היום (10.30) יוכתר הזוכה באליפות אוסטרליה, ובניגוד לכל מה שחשבנו, זה לא יהיה נובאק ג'וקוביץ'. בעצם, זו תהיה הפעם הראשונה מזה עשור שמישהו שאינו ג'וקוביץ', רפאל נדאל או רוג'ר פדרר יהיה אלוף במלבורן. הסרבי, המדורג ראשון בעולם, סיים את דרכו בחצי הגמר מול האיטלקי הנהדר יאניק סינר (4), שזקוק לניצחון אחד נוסף כדי לשים חותמת על הזינוק האדיר בקריירה שלו. הבעיה שלו היא שבגמר הגראנד סלאם הראשון שלו מחכה לו יריב שכבר זכה באחד כזה, דניל מדבדב (3).
מה שסינר עשה הוא לא עניין של מה בכך. למרות שהאיטלקי הגיע לחצי הגמר מבלי ששמט אפילו מערכה אחת, ג'וקוביץ' לא הפסיד במלבורן במשך שש שנים שלמות. אחרי ה־1:3 הגדול שלו, סינר בן ה־22 אמר: "זה אומר כל כך הרבה מבחינתי לנצח את ג'וקוביץ' פה במלבורן". יש בניצחון הזה שבירה של מחסום מנטלי – אפילו מכשול פיזי – בדמות הסרבי. וזה בהחלט היה באוויר: בחיבור סוף העונה שעברה מדובר בשחקן בכושר הטוב ביותר בסבב העולמי, עם 20 ניצחונות מ־22 המשחקים האחרונים שלו. בפעם הקודמת בה ניצח את ג'וקוביץ', זה קרה בחצי גמר גביע דייויס ואיטליה סיימה עם הגביע. הוא כבר גיבור לאומי בשל כך, ותואר במלבורן יהפוך אותו לאגדה.
3 צפייה בגלריה
yk13776168
yk13776168
(צילום: גטי, Darrian Traynor)
למדבדב יש מחסום מנטלי אחר. מלבורן מחייכת אליו – עד שהיא מפסיקה לחייך. זה הגמר השלישי שלו באליפות אוסטרליה, כשב־2021 הפסיד לג'וקוביץ' וב־2022 לנדאל. סינר עדיין אינו נובאק או רפאל, ועדיין מדובר במשא מטריד על הגב של הרוסי הבכיר.
בגיל 27, הוא חלק בלתי נפרד מחבורת הצמרת החדשה, אבל יש שם איזו כוכבית. הוא החזיק פה ושם במקום הראשון בעולם, אבל לא מצליח לעורר עניין או התלהבות לאורך זמן – אולי גם בגלל שקהלים ברחבי העולם מקבלים את הטניסאים הרוסים בצורה צוננת. במלבורן זה כבר קרה בעבר באופן בולט.
3 צפייה בגלריה
yk13775429
yk13775429
צילום: איי-פי, Andy Wong
מצד שני, קשה להכניע אותו. הוא שרד שני משחקים של חמש מערכות בדרך, ובחצי הגמר כבר היה במינוס 2:0 מול אלכסנדר זברב לפני שסגר מהפך. "זה מאה אחוז עניין מנטלי, אני חזק יותר ממה שהייתי לפני הטורניר הזה", הסביר מדבדב. "עכשיו אני יודע שאני יכול לעמוד בדברים שאולי לא האמנתי שאצליח, לא עשיתי אף פעם דרך כזו לגמר".
איך זה נראה ראש בראש? 3:6 למדבדב, אבל העלייה העקבית של סינר מתבטאת בכך שניצח בשלושת המפגשים האחרונים ביניהם ולמד איך מתמודדים עם הרוסי.
3 צפייה בגלריה
yk13775839
yk13775839
צילום: גטי, Julian Finney
השני של סבאלנקה
יציבות – זה בדיוק הדבר שחסר בטניס הנשי. אולי ארינה סבאלנקה (25) תהיה זו שתיצור דומיננטיות מסוימת לאורך זמן ותעצור את רכבת ההרים. הבלארוסית מהמקום השני בעולם זכתה בפעם השנייה ברציפות באליפות אוסטרליה, הפעם עם 2:6, 3:6 על צ'ינוון ז'נג הסינית אחרי 77 דקות חד־צדדיות. ז'נג, בהופעת הבכורה שלה בגמר גראנד סלאם, אולי תתנחם בכניסה לעשירייה הגדולה בעולם.
היו הרבה הפתעות לאורך טורניר הנשים הזה, אבל סבלאנקה הייתה האמינה ביותר. היא לא איבדה אף מערכה, ונראתה מצוין באתגר הגדול ביותר שעמד בפניה, המפגש עם קוקו גוף בחצי הגמר. "זה ישב לי בראש, לא להיות השחקנית הזו שזוכה בגראנד סלאם אחד ואז נעלמת", הודתה הבלארוסית בסיום. "רציתי להוכיח שאני מסוגלת לשמור על עקביות ולזכות בעוד אחד. אני מקווה שיהיו לי יותר משניים".

האכזבה של גיא ששון

אכזבה כפולה לגיא ששון – אבל גם המון גאווה: הטניסאי הפראלימפי הישראלי, שהעפיל לגמרי היחידים והזוגות בטורניר בכיסאות גלגלים (דרגת נכות גבוהה), ירד מנוצח בשני המקרים. ששון הוא הישראלי הראשון שהגיע לגמר בטורניר גראנד סלאם.
ששון בן ה־43, המדורג במקום הרביעי בעולם, הפסיד בגמר היחידים לסם שרודר ההולנדי (2 בעולם) 6:3, 6:3, יממה אחרי שנכנע בגמר הזוגות 6:4, 3:6, 10:2 לאנדי לפת'ורן הבריטי ודייויד ווגנר האמריקאי. באופן אירוני, דווקא ביום ההכרעה בבית הדין הבינלאומי בהאג בתביעה שהגישה דרום־אפריקה נגד ישראל, השותף של ששון היה דונלד רמפאדי הדרום־אפריקאי.