מצוקת העסקים הקטנים מחריפה: הביקוש של עסקים קטנים להלוואות של "עוגן" - גוף האשראי החברתי שמעניק הלוואות מסובסדות, זינק מתחילת המלחמה. מדובר בעיקר בענפי הקמעונאות, הבנייה - קבלנים קטנים, המזון והמסעדות.
עוגן הוא גוף פיננסי חברתי ללא כוונת רווח, המעניק הלוואות ללא ריבית למשקי בית והלוואות בריבית מסובסדת לעסקים קטנים ולעמותות (מלכ"רים) שצורכי האשראי שלהם אינם מקבלים מענה במערכת הבנקאית.
1 צפייה בגלריה
yk13772870
yk13772870
(שגיא בלשה, מנכ"ל עוגן)
עם פרוץ המלחמה בחודש אוקטובר השיק עוגן תוכנית חירום פיננסית למתן סיוע לאומי רחב היקף - "עוגן לכל ישראלי". בעקבות כך התקבלו אלפי בקשות להלוואות חירום בסכום כולל של יותר מ־340 מיליון שקל, מתוכן בקשות בסכום 290 מיליון שקל מעסקים קטנים.
מאז פרוץ המלחמה 1,161 עסקים קטנים מכל המדינה הגישו בקשות להלוואה - עלייה של 290% בהשוואה ל־298 בקשות של עסקים קטנים ברבעון שלפני המלחמה (יולי עד ספטמבר). מאות עסקים כבר קיבלו הלוואות בהיקף של יותר מ־40 מיליון שקל ועוד מאות בקשות בתהליך אישור.
שגיא בלשה, מנכ"ל עוגן: "מאז 7 באוקטובר אנו חווים צונאמי של פניות של אנשים ועסקים במצוקה שזועקים לקבלת הלוואות. המשבר הנוכחי יכול להיות הזדמנות לבנות תקציב עם סדרי עדיפויות חדשים ורפורמות מבניות. לצערנו, התקציב רק יעמיק את הפערים הכלכליים".
גם משקי הבית נקלעו למצוקה כלכלית. מפרוץ המלחמה קיבלו 3,300 אזרחים יחידים הלוואות חירום של עוגן ללא ריבית, בהיקף כולל של 21 מיליון שקל