חברת פיתוח הנדל"ן אקסטל מארה"ב, שייסד איש העסקים היהודי־אמריקאי גארי ברנט, דיווחה אתמול כי השלימה את עסקת הנדל"ן לרכישת אדמות הפטריארכיה היוונית האורתודוקסית בירושלים בהיקף של 750 מיליון שקל.
עסקת הענק, הנחשבת לגדולה ביותר בבירה ב־100 שנים האחרונות, נחתמה לפני כשנה בינואר 2023 עם קבוצת ניות קוממיות. הקרקעות, המשתרעות על פני שטח של כ־520 דונם, כוללות כ־1,000 יחידות דיור בנויות בשכונות רחביה, טלביה וניות בעיר, וכן בתי מלון מוכרים כגון מלון ענבל, מלון פרימה ומלון דן פנורמה, מבני ציבור כגון חלק מבית הכנסת הגדול ומוזיאון ישראל, שטחים פתוחים ויותר מ־12 מגרשים לפיתוח.
שווי עסקת הענק מתבסס על פוטנציאל פיתוח המגרשים בשטח הקרקעות.

88% מתאגידי ההייטק: נמשיך להשקיע בישראל

למרות המלחמה: 88% מתאגידי ההייטק הרב־לאומיים הפעילים בארץ מבטיחים לשמר או להרחיב את השקעותיהם בישראל. כך עולה מדוח 2023 של ארגון "סטארט־אפ ניישן סנטרל" (SNC), העוסק בחיבור ארגונים וחברות מהעולם לחדשנות הישראלית.
לעומת זאת, מסקר שנערך בקרב משקיעים הפעילים בארץ עולה, כי 52% צופים ירידה בהשקעות ב־2024. זאת למרות שרובם (60%) מצפים כי ששיעור המיזוגים והרכישות דווקא יגדל או יישאר יציב. עוד עולה מהדוח, כי היקף כלל הגיוסים בהייטק בשנת 2023 מגיע לכ־10 מיליארד דולר.
ניכרת גם התגברות משמעותית של השתתפות משקיעים זרים בסבבי גיוס, והמימון הציבורי, שהתכווץ אמנם לסכום של 1.9 מיליארד דולר, נותר יחסית חזק.
הרכישות והמיזוגים בהייטק צנחו ב־2023 ב־25% ביחס לשנה שעברה, אך ברבעון הרביעי נרשמה התאוששות עם אקזיטים בהיקף של כמיליארד דולר. תחום הסייבר בולט במיוחד באקזיטים בהיקף של 2.8 מיליארד דולר.