גם לפני שהפך לאחד מסמלי המלחמה לאחר מותו הנורא של בנו בעזה, השר גדי איזנקוט לא היה איש של מילים וגם לא של רגשות פומביים. כרמטכ"ל אפשר היה להבחין גם מהחלל בסבל שלו כשנאלץ לנאום מתוקף התפקיד. כפוליטיקאי, איזנקוט כבר נאלץ לשחרר מעט את הרסן, אבל הוא עצמו נותר עצור ומאופק. לשמוע אותו מזהיר מפני האסון המתקרב הייתה חובה אזרחית, אבל ממש לא חוויה טלוויזיונית.
בפרומואים לראיון אמש ב"עובדה" – מההישגים המרשימים בעונת המלחמה של התוכנית – איזנקוט לא דיבר, אבל זה לא משום שלא היה לו מה להגיד. כפי שאילנה דיין ציינה בפתיח, פשוט לא היה בכך שום טעם. פניו המזוקנות, ההבעה הקודרת, הצער שליווה כל פריים המחישו כל מה שיש לומר: פטריוט ישראלי שהתריע שוב ושוב שהחורף מגיע, מזנק למוקד קבלת ההחלטות כשזה קורה ושם נוחתת עליו הבשורה הכי מרה שאפשר לקבל. מה הוא כבר צריך להגיד כדי שמישהו ישתכנע שזה מעניין?
אבל אז, כשכבר לא ניתן היה לראות אותו יותר פוסע מול הים בלי להשתנק, הגיע פרומו עוד יותר עוצמתי: מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה, שמהופעה להופעה מחזק את הסיסמאות החלולות והמחוות המאולצות עם מיטב הלהיטים מלפני 7 באוקטובר, לרבות ההתנגחות הבכיינית בתקשורת. "ניכר שראש הממשלה מגיע לשם טעון, מגיע לשם לעימות", סיכם יאיר שרקי בחדשות קשת והסביר שמהצד העיתונאי, "האווירה לא הייתה אווירה של עימות, הייתה אווירה של שאלות מכובדות". למרות שנכח במקום, לא בטוח שההתרשמות של שרקי מדויקת, כפי שהוכיחה למשל ההתנסחות והטון הלא מכובדים של דנה ירקצי, נציגת השידור הציבורי. אבל כשנתניהו אמר לספי עובדיה – סליחה, "אפי" – שהוא ישמח לשמוע את "מונולוג הטעויות" שלו לפני שיפרט היכן הוא שגה, היה די ברור באיזו מלחמה ראש הממשלה טרוד.
דווקא בשל כך, לא ניתן להכיל את הפער בין נתניהו לאיזנקוט. זה לא שאין לאיזנקוט חטאים להכות עליהם, גם אם דיין התעכבה רק על חלקם ובאופן מתון. אלא שבשיחות על הנושאים הבוערים עכשיו, ממניעת המלחמה בצפון ועד להתעקשות על ההסכם להשבת חלק מהחטופים והחטופות, קשה להבין מה נתניהו רצה להשיג בהופעה כה זחוחה ותגרנית, שבמקום להאפיל על איזנקוט רק הציבה אותו באופסייד של קילומטר.
ואולי נתניהו יודע שזה לא משנה: גם אחרי מופע מטריד, עוכר שלווה ושובר לב של הוצאת קיטור, איזנקוט עדיין שם, כחלק ממנהיגות שלדבריו לא אומרת לציבור את האמת. לא סתם הפכו ב"עובדה" את "הקו האדום" של איזנקוט לברייק זהב בריאליטי, 30 שניות ותגלו. והוא נתן אותו, בכלליות, אבל גם בסוף הראיון איזנקוט נותר מיוסר וקרוע בין מי שרואים בו שומר סף לאלה שרואים בו שומר ראש.