הממשלה תתכנס היום בשעה 14:00 במשרד רה"מ כדי לדון בתקציב המדינה המתוקן ל־2024. מזכירות הממשלה עידכנה את השרים שעליהם לשריין את כל היום, כולל אופציה שהדיון הרגיש יגלוש עמוק אל תוך הלילה.
האוצר דורש קיצוץ רוחבי של 3% בתקציבי המשרדים ושינוי דרמטי בסדרי העדיפויות של כל משרד, סגירת פרויקטים גדולים וקיצוצים של מיליארדי שקלים. שרים בממשלה אומרים שהדרישות לא הגיוניות ויש סיכוי סביר שהתקציב לא יעבור. משרד האוצר נכנס לבליץ של שיחות עם המשרדים כדי להגיע להסכמות, אבל הפערים אדירים, ובסופו של דבר תידרש התערבות של ראש הממשלה. לדברי אחד השרים "אנחנו באירוע שלא מתכנס לשום דבר. ברור שצריכים לקצץ, אבל יש הבדל בין 3% לבין קיצוץ שימנע מאיתנו יכולת לתפקד". התקציב הגדול והמורכב ביותר הוא של משרד הביטחון, שדורש 220 מיליארד שקל נוספים להתעצמות בארבע שנים. האוצר מתנגד ודורש להקים ועדה שתבחן לעומק את צורכי הביטחון.
1 צפייה בגלריה
yk13757508
yk13757508
(ידיעות אחרונות)
חינוך | "פגיעה בילדי ישראל". שר החינוך יואב קיש הודיע שיתנגד להצעה לקצץ יותר מ־20% בתקציב מערכת החינוך, ללא תוספת לאתגרי המלחמה. מדובר בקיצוץ שיפגע בתקצוב הטיפול בילדים ובנוער בסיכון, בתנועות ובארגוני נוער, במכינות אופק, ביועצות בבתי ספר, בכפרי סטודנטים, בפנימיות ועוד. ממשרד החינוך נמסר: "מדובר בקיצוץ הגדול ביותר מבין משרדי הממשלה. מעבר לקיצוץ אין בתקציב מענה לאתגרי החינוך לילדי המפונים".
רווחה | "פגיעה בחוסן הלאומי". משרד הרווחה נדרש לקיצוץ של 80 מיליון שקל, ובנוסף צפוי קיצוץ של 5% בתקציבי התמיכות הממשלתיות בסכום של 100 מיליון שקל. גורם בכיר במשרד הרווחה אומר: "לא ייתכן שיקצצו בשירותי הרווחה בתקופת מלחמה, רווחה זה חוסן לאומי וביטחון חברתי! השירותים שעלולים להיפגע הם אלימות במשפחה, נוער בסיכון, תקיפות מיניות, התמכרויות, נפגעי טראומה, סיוע לאוכלוסיות בעוני, תמיכות בפעילות פנאי משלבת לאנשים עם מוגבלות ועוד".
תרבות וספורט | "למנוע קריסה". משרד התרבות והספורט עומד בפני קיצוץ של 25% מתקציבו שהם 500 מיליון שקל. שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר כי הוא פועל מול האוצר "למנוע קריסה של עולם התרבות וענפי הספורט בישראל". בין השאר תהיה פגיעה במימון הספריות הציבוריות, ותידחה היוזמה לסבסוד שכר הלימוד של סטודנטים לאמנות ומשחק.
מדע וטכנולוגיה | "מנוע צמיחה". על פי הצעת האוצר, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ייאלץ לקצץ 30% מהתקציב שעומד על 500 מיליון שקל. האוצר דורש לסגור את תפקיד המדענים הראשיים בכל משרדי הממשלה ולהקים קרן אחת שתשקיע במחקרים. המשמעות היא קיצוץ של מאות מיליונים בתקציבי המחקרים, שיביא לפיטורים במשרד המדע. השר אופיר אקוניס: "לא נאפשר לפגוע במדע הישראלי".
חקלאות | "מתקשים לחזור לעבודה". שר החקלאות אבי דיכטר דורש להחריג את משרדו מהקיצוץ הרוחבי בגלל הפגיעה הקשה בחקלאים במלחמה. "'חרבות ברזל' בלמה את צמיחת החקלאות שהובלתי. חקלאים נרצחו, נחטפו, נפצעו, התפנו עם משפחותיהם ורבים מתקשים לחזור לעיסוקם", כתב דיכטר לנתניהו. "לצד דרישתי להחרגת המשרד, הנני מתחייב כי ניכנס מתחת לאלונקה - נקצץ ונתייעל הן בפעילות והן בתקנים, ובלבד שאלה לא יפגעו באופן ישיר בחקלאים".
שלטון מקומי | "מכה אנושה לחברה הערבית". ראשי השלטון המקומי ופורום ה־15 פנו לנתניהו ולסמוטריץ' שבו הזהירו כי "תקציב 2024 מהווה פגיעה אנושה באזרחים וביכולת השלטון המקומי לספק שירותים. הקיצוץ הצפוי פוגע ישירות באוכלוסיות שהכי נזקקות לתמיכה והשקעה". הם הצביעו בין היתר על הקיצוץ של לא פחות מ־600 מיליון שקל בתקציב החברה הערבית והבדואית: "מדובר בקיצוץ בתקציבים שנועדו לטיפול בתחומי החינוך, התעסוקה, הרווחה, פיתוח תשתיות ומיגור תופעת הפשיעה והאלימות במגזר".