ת"ז: רואת חשבון, חברת מועצת העיר אשדוד, לשעבר מנכ"לית "ימינה", שותפה ברשת חדרי הכושר "לזוז", נשואה ואם לשלושה.
העשייה של סטלה ויינשטיין מקיפה עולמות רבים ומגוונים - מחדרי כושר לפוליטיקה, מראיית חשבון לעשייה חברתית, אבל מאז השבת השחורה היא עסוקה עד מעל הראש בניסיון להסביר למיליוני דוברי הרוסית בעולם את הטבח שעברה מדינת ישראל ב־7 באוקטובר אשר בעקבותיו יצאה למלחמה בחמאס.
1 צפייה בגלריה
yk13770768
yk13770768
(צילום: קובי קואנקס)
"בתקשורת הרוסית מוצגת תמונת עולם לגמרי חד־צדדית בכל הקשור לשבת השחורה", היא מסבירה, "מה שאנחנו חווינו כטבח נוראי הוצג כפיגוע שכלל התקפות טילים וחדירה לישראל, ללא התייחסות לטבח ולזוועות שישראל עברה. זה מצטרף לכך שהחדשות ברוסיה נפתחות באופן קבוע בהצגת המצב בעזה, וגם התיעוד של כניסת ישראל למלחמה נעשה באופן אנטישמי להחריד".
בשלב ראשון היא התחילה לשלוח למשפחה ולחברים ברוסיה מידע וסרטונים כדי שיפיצו אותם בקבוצות הווטסאפ ובטלגרם. היא צילמה את מתקפות הטילים והאזעקות הרבות באשדוד, כולל פגיעה ישירה בבניין שבו מתגוררת משפחתה; תיעדה ילדים בוכים יום שלם בממ"ד ואת הניסיונות להרגיע אותם; צילמה את הסכינים להגנה עצמית ואת תיק העזרה הראשונה ששמה בממ"ד; ושאלה ברוסית את ההורים איך הם היו מגינים על הילדים כאשר קרש עץ על ידית הדלת הוא מה שעשוי להפריד בין חיים ומוות. את הכל שלחה למשפחה ולחברים וביקשה שיתחילו להפיץ בכל האמצעים.
"ולאט־לאט התחילו לעקוב אחריי דוברי רוסית ושיתפו את הסרטונים שלי בטלגרם הרוסי", היא אומרת, "מאות אלפי אזרחים ברוסיה קיבלו ממני את הפרשנות האמיתית, ולא השקרית, על מה שקרה בישראל. למשל, קבוצה שנקראת 'החדשות של מוסקבה' שיתפה סרטון שלי על זוג של צעירים רוסים שנחטפו ממגורי הצעירים בכפר עזה - והוא הגיע ל־1.9 מיליון צפיות בטלגרם".
לכפר עזה הגיעה ויינשטיין כבר בשבוע השני למלחמה, כחלק ממשלחת הסברה שכללה משפיעני רשת בעברית ובשפות זרות. "נכנסנו לבתים, צילמנו ושידרנו", היא משחזרת, "הכי קשה היה לי בבית של משפחת עידן, לראות את הארון שבו התחבאו מיכאל ועמליה הקטנים, האחים של אביגיל שנחטפה לעזה ושוחררה. לאחר שההורים שלהם נרצחו, האחים לקחו איתם בחוכמתם לתוך הארון שבו התחבאו את בקבוקי השתייה שלהם, וכך שרדו. מול המדפים שבתוכם ישבו מיכאל ועמליה, עם הבקבוקים - שם התפרקתי. כי יש לי ילדים בגיל הזה ובדיוק מבקבוקים כאלה הם שותים".
היא צילמה שם סרטון ברוסית, שבו היא מראה את הארון ומסבירה לילדים שלה כיצד להתגונן ולשרוד אם ייקלעו למצב דומה, מסבירה להם לקחת מים למחבוא אם זה אפשרי, ולהתקשר, כמו עמליה ומיכאל, למוקד המשטרה. "ולדאוג לעצמם, לא לדאוג לאמא ואבא, אלא רק לדאוג לעצמם ולשרוד. ואת כל זה אני שולחת למי שכבר התחילו לעקוב אחריי ושואלת: מה אתם הייתם עושים באותו מצב? כי העולם צריך לראות שישראל היא מדינה שבה אמא נאלצת להסביר לילדים שלה איך להתחבא בארון מפני מחבלים".
זו יוזמה פרטית שלך. מה עם המדינה?
"כואב לי מאוד שמדינת ישראל לא עושה כמעט הסברה לציבור דוברי הרוסית בעולם, שצורכים את החדשות שלהם מהתקשורת הרוסית שהיא חד־צדדית. מדובר ב־300 מיליון דוברי רוסית בעולם כולו, וזה לא נורמלי שוויתרנו עליהם. אין לנו שום הסברה ראויה בשפה הרוסית. יש אותי, יש את אנה ארונוב, יש את רוסלנה רודינה - אבל על הכתפיים שלנו מדינת ישראל מניחה את ההסברה בשפה הרוסית? אנחנו מגישות ושחקניות ונשות עסקים ומשפיעניות, ומייצרות את התוכן שלנו בעצמנו. זו אחת הסיבות שהצטרפתי למטה ההסברה האזרחי, כדי לפחות לקבל מהם סרטונים עם כתוביות ברוסית. אבל זה לא מספיק. צריך מישהו שידברר את המצב לדוברי הרוסית, כמו שיש את אילון לוי שמדבר באנגלית".
אני שומעת את הכעס והעצב בקולך.
"כי ההסברה נועדה לתת למערכת הביטחון את האשראי המדיני והדיפלומטי שיאפשר לה לעבוד, ואנחנו חייבים להבין את זה. בסלובניה, מדינה שהעידה נגד ישראל בהאג, צורכים תקשורת רוסית, שהיא רק נגדנו. 80 אחוז מהאזרחים שם דוברי רוסית והם רואים כל היום מול העיניים רק את עזה עולה בלהבות בלי להבין למה. אז ויתרנו עליהם? אין הסברה גם במדינות הבלקן, וכך אנחנו מפספסים את שתי המדינות האיסלמיות הגדולות באירופה – אלבניה ובוסניה. מה, הן לא מצביעות באו"ם? ההסברה של ישראל מתרכזת באיטליה, גרמניה, אנגליה צרפת – ארבע מדינות. אבל צריך לדבר גם לשאר העולם", היא כמעט מתחננת, ואז מוסיפה: "צריך לעבוד עם מה שיש ולעזור למדינה. לכן, אני קוראת לכל אחד לפתוח מצלמה, לתעד את האירועים בכל שפה שהוא שולט בה ולהפיץ בכל הכוח לאן שרק אפשר. לי זה עובד".
מה צריכים לדעת מי שרוצים לעסוק כמוך בהסברה ואין להם הכשרה? תני כמה טיפים.
"אפשר להתחיל דרך מטה ההסברה האזרחי. יש להם טלגרם ואפליקציה ואתר ואינסטגרם ופייסבוק והם מכינים סרטונים מוכנים והסברים על המצב, כך שמי שפחות יודע לצלם ולערוך ורוצה משהו מוכן יכול לקבל סרטון כזה, להוסיף תרגום לכל שפה שיבחר, ולשלוח לחברים ומכרים בחו"ל. יש במטה סרטונים בלמעלה מ־60 שפות. אני ממליצה גם לעקוב אחרי אלה טרוולס, הבלוגרית שהמציאה את חמאס=דאעש. אפשר לקחת כל סרטון שהיא מעלה, לשתף אותו ולתאר בכל שפה את מה שרוצים בסרטון. והכי פשוט זה מה שאני עושה – להדליק מצלמה ולדבר, לספר מה עובר עלינו. אנחנו נמצאים בתקופה שהיא היסטורית ואנחנו דור הניצחון, הדור שלא יושב מהצד ואומר 'אני לא קשור'. אנחנו הדור שצריך לקחת את המציאות לידיים ולעשות את השינוי".