שתי ההבטחות העיקריות לצמצום ההוצאות בתקציב המדינה החדש שהובא אתמול לאישור הממשלה – נעדרות מהמסמך הסופי שהוצג לשרים: קיצוץ 2.5 מיליארד שקלים בלבד מההסכמים הקואליציוניים נדחה למועד מאוחר יותר וצפוי עוד להשתנות ואולי אף להצטמצם עוד. סגירת לפחות שישה משרדי ממשלה, שהציע אגף התקציבים, לא נכללת כלל בתוכנית הכלכלית של הממשלה, שתישאר עם 33 משרדי ממשלה ו־38 שרים, מספר שיא בכל הזמנים ועוד בעת מלחמה.
על פי ההצעה הסופית של אגף התקציבים במשרד האוצר שהובאה לשרים בישיבה שהחלה אתמול בשתיים בצהריים ונמשכה לתוך שעות הלילה המאוחרות - יקוצצו מכל משרדי הממשלה 3% מהתקציב, שיעור גבוה לאחר שקוצצו כבר 1.5% מהתקציב רק לפני ימים אחדים. בשיחה ל"ממון" הגדיר נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, את התקציב כ"תקציב צניחה ולא צמיחה". לדברי תומר, "כאשר מגדילים גירעון, צריך במקביל להשקיע במקדמי צמיחה. כאן עושה משרד האוצר בדיוק הפוך ובניגוד למשבר הקורונה בתקציב מפרקים הפעם את מוקדי הצמיחה".
על פי התחזית של משרד האוצר יסתכם הגירעון בתקציב בכ־6.5%, אולם בשל ויתורים שצפויים שרים לדרוש בעת ישיבת הממשלה, תוך איום להצביע נגד התקציב או להימנע, צופה גורם בכיר באוצר שהגירעון יגיע בסופו של דבר לכ־7%.
גירעון בשיעור כה גבוה עלול לקדם הורדת דירוג אשראי של ישראל על ידי חברות הדירוג הבינלאומיות, שחבריהן יגיעו השבוע לישראל ויבחנו מקרוב את מצב המשק הישראלי על רקע המלחמה שנכנסה היום ליומה ה־101. החשש הוא שהחוב של ישראל יגדל תוך חודשים מכ־60% לכ־68%־70% מהתוצר, נתון שיוביל בוודאות לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל.
1 צפייה בגלריה
yk13758555
yk13758555
צילום: מארק ישראל סלם
המשמעות: תהיה עליית ריבית גבוהה עבור הלוואות שתיטול ממשלת ישראל שתגרור גם עליית ריבית לחברות, למגזר העסקי ולמשקי הבית.
חרף התנגדותו הנמרצת של ראש הממשלה בנימין נתניהו להעלאות מסים, כלולה במסמך הסופי הצעת האוצר להעלות ב־1 בינואר 2025 את שיעור המע"מ בישראל ב־1% ל־18%.נגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון אמר בישיבה כי הצעדים אינם מספיקים ויש להעלות את מס ערך מוסף כבר בשנת. העלאה כזאת צפויה להשפיע על עליה של כ־0.6% בשיעור האינפלציה ולמנוע או להאט את הפחתות ריבית.
העלאת המע"מ תגדיל בשנה הבאה בכ־7 מיליארד שקל את הכנסות המדינה ממסים. הפשרה בנושא זה היא שבחודשים נובמבר ודצמבר השנה יתקיים דיון נוסף בין ראש הממשלה ושר האוצר בנושא ויוחלט סופית אם אכן יהיה צורך בהעלאת שיעור מס ערך מוסף בישראל, שהופחת מ־18% ל־17% על ידי שר האוצר לשעבר משה כחלון בשנת 2015.
תקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 יעלה בכ־69 מילארד שקל מעבר לזה שאושר בתקציב הדו־שנתי בחודש מאי האחרון ויסתכם ב־585 מיליארד שקל – תקציב המדינה הגדול אי פעם בישראל. עלות המלחמה המוערכת כעת היא 217 מיליארד שקל, אך היא צפויה לעלות ככל שהמלחמה תתארך וחלילה תורחב גם בזירה הצפונית.