הזכייה של יאניק ווינר סינר באליפות אוסטרליה, שמביאה לאיטליה תואר גראנד סלאם ראשון לגברים אחרי 48 שנים, מדליקה מחדש את הסבב. הסימפוזיון סביב שאלת הטניסאי הגדול בכל הזמנים מתעלם במידה מסוימת משאלת המורשת. קשה להאמין שהמורשת האלגנטית־גאונית של רוג'ר פדרר תימשך, גם טניס הלב והשליטה המוחלטת על משטח מסוים של רפאל נדאל היא לא דבר שנראה בשנים הקרובות. לכן נובאק ג'וקוביץ' הוא הטניסאי הגדול ביותר במובן של המורשת. הדור החדש בצמרת העולמית הוא "דור ג'וקוביץ'", חיילי הישרדות. להמשיך עוד חבטה, עוד משחקון, עוד מערכה, עוד טורניר. להישאר בחיים. להישאר בריאים. אין בטניס הזה גאונות מרהיבה, אלא יותר סיזיפיות מזיעה. אתה מנצח בראש, לא בכף היד.
הדור שנגע בקריירה של שלושת הגדולים כרע תחת העומס. ניק קיריוס, סטפנוס ציציפאס, אלכסנדר זברב. בין היכולות האתלטית, הכוח ורמת הטניס שלהם לבין היכולת המנטלית שלהם אפשר להעביר את השטח הגיאוגרפי של רוסיה. דניל מדבדב זכה אמנם בתואר אחד, אבל אתמול הייתה הפעם השנייה באוסטרליה, בדיוק כמו לפני שנתיים נגד נדאל, שבה הוא פשוט קורס בגמר אחרי עלייה ליתרון של שתי מערכות. קספר רוד הנורווגי, למשל, קורס בגמרים מול קרלוס אלקראס. אנחנו יודעים שהספרדי יכול להתלבש כמו נדאל, לחשוף את השרירים שלו כמו השור, לצעוק "ואמוס" ולהכות כל חבטה בעוצמה ובאיכות כמו בן ארצו. אנחנו רק לא יודעים אם יש לו לב כמו של נדאל. הוא התחבר והתפרק בגמרים לסירוגין. סינר פירק את האב הרוחני ג'וקוביץ' בחצי גמר מדהים. אתמול, אחרי שתי מערכות שבהן ניסה להבין איפה הוא נמצא, הוא מוטט את מדבדב. יש לו את זה.
המשימה הכי קשה בספורט היא לאו דווקא לסיים מרתון או קרב איגרוף בן 15 סיבובים או להילחם בקו ההתנגשות בפוטבול האמריקאי, המשימה הכי קשה היא לעמוד ולמלא את הציפיות שהיו ממך – מהפוטנציאל כשהיית ילד. סינר היה פוטנציאל עצום בסקי עד גיל 13 (מה שמסביר, כמו אצל ג'וקוביץ', את התנועה שלו מצד לצד במגרש), אבל הוא ויתר על הקריירה הזו כדי להתחרות נגד מישהו ולא רק מול עצמו.
ההישגים האחרונים של האיטלקי מבהירים שהוא הולך לקיים את הפוטנציאל שלו, והוא בדרך לוואלס מופלא עם אלקראס לאורך העשור הקרוב. אבל זו המורשת של ג'וקוביץ': הדבר השני הכי קשה בספורט הוא לשמור על אותה רמה מהרגע שבו מימשת את הפוטנציאל שלך.
הדור החדש בצמרת העולמית הוא "דור ג'וקוביץ'", חיילי הישרדות. עוד חבטה, עוד משחקון, עוד מערכה, עוד טורניר. להישאר בחיים. אין גאונות מרהיבה, אלא יותר סיזיפיות מזיעה. אתה מנצח בראש, לא בכף היד