שר החינוך יואב קיש הנחה את הפיקוח על מקצוע היסטוריה להשהות הנחיה שניתנה לבתי הספר, שלפיה הפרקים העוסקים בלימודי השואה לא יהיו בגדר חובה לתלמידים - ויהוו נושא בחירה בבחינת הבגרות.
3 צפייה בגלריה
yk13777806
yk13777806
(מחנה ההשמדה אושוויץ | צילום: אתר אושוויץ)
המורים להיסטוריה עודכנו לאחרונה על ידי הפיקוח כי הפרקים השנה בנושא השואה אינם חובה, וכעת ההחלטה נשקלת מחדש. במשרד החינוך הסבירו את ההנחיה בכך שהנושא מהווה טריגר לטבח האכזרי ב־7 באוקטובר ביישובי עוטף עזה. עוד נאמר כי התקבלו פניות רבות מאנשי מקצוע ומהורים על כך שהעיסוק בשואה מעורר קושי רגשי ונפשי עצום בקרב תלמידים. בשל כך הוחלט באופן זמני לא לחייב את התלמידים להיבחן בפרק השואה במסגרת בחינת הבגרות. ההחלטה בנושא הועברה לשיקול דעתם של המורים, בהתאם למצבם הרגשי של התלמידים.
3 צפייה בגלריה
yk13777682
yk13777682
אליה זינגר: "אסור לנו לוותר לעצמנו"
בעקבות סערה ציבורית שפרצה על רקע ההחלטה, הודיע שר החינוך כי לאור רגישות הנושא הוא הנחה לעצור אותה ולבחון את הדברים באופן מעמיק ויסודי בטרם תתקבל החלטה סופית. "נושא השואה הינו רגיש ומורכב, ובתקופה זו אף עלול לעורר קושי בקרב תלמידים שחוו טלטלה", אמר, "יחד עם זאת מדובר במרכיב עיקרי בבנייתנו כעם וכמדינה, ועל כן הנושא ייבדק וההחלטה תתפרסם בהמשך".
תלמידים שהם נכדים לשורדים מתנגדים להסרת פרק הבחינה על השואה. אלון פירסט, תלמיד כיתה י"ב בתיכון אמי”ת באר־טוביה, אמר: "פרק השואה הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בהיסטוריה שלנו. אני חושב שלא יהיה נכון להוציא אותו מהבחינה. לדעתי יש דווקא חשיבות ללמוד על השואה בתקופה הזו, שבה האנטישמיות בעולם מתרחבת בעקבות מה שקרה ב־7 באוקטובר. בזכות הלמידה בבתי הספר תלמידים יודעים מה קרה בשואה. אני חושב שמרביתם אינם נכדים או בני משפחה של ניצולים ולא שמעו סיפורים בבית".
3 צפייה בגלריה
yk13777680
yk13777680
אלון פירסט: "חשוב ללמוד דווקא עכשיו"
אליה זינגר, תלמידת כיתה י"א בתיכון צייטלין בתל־אביב, היא נינתה של ניצולת שואה שנפטרה לפני כמה שנים. "מצד אחד אני מבינה את הטענה שקשה ללמוד על השואה בגלל 7 באוקטובר", היא אומרת, "אבל מצד שני חשוב מאוד להכיר את הנושא. השואה היא דבר נורא שקרה לעם ישראל. חשוב שכולם ילמדו וייבחנו במסגרת חובה. יש כאן גם עניין עקרוני: ברגע שהופכים נושא לבחירה, מעבירים מסר שהוא לא מספיק חשוב. אסור לנו לוותר לעצמנו. אני נינה לניצולת שואה ולמדתי בבית הספר הרבה דברים שלא הכרתי".
יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, הופתע מעצם הרעיון וטען כי בתקופה זו הנושא חשוב אפילו יותר. "דווקא עכשיו, אחרי אירועי 7 באוקטובר, חשיבותם של לימודי השואה רק עולה", הוא אמר, "מתחדד הצורך להבהיר עוד יותר את ההבחנה בין אירועי השואה לבין האירועים שעברנו בחודשים האחרונים. כאשר שורדי השואה הולכים ומתמעטים, הנושא הזה חשוב עוד יותר, וזו העת לקחת השראה מסיפורים, מגיבורים ומהתקומה לאחר החורבן הגדול. תלמידי ישראל חייבים להצטייד במידע ובעובדות לנוכח גילויי האנטישמיות החדשה שאנו חווים מכל עבר".
ד"ר יוכי סימן־טוב, מומחית למצבי משבר, חירום ואובדנות ויועצת מכללת "אפרתה", אומרת כי הרצון לאפשר חופש למורים לקבל את ההחלטה אם לחשוף לכל חומרי הלימוד הרגילים בנושא השואה הוא נכון. לצד זאת היא מסבירה כי השנה נכון יותר להדגיש את הפרקים של ההתמודדות, של החסד האחד כלפי האחר, הגבורה, השמירה על צלם אנוש למרות התנאים הנוראים, וההקרבה ההדדית בין הסובלים.