הממשלה צפויה לקיים היום ישיבה ארוכה בנושא תקציב המדינה והקיצוצים לשנת 2024. לישיבה זומן גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שכתב אתמול מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו על השינויים שצריכים להיות בתקציב וקרא לו להעלות מע"מ ולבטל את תוספת נקודות הזיכוי להורים.
הנגיד כתב: "לאור היריעה הקצרה בצד ההוצאות בתקציב, ללא נקיטת צעדים להגדלה פרמננטית של ההכנסות כגון העלאת מע"מ, ביטול הכוונה להעניק נקודות זיכוי להורים עם ילדים עד גיל 3 או צעדים אחרים שצפויים להניב הכנסות בהיקף דומה, איני רואה כיצד ניתן לבצע את ההתאמות התקציביות הנדרשות. הביטוי 'אין ארוחות חינם' בהקשר של מימון הגידול המתמיד בהוצאות, נכון מתמיד".
פרופ' ירון הוסיף: "לאור העובדה שהגידול בתקציב הביטחון צפוי להיות מתמיד על פני השנים הבאות, נכון שההתאמות הללו יבוצעו בבסיס התקציב ויהיו גם הן בעלות אופי מתמיד. על מנת להבטיח חזרה מהירה של המשק לתוואי של צמיחה ובכך להקטין את שיעור החוב מהתוצר, יש למקד את ההתאמות בסעיפים בעלי השפעה מועטה על הצמיחה במשק. ההיקף הכספי של ההתאמות התקציביות צריך להיקבע כך שיוביל לתוואי בו יחס החוב לתוצר יורד לאחר המלחמה ומתכנס בפרק זמן סביר לסביבה בה שהה טרום המלחמה".
נתניהו קיים שלשום דיון עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראשי משרד האוצר לקראת ישיבת התקציב. בתחילת השבוע הוצגו בפניו עיקרי הקיצוצים בתקציב המתוקן, שיסתכמו בכ־20 מיליארד שקל. נתניהו הטיל וטו על שני צעדים מרכזיים: העלאת המע"מ באחוז אחד ל־18%, וביטול נקודות הזיכוי ממס להורים עובדים לילדים מגיל 0 עד 3.
3 צפייה בגלריה
yk13754192
yk13754192
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: שלו שלום

טיוטת הקיצוצים

משרד האוצר הפיץ למשרדי הממשלה לקראת ישיבת התקציב טיוטה בת 80 עמודים הכוללת את הצעדים המרסנים לתקציב המעודכן לשנת 2024 הצעדים מחולקים לצעדי הגדלת הכנסות, צעדי התייעלות בהוצאות הממשלה ובתוכם קיצוצים בתקציבי משרדי ממשלה, ומענים משקיים.
הטלת מס פחמן: באוצר מתכננים להעלות את הבלו על הפחם, ולהטיל מס גם על הגז הטבעי. צעד זה יוחל בהדרגה בשנים הקרובות, ובהבשלה מלאה בשנת 2028 צפוי להכניס לממשלה 2.8 מיליארד שקל בשנה. באוצר טוענים כי מחיר החשמל לא יעלה כתוצאה מהמס, בגלל "מגמות אחרות שצפויות להביא להוזלת המחיר". בנוסף, יוטל מס על מגוון תחליפי דלק, שמני סיכה ותכשירי סיכה. הצעד צפוי להביא לגידול בהכנסות של 230 מיליון שקל.
דיבידנד מחברות ממשלתיות: הכוונה היא לגייס 1.5 מיליארד שקל מתשלומי דיבידנד בשנת 2024, ועוד חצי מיליארד שקל מרפאל. בנוסף, מנסים באוצר להאיץ את הפרטת הדואר.
מס נסועה: מס שיוטל על בעלי רכבים חשמליים בהתאם למרחק הנסיעה. המס יוטל לפי נוסחה של 15 שקל לכל 100 קילומטר החל משנת 2026, והוא נועד להחליף את מס הבלו על הדלק עקב כניסת רכבים חשמליים. הצעד כולל גם מבנה להטבות מס מסוימות על רכישות רכבים חשמליים.



העברת עודפי מזומן במכון התקנים: מכון התקנים ייאלץ להעביר חלק מרווחיו הצבורים לקופת המדינה. הדבר דורש תיקון חקיקה שיחייב את המכון לשלם מס. מדובר בהכנסה חד־פעמית של 200 מיליון שקל.
קבלת מידע ממוסדות פיננסיים: מדובר בהצעת חוק שמנסים לקדם מספר שנים, ונועדה לחייב את המוסדות הפיננסיים להעביר מידע שוטף בהיקפים גדולים לרשות המסים. האוצר מעריך זאת בגידול בהכנסות ב־250 מיליון שקל משנת 2025.
הגדלת המס על עישון: באוצר מעריכים כי צעד זה יביא למדינה עוד 600 מיליון שקל. בנוסף, מוצע לבטל את הפטור ממסי יבוא למי שקונה טבק בדיוטי פרי בכניסה לארץ.
הקטנה של 15% בשורה של החלטות ממשלה: בין ההחלטות שיקוצצו בשיעור זה, ההחלטות הנוגעות לצמצום פערים באוכלוסייה הערבית, וכן להקטנת הפשיעה בחברה הערבית, לעידוד צמיחה דמוגרפית בגולן, לחיזוק העיר בית־שמש, לשדרוג רחבת הכותל המערבי, להתמודדות עם שריפות יער, לסיוע לפעילויות יד יצחק בן צבי, לסיוע לטבריה ולפיתוח תשתיות ירושלים. בנוגע לחברה הערבית יש קיצוץ משמעותי נוסף, והוחלט לקצץ 600 מיליון שקל (200 מיליון בכל אחת מהשנים 24'־26') שנועדו לתגבור הרשויות המקומיות הערביות.