תקציב המלחמה המתוקן ל־2024 הוא אחד הגרועים שהוגשו אי פעם בישראל. אין בו דבר פרט לגזירות על הציבור, שרובן הוצאו מהבוידעם אחרי שלא אושרו בעבר, המשך בזבוז כספי משלמי המסים למטרות בלתי חיוניות ובשורה התחתונה גירעון עצום. זה לא יותיר לחברות דירוג האשראי אלא להוריד את הדירוג של מדינה הנתונה במלחמה קשה. "אין ארוחות חינם", קבע נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, במכתבו הבהול לראש הממשלה. האמת ניתנת להיאמר מיד: בתקציב 2024 אין ארוחות בכלל. גם לא בתשלום. מדובר בתקציב עלוב וחסר מעוף. תקציב גירעוני, צולע, עמוס בגזירות, נטול כל בשורה, שיחזיר את ישראל לתחילת שנות ה־2000.
נתחיל עם המספרים: החישוב כעת הוא שהמלחמה תעלה 217 מיליארד שקל. במשרד האוצר סבורים כי הגירעון הצפוי ב־2024 יהיה של לפחות 111 מיליארד שקל. גירעון עצום ומסוכן. על פי התחזיות הגירעון עלול להגיע ב־2024, שנת לחימה, ל־150 מיליארד שקל. ועם גירעון של 7% אין אפילו סיכוי קלוש שדירוג האשראי שלנו לא ייחתך. הסיבה העיקרית: עם גירעון כזה תהיה עלייה בחוב של ישראל לאזור ה־70% מהתוצר, לעומת פחות מ־60% ערב המלחמה, מצב חמור שלא היה כאן שנים.
על גיבוש התקציב הגרוע אחראים שניים: ראש ממשלה בנימין נתניהו שמבקש לשמור על ממשלת 64 המנדטים ולא חושב אפילו על פרישה בתום המלחמה; ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמתנדנד סביב אחוז החסימה, ומבקש לשמן היטב בכספים את כל העמותות, הישיבות ומוסדות ההתיישבות, קרי ההתנחלויות, כאילו אין מלחמה.
כל הבטחותיו של סמוטריץ' לקצץ בכספים הקואליציוניים נותרו על הנייר. אם לא יפחית ברגע האחרון גם את המספר הזה, הוא יסכים לקיצוץ של 2.5 מיליארד שקל מתוך 8.2 מיליארד שקל. ובמצוות נתניהו וסמוטריץ' אפילו שישה משרדי ממשלה, שאותם הציע אגף התקציבים לסגור - יישארו. משרדי המורשת, ירושלים, החוסן הלאומי, האסטרטגיה, המודיעין והתפוצות ימשיכו לעסוק בשום דבר שמועיל לאזרחי המדינה בתקציבי ענק של מאות מיליונים. והכי חשוב: הג'ובים של המקורבים לא ייפגעו.
על פי ההצעה המקורית של אגף התקציבים, שמתגלה בעת הזאת כחלש וחסר כל השפעה, למרות רצונם הטוב של עובדיו, היה צריך לסגור 10־12 משרדי ממשלה מיותרים, שאיש לא מבין מה תפקידם ותועלתם.
ומה אין בתקציב? אין מאבק ביוקר המחיה, אין רפורמות מבניות משמעותיות, אין הגדלה מסיבית בתקציב התשתיות (יש קיצוץ של 7.5 מיליארד שקל!) ואין קיצוץ בכספים שהולכים לשום מקום.
ואם כל זה לא מספיק אז האוצר מציע גם להעלות את שיעור המע"מ באחוז אחד, ל־18% בשנה הקרובה, ולאגור כך 7 מיליארד שקל מכיסי האזרחים. וכמובן כתוצאה מכל אלה האינפלציה תעלה, ואם מישהו חשב שהפחתות הריבית של בנק ישראל יימשכו בקרוב - טעות בידו.