"דמוניזציה נגד החברה שלא בצדק, לא העלנו מחירים בחצי השנה האחרונה". טענותיו הגורפות של ינון בן ענת, מנכ"ל דיפלומט הפורש, על שחברתו מואשמת על לא עוול בכפה, נשמעות קצת כמו "דמעות תנין" של הקוזאק הנגזל.
אשמת המחירים היקרים איננה מוטלת אך ורק על כתפיה על דיפלומט. עם זאת, כדאי לזכור שמדובר ביבואנית ומפיצה, עם תרומה בלתי מבוטלת לנדון. דיפלומט מייבאת ומשווקת 65 מותגים, למעלה מ־2,000 מוצרים, בהם כאלו שאף סופרמרקט או מכולת לא יכולים לפתוח את הדלת בלעדיהם. כמו הפורטפוליו העצום של פרוקטר אנד גמבל שהיא משווקת, עולם מוצרי הגילוח של ג'ילט - שוק בשליטתה, עוגיות אוראו, סטארקיסט, מוצרי היינץ ועוד ועוד. היא לא היססה להפעיל את כוחה נגד הרשתות, גם החזקות, ושמה "כיכב" בלא מעט מאבקים, כולל צרכניים נגד העלאות מחירים בשנים האחרונות.
שוב ושוב נרשמה דיפלומט בשנים האחרונות כששמה צמוד לעוד התייקרויות. הפורטפוליו הרחב איפשר לה למקד את ההתייקרויות בקטגוריות שונות כל פעם, וההשפעה על הצרכן הייתה משמעותית.
בן ענת מנופף בהצטיינות של החברה בשיווק מוצרי פרוקטר אנד גמבל בגיאורגיה, לדוגמה. הפעילות הגדלה של החברה בחו"ל מספקת בשנים האחרונות תרומה משמעותית לרווחיותה. האם חיתולי פמפרס, שמפו הד אנד שולדרס או פרינגלס נמכרים בגיאורגיה במחירי ישראל? לא בטוח. ולא רק בגלל דיפלומט. במסלול שבין חו"ל לישראל נותר הרווח העיקרי על המכירות בארץ בידי החברות הבינלאומיות, לדוגמה פרוקטר אנד גמבל, יותר מאצל המשווק המקומי. 18% לראשונה מול 4%-2.5% לדיפלומט. לחברות הבינלאומיות מחירונים שונים למדינות יעד שונות המוכתבים ממצב התחרותיות בשוק המקומי ומנכונות הצרכן לשלם תמורת המותג. אנחנו בישראל הרווחנו את הזכות להימצא בקטגורית הנכונות לשלם את המחירים הגבוהים ביותר. ואותם אנחנו מקבלים.
נכון שמאז ה-7 באוקטובר דיפלומט לא העלתה מחירים, אבל היא עשתה זאת כמה פעמים בשנת 2023, ומחברה שגרפה רווחים נאים מאוד בשנים האחרונות, אפשר לבקש קצת צניעות, ואיפוק בעליות מחירים. אפשר גם לספוג לפעמים בייחוד כאשר כל כך הרבה צרכנים מצויים במצוקה כלכלית אמיתית.
דיפלומט מייבאת ומשווקת 65 מותגים, למעלה מ־2,000 מוצרים, כאלו שאף סופרמרקט לא יכול לפתוח את הדלת בלעדיהם