18 שנה מאז שתוכנית המתאר הארצית למיגון מבנים מפני רעידות אדמה – תמ"א 38 – יצאה לדרך, היא עדיין לא השיגה את מטרתה. כך עולה מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שפורסם אתמול. בדוח מסביר המבקר כי רעידת אדמה חזקה בישראל היא עניין של זמן, ולכן יש חשיבות רבה להיערכות אליה. ביקורת המעקב העלתה כי 5 השנים שחלפו מאז הדוח הקודם ב־2018 לא נוצלו לקידום פעולות שיביאו לשיפור של ממש בהיערכות המדינה מפני רעידות אדמה.
בביקורת הקודמת עלה כי יותר מעשור לאחר שאושרה תמ"א 38, היא לא השיגה את מטרתה העיקרית – לקדם במידה רבה את חיזוקם של מבני מגורים מפני רעידות אדמה. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן וכי תמ"א 38 לא השיגה את יעדיה והפכה עם השנים לכלי לקידום התחדשות עירונית, בפרט באזורים שערך הקרקע בהם גבוה.
על פי הדוח, עד סוף שנת 2022 אושר חיזוקם של 4,755 מבני מגורים בלבד מתוך 80 אלף, שהם כ־6% מכלל המבנים המחייבים חיזוק בישראל. ב־2,852 מבנים, שהם 3.5% מכלל המבנים המחייבים חיזוק, תהליך החיזוק הושלם. רוב המבנים האלה ממוקמים באזורי ביקוש, ואילו באזורי הפריפריה, הקרובים לקווי השבר, חוזקו רק פחות מאחוז אחד (715 מבנים) מכלל המבנים וכ־15% מכלל המבנים שתהליך חיזוקם הושלם במסגרת תמ"א 38. כלומר, באזורים אלו תמ"א 38 אינה כדאית כלכלית, ולכן כמעט שאינה מיושמת. לדברי המבקר, "מדובר בכשל רב שנים, החושף כ־4.3 מיליון תושבים הגרים במבנים שנבנו לפני 1980 לנזקים מרעידות אדמה".
בדוח קורא המבקר אנגלמן "לפעול להאצת כלל הפעילות להגברת מוכנותה של מדינת ישראל להתמודדות עם רעידת אדמה, באמצעות גיבוש תוכניות פעולה ארוכות טווח והקצאת תקציב ייעודי רב־שנתי למימוש היעדים שהוגדרו בהם - ויפה שעה אחת קודם".