קבינט ניהול המלחמה התכנס אמש כדי לדון הן באפשרות לעסקת שחרור חטופים נוספת, והן – על רקע ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן – גם בשאלת "היום שאחרי" ברצועת עזה.
ראש המוסד, דוד (דדי) ברנע – ששוחח עם ראש ממשלת קטאר במטרה להבהיר ככל האפשר את פרטי העסקה – עידכן את חברי הקבינט בפרטיה. ככל הידוע, העסקה כוללת שחרור בכמה פעימות של כלל החטופים המוחזקים ברצועה, בתמורה ליציאה מוחלטת של צה"ל מהרצועה ולהגליה של ראשי חמאס ממנה.
אלא שהעסקה מלאה בסימני שאלה. מבחינת ישראל, יציאה מוחלטת מרצועת עזה אינה ישימה בטווח הקרוב. בנוסף, מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, לא נראה כמי שמוכן לצאת לגלות. בישראל כלל לא בטוחים שהתשובות שמתקבלות מחמאס במהלך המגעים הן באמת של סינוואר עצמו. המתווכים בעסקה מדברים עם ההנהגה המדינית של חמאס, שלא נמצאת ברצועת עזה, ובראשה עומד איסמעיל הנייה, ששוהה בקטאר. לא ברור איזו השפעה יש להנייה על סינוואר.
הנהגת חמאס חו"ל אמנם לא מסרה תגובה רשמית לרעיון הגליית בכירי חמאס, אבל הבהירה שיחיא סינוואר, אחיו מוחמד, "רמטכ"ל" חמאס מוחמד דף, ומרוואן עיסא, "ישליכו בבוז את הרעיון לעזוב את הרצועה".
ברשת "סקיי ניוז" בערבית דווח שחמאס דחה בעבר הצעות דומות לזו הקטארית שהוגשה כעת, והדגיש גם ששחרור החטופים הישראלים חייב להיות תואם לשחרור אסירים פלסטינים. אתמול אמר הנייה בקטאר: "ישראל לעולם לא תקבל בחזרה את בני הערובה שלה אם לא תשחרר את כל האסירים בבתי הכלא". בעמדה זו מחזיק ככל הנראה גם סינוואר.
ארצות־הברית מצידה מפעילה לחץ מסיבי על קטאר כדי שתקדם עסקה: יש ערוץ מול קטאר שמנוהל על ידי ראש ה־CIA ויליאם ברנס, ובנוסף ביידן עצמו שלח לקטאר את שליחו ברט מקגורק, שהיה לו תפקיד מרכזי בעסקת החטופים הקודמת. במהלך ביקורו בישראל אמר בלינקן: "מתקיימים מגעים ועושים הכל כדי להגיע לעסקה". בימים הקרובים צפויה גם משלחת ישראלית־ביטחונית לצאת לקהיר כדי להמשיך בשיחות.
השר בני גנץ, חבר קבינט ניהול המלחמה, התייחס אתמול לנושא: "הדבר הדחוף ביותר הוא השבת החטופים. יש לכך קדימות על כל מהלך בלחימה. אם יש מי מהחטופים שצופים בנו כעת, חשוב שתדעו – אנחנו עושים הכל כדי שתחזרו לאהוביכם, שלא מפסיקים להיאבק עבורכם. אין ערוץ שלא עובדים בו, ואין דרך שלא צועדים בה כדי שזה יקרה".
במטה משפחות החטופים התייחסו אמש לפרסומים על אודות ההצעה הקטארית ואמרו: "הדיווחים מפיחים מעט תקווה למשפחות החרדות לגורל יקיריהן - הנמקים במנהרות חמאס כבר כמעט 100 ימים ולילות ללא אוכל, מים, וטיפול רפואי מציל חיים. כל יום שעובר, מצבם של החטופים הולך ומידרדר. אנו שבים ואומרים: אסור לקבינט המלחמה להתעסק בשום דבר אחר מלבד החזרת החטופים, אנו דורשים מהם לאשר כל עסקה שתוביל לשחרורם המיידי בחיים".
אתמול אחר הצהריים, מיד אחרי פגישת ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, עם מזכיר המדינה בלינקן – שהתנהלה, לפי פרסומים, באווירה מתוחה כשאבו־מאזן דרש מישראל להעביר אליו את כספי המסים, האשים את ישראל בגרירה מכוונת של העברת התשלומים, ודחה את הלחץ של בלינקן לבצע רפורמות – נערכה בירדן פסגת עקבה. נשיא מצרים א־סיסי, עבדאללה השני מלך ירדן, וראש הרשות הפלסטינית עבאס דנו במצב הנוכחי בעזה, וביום שאחרי.
הנשיא א־סיסי הדגיש את חשיבות ההתלכדות נגד "השלכת תושבי עזה לשטחינו", ומלך ירדן הוסיף: "אסור לתושבי עזה לעזוב את ארצם". גם אבו־מאזן הודע שלא יסכים לקבל "פליטים פלסטינים" עד שיושג הסדר קבע בין ישראל לתושבי הרצועה. "התוכנית שנרקמת מאחורי גבנו, להגלות את תושבי הרצועה , היא קו אדום", אמר א־סיסי, ומלך ירדן חיזק אותו: "אם תהיה הגליה מעזה, זאת תהיה הכרזת מלחמה".