אין גבול לחוצפה: חתן פרס נובל לכימיה ופרס ישראל, פרופ' אהרן צ'חנובר, הפך בשבועות האחרונים לפרזנטור בעל כורחו של פרסומות לקידום מוצרים לטיפול באין־אונות. צ'חנובר בן ה־76 מוצף בפניות מאנשים הטוענים, כי שילמו ממיטב כספם על תכשיר נגד אין־אונות שתמונתו וסרטוני וידיאו שלו מקדמים בפייסבוק, ולא קיבלו אותו.
לצ'חנובר המופתע, שהוא גם רופא בהכשרתו, לקח זמן להבין כי משתמשים בשמו ובדמותו כדי לקדם מכירת תחליפי ויאגרה ברשת החברתית, ולצורך כך יוצרו גם סרטוני פייק־וידיאו — ככל הנראה באמצעות טכנולוגיית AI. הוא פנה לאיגוד האינטרנט הישראלי בבקשה לסייע לו בהסרת הפרסומות הזדוניות. האיגוד אכן פנה לפייסבוק ולחברת האם שלה, מטא, בדרישה להסיר את המודעות המטעות ואף צירף את הקישורים אליהן. אולם בפייסבוק "לקחו את הזמן": רק לאחר שבועות הוסרו חלק מהפרסומים מהרשת, וכמובן — מיד אחר כך עלו ברשת מחדש תמונות וסרטונים דומים.
1 צפייה בגלריה
yk13778835
yk13778835
(פרופ' אהרון צ'חנובר)
פרופ' צ'חנובר אמר אתמול ל"ממון": "קבוצת נוכלים גנבה את זהותי. כמובן שאיני עוסק בנושא ושמדובר בעקיצה: אנשים משלמים כסף, הם לא מקבלים מוצרים, כספם נגנב, ולי אין שום קשר לזה. חשוב להזהיר אנשים שלא יוציאו על כך את כספם, כי הם לא יראו שום תמורה. קשירת שמי לעניין היא גניבת דעת".
צ'חנובר מספר, כי בתחילה פנו אליו חברים והפנו את תשומת ליבו, ואחר כך פנו גם "אנשים שהתלוננו בנימוס, בהכירם את שמי, כי שילמו ולא קיבלו את המוצר. היו גם מכרים ששאלו אם החלפתי עיסוק. בהתחלה חשבתי שזה קוריוז, אבל כשזרם הפונים גבר הבנתי שיש כאן בעיה, שמעבר לפגיעה בשמי הטוב היא מעשה רמייה ממש. אני מבין שיש כאן גם גניבת כספים בהיקף רחב. פניתי בנושא לרשות הסייבר ואני מתכוון להגיש תלונה גם במשטרה".
פרופ' צ'חנובר זועם במיוחד על חברת מטא, בעלת פייסבוק, שלדבריו לא עשתה מספיק כדי למנוע את הפגיעה בשמו הטוב ובציבור הרחב. "הם שותפים כאן לדבר רמייה וחייבים לדאוג מיד להסרת פרסומים כאלו מהרשת. לא מדובר כאן על חופש דיבור, מדובר בגניבה — לא רק גניבת דמות ודעת, אלא גניבת כסף ממש מאנשים ישרים. זו דוגמה קיצונית לכך שהטכנולוגיה דורשת התערבות ורגולציה מצד המחוקקים. מדינה אמורה להגן על אזרחיה ברשת, כמו שהיא מגינה עליהם בדרכים".
צ'חנובר: "אני באמת לא מבין את פייסבוק – פונה אליהם ארגון רשמי, איגוד האינטרנט הישראלי, מציג תלונה המגובה בעובדות, ובמשך זמן רב הם לא טורחים אפילו להגיב. אין לי ספק שאני לא היחיד. אפשר להודיע לפייסבוק: אם אתם לא מתנהגים כמו חברה הגונה – אין לכם מקום כאן".
"בכלל", הוסיף צ'חנובר, "אני קורא לאנשים להיות תמיד ספקנים – אם היו מחפשים בוויקיפדיה היו מגלים שאני עוסק בכלל בחקר הסרטן, ושהסגנון של הפרסומות הוא עילג. צריך להניח, שחתני פרס נובל, בכל זאת, יש להם קצת כבוד עצמי והם לא עוסקים בקידום מוצרים באינטרנט באופן עילג ובלשון עילגת, על אף חשיבותו של נושא האין־אונות".

חשבונות פרוצים

באיגוד האינטרנט הישראלי הסבירו אתמול, כי רוב דפי הפייסבוק המשמשים להפעלת המודעות הזדוניות הם חשבונות פרוצים, ששימשו במקור למטרות לגיטימיות. "מי שמפעיל אותם עובר שלוש עבירות פליליות", אומר יונתן בן חורין, מנהל קו הסיוע לאינטרנט בטוח באיגוד, "פריצה, שימוש לא מורשה בזהות של אדם, ומניפולציה טכנולוגית למטרות הונאה. נראה שגם האתרים המקושרים למודעות בפייסבוק, אליהם מפנים כדי לרכוש את המוצר, הם חלק מההונאה".
בן חורין: "פנינו לפייסבוק לפני למעלה מחודש, בשש הזדמנויות שונות, בבקשה להסיר את המודעות הללו. בכל פעם צירפנו מודעות חדשות שצצו ברשת. לצערנו לקח לחברה יותר מדי זמן לטפל בנושא, וגם זה באופן חלקי בלבד. המקרה הזה מוכיח עד כמה חשוב להיות זהירים וספקנים כשנחשפים למודעות פרסומיות ברשתות החברתיות. במיוחד אם מדובר בהצעות קורצות עם מחירים יוצאי דופן, או בהבטחות לתכשירים מחוללי פלאים. לצערנו מטא מודעת לתופעה הפוגענית הזאת ולא עושה מספיק כדי לטפל בה כאן בישראל".
מחברת פייסבוק נמסר אתמול בתגובה: "אנחנו מחויבים לשמירה על היושרה של השירותים שלנו, ומקדישים משאבים משמעותיים — כמו גם כלים ואמצעים טכנולוגיים — כדי להגן על הקהילה שלנו מחשבונות מזויפים והתנהגות לא־אותנטית, שמהווים אתגר באופן גורף בכל רשת האינטרנט, ולא רק עבור הפלטפורמות החברתיות. לינקים שהובאו לידיעתנו – הוסרו".