1 הוא חזר

ל־15 אלף האוהדים הצהובים והאדומים שהגיעו אתמול לבלומפילד לא היה רגע אחד לנשום. ולא רק בגלל עשן האבוקות שכיסה את הדשא – האוהדים קיבלו חוויית כדורגל אמיתית, עם אחת המחציות הגדולות בתולדות הדרבי התל־אביבי. אבל עם כל הכבוד לקאמבק המרשים של הפועל ת"א שחזרה מ־2:0 ל־2:2 עוד לפני הירידה להפסקה, מכבי ת"א שוב הייתה גדולה על היריבה העירונית בדרך ל־2:4 ענק.
2 צפייה בגלריה
yk13764314
yk13764314
(צילום: עוז מועלם)
מכבי אותתה מהפתיחה שהיא באה לטרוף בדיוק כמו במפגש הקודם שנגמר ב־0:5 משפיל. ערן זהבי, שלא כבש שישה משחקים רצופים, עלה עם אש בעיניים, כמו בכל פעם שהוא רואה אדום. דקה וחצי הספיקה לו כדי להתחיל מהלך עם מסירה לגבי קניקובסקי, שהשאיר באמנות לדור תורג'מן – והחלוץ בן ה־20 הקפיץ את אוהדי מכבי ת"א. ואז החל המופע הפירוטכני שעצר את המשחק, אבל ממש לא את הצהובים, שהמשיכו להגביר קצב אחרי החזרה למגרש. בדקה ה־20 ההגנה המבוהלת של בורחה למה איבדה את עצמה לדעת, ומכל הבלגן הזה תורג'מן עשה את השני שלו עם שער קליל.
באותם רגעים, לא בטוח שאוהדי מכבי היו מסתפקים בשחזור הדרבי הקודם – הם כבר פינטזו על תוצאה היסטורית. אבל איכשהו, מהמקום הכי נמוך שאפשר, שחקני הפועל ת"א נזכרו שהם לובשים סמל של מועדון מפואר, והתחילו לשחק כדורגל – ועל הכבוד. ואז קיבלנו תזכורות שגם ההגנה של רובי קין היא לא משהו להתפאר בו, כשאלן אוז'בולט ואליאן רוחנא התמסרו עם הראש ברחבה, והאחרון נגח לרשת (32).
2 צפייה בגלריה
yk13764537
yk13764537
צילום: עוז מועלם
טל ארצ'ל, עם פצצה מ־18 לחיבורים, סגר שש דקות בגן עדן עבור האדומים שקיבלו תיאבון והחלו לשלוח יותר שחקנים קדימה, אבל שכחו שזהבי אורב בצד השני ורק מחכה לשטחים פנויים. בדקה ה־42 הפיו־פיו חזר באופן רשמי: קניקובסקי, שוב בתפקיד השף, מצא את הסקורר ששבר את הנאחס בדיוק בזמן ובמקום הנכון מבחינתו – בדרך חזרה למלכות השערים. וזה לא נגמר מבחינתו.
מכבי ת"א לא הורידה את הרגל מהגז במחצית השנייה והיה כמעט ברור שהרביעי יגיע. ארצ'ל קילקל לעצמו כשתפס את אנריק סאבוריט ברחבה בדקה ה־64, ועוד לפני שזהבי ניגש לבעוט את הפנדל השחקנים כבר היו בדרך לעיגול האמצע. מספר 7 אפילו לא מיצמץ בדרך ל־11 שלו העונה. (נדב צנציפר)

2 בצעדי רדיפה

אחרי שצימצמה את הפער ממכבי חיפה מעשר נקודות לשלוש תוך שבוע, הייתה אתמול למכבי חיפה חצי שעה של משחק בסכנין כדי להלחיץ עוד יותר את המוליכה. זה הצליח לה חלקית. ענאן חלאילי כבש לזכותה שער מוקדם כך שבאותן דקות, עד שהתחיל הדרבי, מכבי חיפה הקדימה את מכבי ת"א בטבלה. איך זה נגמר כולם יודעים, והפער בפסגה נשמר.
הירוקים, ששיחקו הפעם בלבן, המשיכו ביכולת המרשימה שלהם בתקופה האחרונה ורשמו ניצחון (0:3) רביעי ברציפות למרות שלרשימת החיסורים נכנסו אתמול ליאור רפאלוב המוצהב ומחמוד ג'אבר הפצוע. סכנין הפסידה לראשונה אחרי ארבעה משחקים, אבל שני האחרונים היו שיעמומונים שהסתיימו ב־0:0.
חלאילי ניצל כבר בדקה השביעית טעות קשה של השוער מוחמד אבו־ניל, שפיספס כדור ארוך של לורנצו שימיץ', וכבש בקלילות מול שער חשוף אך לא חגג מאחר שמשפחתו מסכנין. צמד מהיר של דין דוד במחצית השנייה (56 ו־63) סגר את הסיפור, ומכבי חיפה שלחה מסר ברור: אנחנו לא מוותרים על אליפות רביעית ברציפות. (שמעון אלבז)

3 יריבה בהזמנה

מסתבר שבית"ר ירושלים היא יופי של יריבה להתאושש על חשבונה עבור בני־ריינה. אחרי רצף של שישה משחקים ללא ניצחון הגיעה הקבוצה של שרון מימר לטדי, ניצחה את בית"ר 1:2 ודילגה אל המקום החמישי. ביקשתם להיט מרענן? קיבלתם את ריינה. וכן, היא ניצחה בדיוק באותה תוצאה מהמפגש עם הירושלמים בסיבוב הראשון.
הגול הראשון הגיע בדקה ה־30 כשבלם בית"ר אורי דהן איבד את הכדור ללואי חלף, והשוער מיגל סילבה שניסה להרחיק בעט ישירות על חלוץ ריינה שהבקיע. לא ברור מה עובר לאחרונה על ההגנה של יוסי אבוקסיס. מאמן בית"ר ביצע חילוף כפול אחרי ההפסקה כשגרגורי מורוזוב ויובל אשכנזי יצאו לטובת דן עזריה וטימוטי מוזי. זה השתלם כבר בדקה ה־47 כשעדי יונה מצא את מוזי שבעט נהדר פנימה, 1:1. הקהל בטדי ניסה להמריץ את השחקנים בצהוב, אבל דווקא ריינה שיחקה חכם וסגרה סיפור (66): בסיומה של התקפת מעבר שלח המחליף שלומי אזולאי כדור למארק קוסטה שכבש את ה־1:2 עבור האורחת. עם כזה מאזן, בית"ר תעדיף שלא לפגוש יותר העונה את ריינה. (שלומי אהרוני)

4 אל־אל אזקיאל

זה היה משחק חובה עבור שתי הקבוצות שתקועות בתחתית, ובסופו רק אחת עמדה במשימה – מ.ס אשדוד, שרשמה ניצחון (1:2) ראשון אחרי שבעה מחזורים. מכבי פ"ת נותרה תקועה על תשעה הפסדים וניצחון בודד בעשרת המחזורים האחרונים, כשגם רן קוז'וך לא מצליח בינתיים להוציא את העגלה מהבוץ.
אשדוד פתחה טוב יותר והייתה קרובה לעלות ליתרון, אלא שבהמשך המשחק התאזן ופ"ת כבשה ראשונה מפנדל של מוחמד הינדי (29) אחרי נגיעת יד של גיל כהן ברחבה. המארחים המשיכו ללחוץ, אבל המחצית השנייה הייתה סיפור שונה. החילופים של אלי לוי העירו את אשדוד ובדקה ה־50 החלוץ החדש שלה, אזקיאל הנטי, ניצל טעות קשה של הינדי כדי להשוות.
כאן התחילו העצבים של שחקני פ"ת להתרופף: עידן טוקלומטי (63) התעמת עם אוהדי קבוצתו אחרי שהוחלף והורחק, ואחר כך גדעון אקאווה קיבל שני צהובים ואדום תוך ארבע דקות מרגע כניסתו כמחליף. מחליף אחר, אלעד שחף, ניצל את המצב כדי להבקיע שער ניצחון דרמטי בדקה ה־97.
אלי לוי, שמעמדו התחיל להתערער בעקבות התוצאות החלשות, יכול לנשום קצת לרווחה, אבל כבר בשבת ממתינה לו משימה חשובה בדמות חדרה, שמקדימה אותו בטבלה ותגיע עם מאמן חדש. קוז'וך ומכבי פ"ת ייצאו לסכנין, ורק ניצחון יכול לבוא בחשבון מבחינתם. (לירן ביטון)

שלישי שמפוטר: ניסו אביטן

זה היה באוויר: יממה לאחר ההפסד 2:0 להפועל חיפה, החמישי ברציפות של הפועל חדרה ששקועה מתחת לקו האדום, הודיעה הקבוצה על פיטוריו של ניסו אביטן. הוא המאמן הרביעי בליגת העל שמסיים את עבודתו והשלישי שמפוטר אחרי רן קוז'וך ובני לם. חיים סילבס עשוי להחליפו.
החלוץ תומר חמד (36) נפרד רשמית מהפועל באר־שבע ועשוי לחזור לקבוצה שבה החל את הקריירה, מכבי חיפה. הוא רשם העונה שתי הופעות בלבד, במהלכן שיחק 33 דקות.
מי שחוזר לבאר־שבע הוא המגן אור דדיה (26), שהושאל בקיץ האחרון לאברדין הסקוטית אבל לא שיחק בשורותיה אפילו דקה. לקבוצה הצטרף גם הבלם היהודי־ארגנטינאי מקסימו לוי (27). (שמעון אלבז, לירון ביטון)