אחרי שחשפנו בסדרת כתבות ב"ממון" את מצוקת נשות המילואימניקים שהגיעה עד לדיונים בכנסת, ובעקבות החשיפה שלנו אף זכתה לתיקוני צו השעה בחוק, קבלנו פניות מציבור נשים שהתיקונים הללו לא כוללים אותן – ואלה הן הנשים לשעבר של חיילי המילואים.
לפי נתוני הביטוח הלאומי, בישראל יש היום 4,730 בנות זוג לשעבר של מילואימניקים, אבל מתברר שהוראת השעה שנכנסה לתוקף במהלך המלחמה בסוף נובמבר, מתייחסת אליהן באופן מפלה, וזאת למרות שבדיוק כמו מי שנשואות למילואימניקים, גם הנשים לשעבר נשארו בעורף לטפל באופן בלעדי בילדים ומחזיקות על כתפיהן את שגרת המשפחה בשעת החירום הזו.
אז מדוע המדינה לא מעניקה להן זכויות שוות? "נכון שבהוראת השעה שנכנסה לתוקף במהלך המלחמה המדינה דאגה לספק הגנה מפיטורים גם לנשים שהן גרושות של מילואימניקים, ואנחנו מברכות על זה. אבל לא ברור לנו מדוע אותה התייחסות לא קיבלה ביטוי גם בהעברה של כספי המענקים ובזכאויות של קרן הסיוע ישירות לחשבונות הבנק של הנשים, בלי לעבור דרך חשבון הבנק של הגרוש", אומרת עורכת הדין שבות רענן, שאחראית על תחום מיצוי זכויות בפורום נשות המילואימניקים שקם בעקבות המלחמה.
"הגרושות של המילואימניקים לא יכולות להיות תלויות בזמינות או בטוב הלב של הגרוש כדי לכלכל את הילדים ולכן מאוד חשוב שהכספים ייכנסו אליהן באופן ישיר לחשבון ושהן לא יצטרכו לרדוף אחרי הכסף. היו כבר מילואימניקים גרושים שאמרו לאמהות של הילדים שלהם, 'זה מענקים שמגיעים לי כלוחם, עזבי אותי', וניתקו את הטלפון, אבל זה לא מענקים שלך. זה מענקים לקיום של הבית והילדים", אומרת עו"ד רענן.
שקמה ויסמן, אמא לאיתן בן ה־8, גרה במודיעין, הגרוש שלה, אבא של איתן מגויס מ־7 באוקטובר, "והוא לא בגל המשוחררים עכשיו. מאז הוא הצליח לראות את איתן 6 פעמים, מה שאומר ש־90 יום הילד איתי. מדברים הרבה על נשים של מילואימניקים אבל יש פה גרושות שאין להן שום עזרה מהמשפחה של האבא, זה את ומה שהמשפחה שלך יכולה לעזור לך. אין לך צד נוסף לגיבוי. את כל הזמן עם הילד, מאכילה את הילד, ההוצאות עולות, אז בנוסף שכחו את הגרושות גם בעניין קבלת המענקים? הרי זה מענק שמיועד עבורי, כי גם ההכנסה שלי נפגעה, אז למה לא מאפשרים למענק להיכנס ישר לחשבון שלי? יש מענק ספציפי שהמילואימניקים מקבלים לתמיכה בבית. אני הבית", אומרת ויסמן.
"כשהתקשרתי למוקד הסיוע באתר שבו אנחנו ממלאות את הטפסים של המענקים, ענתה לי מישהי צעירה, אולי חיילת, ואמרה 'הכסף נכנס לחשבון שלו כי ככה הוחלט, אבל מה הבעיה, לכי לגרוש בסוף החודש תבקשי ממנו את הכסף'. זו הזיה. מה אני יכולה להסביר למי שעונה לי ככה?" שואלת ויסמן.
סוגיה נוספת שמפלה את הנשים לשעבר של אנשי המילואים היא הזכאות ל"שעת מילואים". המדובר בהיתר לצאת מהעבודה שעה לפני הזמן כדי לטפל בילדים, וכיום רק נשים שנשואות למילואימניקים מקבלות אותה. עו"ד רענן: "הן לא מקבלות את שעת המילואים כשהגרוש מגויס וזו אפליה לא לגיטימית וחייבים לתקן אותה אתמול".