ילדים רבים בתחילת דרכם הספורטיבית מתלבטים באיזה ענף לבחור, במה להתמקד. כמי שגדל בכפר האיטלקי הקטנטן סקסטן שלמרגלות האלפים, היה כמעט טבעי שיאניק סינר בן ה־13 ימשיך לחרוך את השלג ויהפוך לגולש סקי מקצועני על חשבון הטניס, שהיה תחביב משני עבורו. בסוף הוא הניח את המגלשיים בצד והלך עם הלב. כלומר עם המחבט. תשע שנים חלפו והנער הג'ינג'י הוא אלוף אוסטרליה. "כשאתה יורד במורד ההר בסקי זה 90 שניות, עשית טעות ואתה כבר לא יכול לתקן. טניס זה משחק של שעתיים, אתה יכול לעשות טעויות ועדיין לנצח", הסביר בזמנו סינר את ההחלטה שלו.
1 צפייה בגלריה
yk13777116
yk13777116
(סינר, אתמול | צילום: DAVID GRAY, AFP)
לא רק הוריו של יאניק מאושרים מהבחירה, איטליה כולה אומרת תודה למי שסידר לה תואר גראנד סלאם גברים ראשון מאז שאדריאנו פנאטה הניף את גביע רולאן גארוס ב־1976. "איזה יופי, איזה אור, איזה פלא!", נכתב בגאזטה דלו ספורט, וגם בקוריירה דלו ספורט חגגו: "קסום, משוגע, סינר הוא בלתי מנוצח".

פירק את המועדון

סינר סגר מעגל קטן באוסטרליה. כשהכישרון שלו התפרץ החוצה בגיל נוער, האיטלקי התקבל לאקדמיה של ריקארדו פיאטי, שאימן בין היתר את נובאק ג'וקוביץ'. בינתיים היורש הספיק להכות את המלך פעמיים: בגביע דייויס בשנה שעברה, שבו הוביל את איטליה לזכייה, ובחצי הגמר באוסטרליה, דווקא במגרש הכי ביתי של נולה. בנוסף, סינר הוא השחקן הצעיר ביותר שזוכה באליפות אוסטרליה מאז ג'וקוביץ', ואין ספק שהוא היה רוצה להשוות עוד כמה שיאים של הסרבי. בגיל 22, הדרך סלולה בפניו לעשות את זה.
האיטלקי הצליח גם לפרק את המועדון הסגור במלבורן, שבעשר השנים האחרונות היה בשליטת שלושת הטנורים, רוג'ר פדרר שהספיק לפרוש, רפאל נדאל שעוד מנסה להחיות את הקריירה וכמובן ג'וקוביץ'. הטניסאי האחרון שהעז לעשות את זה היה השווייצרי סטן ואוורינקה ב־2014, אבל זו הייתה הבלחה חד־פעמית.
סינר הוא אולי שם מפתיע, אבל אף אחד לא יכול להגיד שמדובר בסנסציה. האיטלקי בן ה־22 נמצא בכושר פשוט מדהים בחודשים האחרונים עם מאזן של 21 ניצחונות ב־23 משחקיו האחרונים.
הכל התפוצץ אתמול מול 15 אלף צופים באצטדיון רוד לייבר, כשהמדורג רביעי בעולם ביצע מהפך ענק כשחזר מפיגור 2:0 לניצחון 2:3 על הרוסי דניל מדבדב (3) – 6:3, 6:3, 4:6, 4:6, 3:6 אחרי 3:44 שעות – בדרך לחגיגות עם האוהדים האיטלקים ביציע.
סינר היה אדיר במשך כל הטורניר, והוכיח שהוא הדבר הגדול הנוכחי בטניס העולמי. הוא השחקן היחיד שעלה לחצי הגמר בלי לאבד אף מערכה, שם כאמור הדיח את האלוף המכהן והמדורג ראשון, שעמד עד כה על מאזן של 0:20 במעמד הפיינל־פור במלבורן. "אני גאה כל כך. אני לא יודע מה קורה. יש כל כך הרבה רגשות ואני עדיין צריך לשבת ולעכל אותם", סיכם גיבור אוסטרליה ואיטליה.

על איטליה

הנסיקה של סינר בחצי השנה האחרונה, שבה הפך משחקן מבטיח לכזה שמקיים, היא לא פחות ממדהימה. עדות נהדרת לכך היא הזינוק במיקום בדירוג העולמי, מ־15 בראשית 2023 לרביעי בסיומה. בנוסף, אחרי הקרב אתמול, מדבדב מוביל 4:6 על סינר במפגשים ביניהם, אבל האיטלקי ניצח בכל ארבעת המפגשים האחרונים. את ג'וקוביץ', שהחזיק במאזן 0:3 מולו, ניצח סינר בשלושה מארבעת המשחקים הקודמים. מול קרלוס אלקראס, המדורג שני בעולם, יש לו מאזן חיובי של 3:4.
נראה כי בניגוד לצעירים אחרים שהעריצו את פדרר, נדאל או ג'וקוביץ', וחלמו לאיים על הדומיננטיות של הגיבורים שלהם, כאן מדובר בסיפור אחר. אמנם לא מדובר בפנומן עם טניס אקזוטי, אבל כן בטניסאי עם משחק מבוסס, שנלחם עד הסוף ומשדר יציבות – קצת מזכיר את נולה בסגנון שלו.
עד כמה שסינר הוא להיט ענק יעידו האוהדים האיטלקים שמלווים אותו לכל מקום. שישה מהם אפילו מתחפשים לגזר, הכינוי של הטניסאי. הם קוראים לעצמם "נערי הגזר". "הם כבר יותר מפורסמים ממני", אמר סינר בצחוק על התופעה שהפכה ללהיט של הצלמים. ושל הטניס העולמי.