מי שהכניס את הרכב לטיפול בתקופה האחרונה כבר הרגיש את זה היטב: מחירי טיפולי הרכב והחלפים זינקו. מדובר בהתייקרות ממוצעת של יותר מ־15% בסל חלקי חילוף לרכב. כך עולה מתוך סיכום שנת 2023 של "גלגלים" - זירת המסחר הדיגיטלית בתחום טיפולי רכב.
בעלי הרכבים בישראל התמודדו השנה עם מגוון אירועים שגרמו להתייקרות חלקי החילוף ואחזקת הרכב הכוללת, החל מעליית מסים בארץ ובעולם, התייקרות עלויות ההובלה בגלל החות'ים, היקף גניבות הרכבים ההולך וגובר בישראל והשפעתו הנוספת על גובה הביקוש, היצע ועלויות חלקי החילוף, ועוד.
2 צפייה בגלריה
yk13779146
yk13779146
(צילום: שאטרסטוק)
"גלגלים" בדק את עליית המחירים של חלקי חילוף לשבעה מותגי רכב פופולריים: מאזדה, סקודה, יונדאי, קיה, ניסן הונדה וסיטרואן. מסנן לדלק עלה ב־48.5% בהשוואה לשנה קודמת. מסנן מזגן עלה ב־38%. צלחות בלמים ב־12.6%. דלת קדמית ב־10.7% רפידות בלמים ב־9%, מראת צד ב־13%, מכסה מנוע ב־10% ופנס ראשי ב־26.7%.
נבדקה גם ההתייקרות הממוצעת בטיפול ברכב תקופתי 15,000 ק"מ לפי סוגיו: יונדאי התייקר ב־4.6%, קיה התייקר ב־5%, סקודה ב־5.5%, אאודי ב־5.5%. טיפול תקופתי 45,000 ק"מ התייקר בהונדה ב־6%, בשברולט ב־4.1%. טיפול תקופתי 60,000 אלף ק"מ התייקר בלקסוס ב־21%, בלנד רובר ב־8.7% טיפול תקופתי 90,000 ק"מ התייקר בסובארו ב־6.4%.
2 צפייה בגלריה
yk13779208
yk13779208
ידיעות אחרונות
העלות הגבוהה של חלקי החילוף גרמה לשינוי בהרגלי הצריכה של בעלי הרכב, זאת לפי נתוני "גלגלים", שעל הפלטפורמה שלה נסמכים אלפי מוסכים, וניתן באמצעותה להשוות הצעות מחיר של מוסכים לחלקי חילוף וטיפולים לרכב.
במהלך שנת 2023 וביחס לשנת 2022 נרשמה עלייה של 21% בהיקף הבקשות שהוגשו בפלטפורמה, לרכישה עצמאית של חלקי חילוף לרכב. עוד עולה כי קיימים פערים גדולים בין הצעות הרכב של מוסכים שונים לאותו שרות או חלקי חילוף.
סיגל עוז, מנכ"לית "גלגלים": "2023 הייתה רוויית טלטלות ושינויים בענף הרכב עם התייקרויות בכל שדרת הענף. תקופה עם תנודתיות מחירים מחייבת התמודדות צרכנית נבונה, שבה פער המחירים, בכל הנוגע להוצאות תחזוקת הרכב, יכול להגיע למאות שקלים. חשוב לבחון את מכלול ההצעה השלם הכולל את מפרט הטיפול, ובעיקר לערוך השוואה לפני כל רכישת מוצר או שירות".

מרוויחים מהמיסוי

רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים אמר ל"ממון "כי מאז הקורונה הכל התייקר. יש גם בעיית זמינות חלקים בגלל מתקפות החות'ים שייקרו והאריכו את זמן התובלה הימית. בייחוד של חלקים מיוחדים פחות של תחזוקה שוטפת, גם טיפולים ברכבים חדשים עד שלוש שנים התייקרו. לצערי, למדינת ישראל יש אינטרס שמחיר הרכב יעלה, כי המדינה מרוויחה יותר מהמיסוי על הרכב", אמר לוי.
לדבריו, "יש מעט מידי יבואנים, ואין עניין למשרד האוצר, שמרוויח 5 מיליארד שקל בשנה ממיסוי על הרכב, לשנות את המצב. למרות שאם יהיו יותר יבואנים, תהיה תחרות גדולה יותר. עד כה, משרד האוצר טירפד את הניסיונות להגביר את התחרות. יש 24 מותגים סיניים חדשים בתחום הרכב שנכנסו לארץ בשנים האחרונות, אבל רובם בידי אותם יבואני רכב שפעילים בשוק. והם גם היבואנים של חלקי רכב מקוריים".