בהצעת התקציב המתוקן ל־2024 שאושרה בממשלה, אך עדיין טעונה את אישור הכנסת, נכללה גם הצעת החוק שיזם האוצר לפיה יוגדל המס על כל מוצרי עישון ב־20%-10%, וגם יבוטל הפטור ממסי יבוא על סיגריות ומוצרי עישון אחרים בחנויות הדיוטי פרי וביבוא אישי מחו"ל. ביום ראשון פורסמו תזכירי החוק שיאפשרו את העלאות המס, שצפויים להכניס כ־450 מיליון שקל לקופת המדינה ב־2024. הצווים פתוחים להערות הציבור עד יום ראשון הקרוב.
לפי תזכירי החוק, מוצרי העישון שמס הקנייה שלהם יעלה כוללים: טבק מעובד ולא מעובד, סיגריות, סיגרלות (סיגרים קטנים), טבק לאידוי, ומכשירים לחימום טבק. בנוסף, יבוטל כאמור הפטור הקיים ממס קנייה על הכנסת מוצרי עישון שונים לישראל על ידי ישראלים הנכנסים לארץ במעברי הגבול השונים, לרבות סיגריות, טבק וסיגריות אלקטרוניות.
בחנויות הדיוטי פרי נמכר נתח משמעותי מהסיגריות הנצרכות בישראל, הודות לפערי המחירים הגדולים לטובתן לעומת החנויות בישראל. כעת מוצע לבטל את הפטור ממסי יבוא (לא את הפטור ממע"מ), מה שיקטין את פערי המחיר ויהפוך את הרכישה בדיוטי פרי לפחות אטרקטיבית. בעבר נעשו ניסיונות לבטל את המס אך הייתה התנגדות לכך.
המטרה במסים אלה היא כמובן הגדלת הכנסות המדינה והקטנת הגירעון אך לצד זאת גם המלחמה בעישון שכמובן מזיק לבריאות. לפי תזכירי החוק, שיעור המעשנים בישראל בקרב בני 21 ומעלה, נכון לשנת 2020, עומד על כ־20.1%, כך על פי סקר הבריאות הלאומי בישראל - 4 (INHIS-4), שנערך על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות (המלב"ם) במשרד הבריאות בתקופה שבין דצמבר 2018 ועד מארס 2020. שיעור העישון בקרב גברים גבוה מהשיעור בקרב נשים - 25.6% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו־14.8% מכלל הנשים בישראל מעשנות.
בהשוואה בינלאומית, שיעור העישון בקרב גברים בישראל שעומד על 25.6% גבוה מהממוצע העולמי שעומד על 22.5% הכולל במדינות האיחוד האירופי. שיעור העישון בקרב נשים בישראל שעומד על 14.8% גבוה גם הוא מהממוצע במדינות האיחוד האירופי שעומד על 13.9%.