מאות אלפי חיילי מילואים שעזבו הכל וגויסו למלחמה מצפים למימוש ההטבות שעליהן הצהירה הממשלה כהוקרה על שירותם, בהן 100 אלף שקל הנחה ברכישת קרקע וסיוע במשכנתה לקניית דירה, אבל לא כולם יקבלו אותן.
על פי תנאי ההטבות האלו, הן לא מגיעות למי שטרם חלפו שש שנים מיום שחרורם משירות סדיר או קבע, או שלא שירת במשך שנים אלו לפחות 80 ימי מילואים.
1 צפייה בגלריה
yk13774979
yk13774979
(צילום: נחום סגל)
אלקנה מחלוף (28), אב לשניים ממושב טפחות במרום הגליל, מגויס מאז 7 באוקטובר. ב־2018 השתחרר מסיירת גולני, ובשנה שעברה החל בהליך הקליטה במושב. הוא הציג אישור משרת מילואים פעיל בציפייה לקבל את ההנחה המשמעותית על הקרקע שהופיעה בפרסומים הממשלתיים, אך קיבל סירוב בטענה שלא חלפו שש שנים מיום שחרורו מצה"ל.
"לא האמנתי כשראיתי את זה", הוא מספר. "המדינה מקשה על מי שלא צריך להקשות עליו. רבים מהחברים שלי בטוחים ומחכים לקרקע בגליל ולא יודעים שהם לא זכאים להנחה. זה לא בסדר. זו הייתה אמורה להיות הנחה דרמטית כי היא מביאה גם להפחתה במס הרכישה והמע"מ".
נאור פז ממורשת שבמשגב מחכה כבר שנים להזדמנות כלכלית לקנות קרקע ביישוב, וחיכה למימוש הבטחות תוכנית הממשלה לעידוד ההתיישבות בגליל ובנגב. גם הוא השתחרר לפני כחמש שנים משירות סדיר, ומאז פרוץ המלחמה הוא משרת ברצועת עזה ובגבול לבנון.
"אני חלק מקבוצה של 41 משפחות צעירות שקראו להן כדי להצעיר את היישוב. רובנו במילואים עכשיו ומבינים שההנחות שבנינו עליהן לא יגיעו. זה היה חלק מהתוכניות והחישובים הכלכליים שלנו ואנחנו זקוקים לכל שקל. בשביל מה אני נלחם כדי להגן על הגליל אם אני לא יכול לגור בגליל?" הוא שואל בתסכול. "בואו פשוט נוותר ונשאיר את עשרות אלפי המפונים מחוץ לבתים ונמסור את הגליל לחיזבאללה".
אחיה תעסה ממורשת השתחרר לפני כשנתיים וחצי, וסיים את המילואים בימים האחרונים אחרי יותר משלושה חודשים של מילואים בעזה. "אנחנו מבינים שחשוב לגור בגליל", הוא אומר. "הגענו זוג צעיר עם ילדים קטנים, וזה בלתי אפשרי לקנות פה קרקע. ציפינו להרבה יותר מהמדינה, אבל עכשיו כשחשבנו שנקבל את ההנחה למילואימניקים שתעזור לנו מאוד, גם זה לא יקרה".
חברם נתן קיזמן, גם הוא ממורשת, הוסיף: "גם אנחנו, שחוזרים מהמלחמה בעזה ומסכנים את חיינו, זכאים להטבות. למה ביישובים השכנים שלנו, אנשים שלא מתגייסים לצבא מקבלים הנחות עתק על הקרקע ואנחנו שחוזרים מהמלחמה בעזה ומסכנים את חיינו לא מקבלים לפחות את מה שהם מקבלים?"
עו"ד רון רוגין, מומחה למדיניות תכנון במגזר הכפרי, טוען כי במשך שנים לא התנו במועצת מקרקעי ישראל את קבלת ההנחות רק למילואימניקים שחלפו לפחות שש שנים משחרורם משירות סדיר או קבע בצה"ל. הוא אומר כי ההחלטה שלא לאפשר להם לקבל את ההנחה היא "פרשנות עקומה וגזל של חיילי המילואים בעזרת בירוקרטיה שאיבדה את הצפון, תרתי משמע". לדבריו, "זה פשוט אבסורד, כי חוק המילואים נועד להקל ולהיטיב ולא לפגוע בהם".
ברשות מקרקעי ישראל אמרו בתגובה כי "מדובר בתנאים והגדרות שנקבעו לאורך השנים בתיאום והנחיה של משרד הביטחון. בהתאם לכך, נקבע כי הטבה בקרקע תוענק למשרת מילואים פעיל שביצע שירות משמעותי במשך שש שנים".