חברת דואר ישראל ייקרה משלוח חבילות לחו"ל, בלי להודיע לצרכנים ששולחים חבילות דרך האתר שלה ומבלי שחלק מהעובדים יידע על ההתייקרות.
לקוח של הדואר, קמעונאי שמוכר פריטים באתרים בחו"ל ושולח אותם מהארץ לארה"ב ולאירופה, סיפר כיצד גילה להפתעתו על ההתייקרות. "אני מוכר באמזון ובאתרים נוספים, לכן אני שולח מדי יום בין 10 ל־15 חבילות לחו"ל. השירות הדיגיטלי זול יותר מהשירות באשנב ואני שולח הרבה חבילות. אתמול המחיר למשלוח שלי לארה"ב היה 10.90 שקל לעד 100 גרם לארה"ב והיום פתאום 13.70 שקל, התייקרות של 25%, באשנב ובאתר. עד 250 גרם עלה 26 שקל עכשיו 30 שקל, התייקרות של 15%. מ־250 גרם עד 500 גרם עלה 36 שקל וכעת 39 שקל, התייקרות של 11%. מדינות אירופה התייקרו בסדר גודל דומה".
1 צפייה בגלריה
yk13762271
yk13762271
(צילום: טל אזולאי)
לדברי הקמעונאי, "לנציגי השירות הטלפוני בדואר לא היה מושג. הלכתי לסניף וגם הפקיד שם לא ידע על ההתייקרות. הוא בדק במחשב וראה שאכן התעריפים עודכנו. אין הודעה באתר של הדואר, אין מודעות בסניפים, הכל בשושו, פשוט מחטף".
ההתייקרות היא כרגע רק במחירוני משלוח חבילות לחו"ל. ואכן קובץ התעריפים שנמצא באתר הדואר ומציג את מחיריו המפוקחים ל־2023 לא מראה את ההתייקרות שכבר נכנסה לתוקף. בדואר לא עידכנו את קובץ התעריפים באתר נכון לעת כתיבת הכתבה (בדואר מסרו: "זאת תקלה").
כבר לפני כשנה, חברת דואר ישראל העלתה מחירים של שירותים בתוך הארץ וגם של משלוח חבילות לחו"ל בעד 27%. החברה גם ייקרה בולים, מכתב רשום ואת שירות דואר 24 בעד 85%. בהמשך, ייקרה גם את שירותי בנק הדואר והנהיגה לראשונה עמלת תשלום חשבונות (ארנונה, חשמל) בשובר של 2 שקלים, דמי ניהול חודשיים של 4.5 שקלים. עוד ייקרה הפקדות (ל־5.3 שקלים) ומשיכת מזומן באשנב הדואר (ל־6 שקלים).
נטען כי בדיגיטל המחירים נמוכים יותר, כדי לעודד לקוחות לבצע פעולות שם. חלק גדול מלקוחות בנק הדואר הם מאוכלוסיות הזכאות להנחת חשבון נתמך קצבאות וחברת הדואר גובה מהם מחיר מלא בעת ביצוע הפעולה, אך מעבירה להם זיכוי אוטומטי לחשבון בסוף החודש. ב־1 בפברואר 2024 החברה צפויה לייקר שוב את שירותי בנק הדואר.
מדואר ישראל נמסר: "בשנה האחרונה חלה התייקרות בשרשרות האספקה הבינלאומיות. תעריפי משלוח חבילות לחו"ל נקבעים לפי קטגוריות מגוונות של משקלים ויעדים בעולם, והתעריפים בדואר יעלו בממוצע ב־17%. בדומה לשירותים נוספים, ניתן תעריף מוזל להכנת החבילה למשלוח מראש באינטרנט".
לשאלה מדוע העובדים לא הכירו את ההתייקרויות, ענו שם: "יש הודעה בכל סניף והעובדים תודרכו. יש שינויים מדי פעם במחירים. המחירונים פומביים, שום דבר לא בסתר".