חברת דירוג האשראי הבינלאומית הגדולה מוד'יס מתכוונת להוריד בזמן הקרוב את דירוג האשראי של ישראל, כך מתרשמים בכירים במשק שנפגשו עם נציגי החברה. המשמעות העיקרית תהיה ייקור הריבית בהלוואות בעולם לממשלת ישראל, לחברות הישראליות ולמשקי הבית. הריבית על ההלוואות זינקה כבר לאחרונה משיעור של פחות מ־5.5% ערב המלחמה לסביבות של 7% לאחרונה. למעשה התחשבו גורמים בינלאומיים בכך כבר באפשרות שדירוג האשראי של ישראל יופחת רשמית בקרוב.
לפי הערכה, החברה צפויה לפרסם בקרוב דוח מיוחד ושלילי שיכלול ביקורת על אופן טיפול הממשלה בגירעון הגדול מאוד בתקציב המדינה וחשש מגידול החוב של ישראל מכ־60% לכ־68% מהתוצר בתוך זמן קצר, בשל הפעולות הבלתי מספיקות של ממשלת ישראל לצמצום הגירעון ובשל דאגה מיציאה משמעותית של חברות מובילות מפעילות בישראל.
בימים האחרונים נועדו בכירי חברת מוד'יס עם בכירי המשק הישראלי ובדקו את יציבות המשק בעת מלחמה. הכלכלנים התרשמו שאין אמנם חשש ליציבות הכלכלה הישראלית בעת הקרובה אולם הפנימו שקיימת בעיה קשה של אי־טיפול נכון ומספיק של הממשלה בגירעון שיגדל ל־6.6% השנה ובפעולות שנעשו לצמצום הנזק למשק מעלות המלחמה שמגיעה כבר לפי דיווחים של בנק ישראל ל־255 מיליארד שקל, המהווים כמעט מחצית מתקציב מדינת ישראל לכל שנת 2024, שיעמוד לפי החלטת הממשלה מהשבוע האחרון על 582 מיליארד שקל, הגדול בתולדות המדינה.
כלכלני חברת מוד'יס צפויים לכתוב בדוח שיפורסם בתוך ימים כי הם מודאגים במיוחד ממספר תמורות במשק הישראלי:
• הממשלה לא קיצצה חלק מתקציב הוצאותיה במקומות הנכונים והעבירה כספים לגורמים שלא מייצרים צמיחה עתידית במשק.
• הממשלה נמנעה מהעלאות מסים להקטנת הגירעון, מהלך שהיה צריך להתבצע (גם לפי בנק ישראל) כבר השנה.
• קיים חשש מיציאת חברות ישראליות ובינלאומיות מפעילות בישראל. * כלכלני החברה מזהירים מיציאת יזמים ישראלים לארצות אחרות.
• המשבר בענף ההייטק בישראל מדאיג במיוחד, משום שהוא מקטרי הצמיחה במשק הישראלי. אין רואים כרגע בחברה שיפור במצב בשנה הנוכחית.
• הכלכלנים מודאגים מהאפשרות של התמשכות המלחמה.
כפי שנודע, כלכלני מוד'יס השהו עד כה את החלטתם להוריד את דירוג האשראי של ישראל, כדי לבחון את צעדי הממשלה במקביל להתפתחות המלחמה, אולם בעקבות אישור התקציב המאכזב בחלק מצעדיו, לדעתם, לא יהיה מנוס כנראה מהורדת הדירוג הגבוה של ישראל, העומד כעת על A1. חברת מוד'יס מחזיקה כיום בכ־40% ממעקבי דירוגי האשראי בעולם ונחשבת לאחת משתי חברות הדירוג הגדולות בעולם.
ב־19 באוקטובר, 12 ימים לאחר פרוץ המלחמה, פירסמה מוד'יס דוח ובו העמידה את המשק הישראלי תחת "מעקב הורדת דירוג", אך נמנעה אז מלהוריד את הדירוג בשל המצב בישראל עם פריצתה הפתאומית של המלחמה. במקביל לבדיקת מצב המשק על ידי חברת מוד'יס החלה בימים האחרונים פעילות דומה של בדיקת מצב המשק הישראלי ופעולות הממשלה על ידי שתי חברות הדירוג הגדולות האחרות בעולם, סטנדרד אנד פור ופיץ' (הקטנה מבין השלוש), שצפויות גם הן לפרסם דוחות על כלכלת ישראל בעת הקרובה.