילד בן 8 מתגלגל לעולם הקסמים?
"באוטובוס", הוא צוחק. "שתי תחנות מהבית שלי".
ההתחלה הייתה מוקדמת עוד יותר. "בגיל 5 נסעתי עם המשפחה לפסטיבל קוסמים בתל־אביב וראיתי את הקוסם אופיר יצחקי בפעולה. בסוף ההופעה הוא חילק מתנות, ערכות של קסמים. נתנו לי – לקחתי, תודה. כשהגעתי הביתה דחפתי אותן לאיזו מגירה בארון ושכחתי מהן. ואז, לפני שלוש שנים, כשחיפשתי משהו אחר, נתקלתי בערכות הקסמים והן לא יצאו לי מהיד".
הצלחה מההוקוס פוקוס הראשון?
"טוב שלא הגזמת, אבל כן. ניסיתי את הקסם הראשון על אחותי הקטנה, הוא עבד נפלא והייתי בעננים. עוד לא חשבתי על קוסמות כמקצוע לעתיד, אבל אמרתי לעצמי 'יו, איזה כיף, שווה להמשיך'. ביקשתי מהוריי שיקנו לי ערכות קסמים. אמא שלי, דבי, היא עובדת סוציאלית בבית לוינשטיין, אבא שלי, צחי, הוא איש מחשבים, לשניהם אין שום קשר להופעות ובמה, אבל הם שיתפו פעולה. הם ראו שבאמת יש לי תשוקה לקסמים".
תשוקה? בגיל 11?
"הרגע סיפרתי לך שזה התחיל בגיל 8", הוא נוזף בי, "תשוקה זה מהנשמה. באותו הקיץ, בחופש הגדול, ביקשתי מהוריי לרשום אותי לקייטנה של קליוסטרו. בשנה שלאחר מכן, נרשמתי לשני מחזורים של קייטנה, גם ביולי וגם באוגוסט. התקדמתי מאוד. ביוטיוב ראיתי סרטון שגמר אותי, קסם עם קלף אחד גדול וחבילת קלפים רגילה. עד היום אני עושה אותו בהופעות. המתנדב חושב על קלף מסוים ופתאום הוא קופץ מהחבילה. התאמנתי המון, ימים ושבועות, עד שהוא נכנס לי לאצבעות".
בשנה האחרונה הקריירה שלו העלתה הילוך. "הופעתי כשחקן בסדרה 'השמרטפים' (כאן חינוכית) והצטלמתי כשחקן־קוסם לסדרה בערוץ הידברות שמיועד לדתיים. הייתה שם בובה שלימדתי אותה כל מיני קסמים כדי שהילדים בבית יישבו קצת מול המסך במקום להפריע לאמא. שילמו לי מלא כסף. אלף שקל ליום. בהתחלה הופעתי עם קליוסטרו בתור השוליה שלו, ועם הזמן בניתי תוכנית לימי הולדת וקייטנות. 250 שקל לאירוע, עכשיו אני שוקל להעלות. וגם אימצתי שם במה. יוני קוסמוני. היום תשאלי כל ילד במדינה והוא יגיד לך ששם המשפחה שלי הוא קוסמוני".
כל ילד במדינה?
"טוב, ברעננה והסביבה. מאז שהכנסתי את אמא שלי לעבודה, בתור שוליית הקוסם, גם יש לי נהגת צמודה".
ב־7 באוקטובר הוא הרגיש שהעולם כולו נעצר. תמימות – אאוט, סיוטים – אין. "כשהתחלתי לדבר עם ישראל על מה שקורה לי בלילות, ראיתי שהוא לא צוחק עליי ובטח שלא מזלזל. יותר מזה, הוא ממש התלהב, וסיפר שיש לו בבית קסם כזה שנקרא לוכד חלומות. הוא הסביר לי שלוכד החלומות עוזר רק למי שמאמין שהוא יכול לעזור. הוא אמר שהדבר הקטן הזה, כולו עיגול קרטון עם ציורים, יכול להרחיק ממני את החלומות הרעים, ואם זה לא יעבוד אוכל לנסות דברים אחרים".
את לוכד החלומות הראשון של יוני יצרו השניים בארבע ידיים. "ישראל הביא ערכה מוכנה, וזה היה פחות מחמש דקות עבודה, צ'יק צ'ק. פותחים את הקרטון הקשיח לשני עיגולים. בצד אחד מסומנים עיגולים שצריך להוציא אותם כדי ליצור חורים שתפקידם לסנן את החלומות השחורים. בצד השני יש מקום מיוחד שאליו מצמידים את הפתק הלבן שעליו כתבת או ציירת את הדבר שהכי מפחיד אותך".
מה הכי הפחיד אותך?
"אין תגובה. רק אגיד לך שלא ציירתי אותו, אלא כתבתי אותו בטוש שחור. אחר כך סגרתי את הערכה והנחתי אותה מתחת לכרית ו..."
נו???
"זה אשכרה עבד! בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה ישנתי עד הבוקר. הלם. בפעם השנייה הכנתי לוכד חלומות עם פתק על סיוטים אחרים. בפעם השלישית הכנתי לוכד חלומות לא בשביל לבדוק אותו, אלא כדי להפיץ. חילקתי לחברים, לכל מי שביקש. עכשיו, ישראל ואני עובדים על פרויקט משותף – לוכדי חלומות לילדי העוטף, לילדי הצפון שפונו מבתיהם, לכל ילד שסובל מנדודי שינה. כל מי שיכתוב לעמוד הפייסבוק של קליוסטרו או של יוני קוסמוני יקבל מאיתנו מתנה. אין לי בעיה עם התואר 'מגרש החלומות הרעים'. אני מאמין שמה שעזר לי יכול לעזור לאחרים, לכל ילדי המדינה".
במקביל הוא העלה ליוטיוב את "ביחד ננצח, גם את הסיוטים", סרטון בכיכובו שמדגים את ארבעת שלבי ההכנה. בשבוע הראשון הוא צבר כעשרת אלפים צפיות. "מישהו כתב לי שיש לו בעיה. הוא הכין את לוכד החלומות מאוחר בלילה, ממש לפני השינה, וכיוון שנכנס למיטה דקה אחרי שכתב בפתק ממה הוא הכי פוחד – זה היה החלום הראשון שהעיר אותו מהשינה. הוא טען שצריך לרווח בין שני השלבים".
מה ענית לו?
"שינסה. ויאמין".