'עם ישראל חי' הוא לא רק סלוגן די נדרש בימים האלה, כזה שמסיים נאומים או מתחיל אותם. בתום מאה ימי מלחמה, השיר של איל גולן בשם זה הוא גם הלהיט המושמע ביותר ברדיו הישראלי. כך עולה מבדיקת '7 לילות' על בסיס נתוני אקו"ם מאז 7 באוקטובר, שהתקבלו מדיווחים של תחנות הרדיו בישראל.
השיר 'עם ישראל חי' נכתב על ידי אבי אוחיון ואופיר כהן והפך להיט גדול כבר ביום שבו יצא, 19 באוקטובר. חודש לפתיחת המלחמה הוא דורג שני, אחרי 'מולדת' של חנן בן ארי, שגם הפך להיט במהירות. בתום מאה ימי מלחמה, 'עם ישראל חי' החזיק מעמד בצמרת ועלה למקום הראשון. במקום השני מדורג 'לצאת מדיכאון' של יגל אושרי, שזינק מהמקום העשירי בתום החודש הראשון - וכנראה מדייק את התחושה הרווחת בישראל מאז 7 באוקטובר. בן ארי ממוקם שלישי עם 'מולדת', גם הוא עדיין להיט גדול ויציב.
1 צפייה בגלריה
אריק איינשטיין ז״ל, שלמה ארצי, שרית חדד, חנן בן ארי, יגל אושרי, אייל גולן
אריק איינשטיין ז״ל, שלמה ארצי, שרית חדד, חנן בן ארי, יגל אושרי, אייל גולן
אריק איינשטיין ז״ל, שלמה ארצי, שרית חדד, חנן בן ארי, יגל אושרי, אייל גולן
(צילומים: גבריאל בהרליה , אלעד גרשגורן, יונתן בלום, עדי אורני, גיא כושי ויריב פיין, יח"צ)
אברהם טל ודויד ברוזה חברו לשיתוף פעולה מעניין שהוליד להיט גדול ב־20 בנובמבר, 'שמע ישראל', במקום הרביעי. את החמישייה סוגר השיר של אודיה ואיזי, 'חורף 23'.
ואם בחודש הראשון נזקק הרדיו הישראלי להשלים את שירי הגבורה עם המנוני עבר פה ושם, בתום מאה ימים כבר הוקלטו מספיק שירים חדשים, כמובן ברוח התקופה, כדי לתפוס את המקום בדירוג המושמעים ביותר. נתון אחד התקבע עוד יותר: הפופ הישראלי כמעט שלא קיים ברדיו, ולצידו הודחו גם שירי המסיבות וההרמות. כך קרה שאמנים אהובים מאוד כמו עומר אדם או נועה קירל לא נמצאים ברשימת 20 השירים המושמעים, מתחם מוכר להם בימים רגילים. עומר אדם בכל זאת הגיע לעשירייה הראשונה של האמנים המושמעים, בזכות לא מעט בלדות שהקליט לאורך הקריירה.
ברשימת האמנים המושמעים הסיפור כבר לגמרי אחר ותלוי בעומק הרפרטואר, בוודאי בשירים המתאימים לימי המלחמה, השכול והכאב. הרדיו הישראלי הולך למוכר, לישן, לקונצנזואלי והאיקוני. אריק איינשטיין ז"ל עדיין בראש הדירוג, שלמה ארצי עדיין במקום השני. גם איל גולן בשלישי, רייכל שברביעי ושרית חדד שבמקום החמישי מחזיקים בארסנל הדרוש כעת.
מצב הזמרות? עדיין במיעוט. רק אחת מתוך עשרת האמנים המושמעים היא אישה, כאמור חדד. בעשירייה השנייה מדורגות יהודית רביץ (13), גלי עטרי (16) וריטה (19), שלושתן כמובן מחזיקות ברפרטואר עצום של להיטים המתכתבים עם מה שקורה בישראל מאז 7 באוקטובר.
המלחמה מוצאת את הרדיו נוטה בבירור לטובת המוזיקה הישראלית. 71 אחוז מההשמעות היו של שירים ישראליים, לעומת 29 אחוז מזמן אוויר שהוקצה לשוק הבינלאומי. הרדיו האזורי אף העמיד 72 אחוז לטובת השירים הישראלים, לעומת 69 שהקצה הרדיו הארצי, תחנות גלי צה"ל וכאן. זו בסך הכל תמונה טובה ליצירה הישראלית במלחמה, שאותה מוביל בדירוג אבי אוחיון, הן ככותב והן כמלחין, ביטוי מרשים לחשיבותו היום, יחד עם השיר המושמע של המלחמה. אחרי אוחיון מדורג אהוד מנור ז"ל במקום השני בכותבים המושמעים ביותר ברדיו, ובחמישייה גם רייכל, ארצי ושלום חנוך. במקום השני ברשימת המלחינים נמצא חנוך, כשאחריו רייכל, ארצי ונעמי שמר ז"ל.
עידן עמדי מתאושש בימים אלה מפציעה קשה בעזה והרדיו כיבד באופן הולם. השיר המושמע ביותר של עמדי במלחמה הוא לאו דווקא 'כאב של לוחמים', אלא 'חלק מהזמן' ואחריו קאבר לזוהר ארגוב, 'הפרח בגני'. שיר האודישנים שכתב עמדי ובזכותו פרץ, מדורג שלישי. אחריו 'מקום לשנינו' עם מאלו ו'נגמר', למרות שהסוף של כל המערכה הזו נראה רחוק מאוד.
השירים המושמעים מתחילת המלחמה 1. עם ישראל חי | אייל גולן 2. לצאת מדיכאון | יגל אושרי 3. מולדת | חנן בן ארי 4. שמע ישראל | דוד ברוזה ואברהם טל 5. חורף 23 | אודיה אזולאי ואיזי 6. הבלדה למחכות | נרקיס 7. 7.10.23 תרקדי | אושר כהן 8. תחזור | הפרויקט של עידן רייכל 9. אחינו כל בית ישראל | ליאור נרקיס 10. יהיה טוב | יסמין מועלם
האמנים המושמעים מתחילת מלחמה 1. אריק איינשטיין ז"ל 2. שלמה ארצי 3. איל גולן 4. עידן רייכל 5. שרית חדד 6. שלומי שבת 7. בועז שרעבי 8. חנן בן ארי 9. עדן חסון 10. עומר אדם